Geschiedenis

Tractor Pulling Team Egmond is een team met een rijke historie. Al in de jaren dat tractor pulling in Nederland in de kinderschoenen stond kwam er een tractor op de baan die Blue Angel heette en later gevolgd door de Angel Dust.

  • Angel Dust - Bouw10
  • Angel Dust - Bouw4
  • Angel Dust - Bouw9
  • Angel Dust - Frankrijk
  • Angel Dust - Frankrijk2
  • Blue Angel - Duitsland 01
  • Blue Angel - Duitsland tijdschrift
  • Blue Angel - Frankrijk 2
  • Blue Angel - Laden
  • Blue Angel 12
  • Blue Angel 5
  • angel dust ahoy

Na een aantal jaren splitste dit team zich op. De ene helft ging verder met V8 motoren zoals die op de Blue Angel waren gemonteerd. De andere helft legde zich toe op het bouwen van een machine die zijn krachten uit een turbine haalde.

Na een aantal jaren bouwen kwam de Whispering Angel uit de schuur gerold.

  • Whispering Angel - Bouw
  • Whispering Angel - Duitsland 02
  • Whispering Angel - Duitsland
  • Whispering Angel - Midden Beemster 02
  • Whispering Angel - Midden Beemster 03
  • Whispering Angel - Midden Beemster
  • Whispering Angel - Zwolle 02
  • Whispering Angel - Zwolle
  • Whispering Angel Leyland
  • whispering_angel

De machine was uniek om verschillende redenen. Ten eerste lag er een gigantische turbine voor de achterwielen, ten tweede zat de bestuurder naast de motor in plaats van tussen de achterwielen. De motor, een Rolls Royce Proteus, deed voorheen dienst in een Bristol Britannia transportvliegtuig. De motor was groot en stil, en daar dankt het de bijnaam Whispering Giant aan. Om toch een verband te leggen met de 'pioniersjaren' werd de machine Whispering Angel genoemd. Het vermogen was echter niet voldoende om met de top mee te kunnen.

Aldus kwam in 1998 voor het eerst de machine op de baan met twee van die enorme motoren. De naam werd meteen ook maar gewijzigd in Whispering Giant. De machine moet met zijn ruime 7.000pk met de Europese top meekunnen, en heeft dat inmiddels ook wel bewezen, meer dan eens moesten Europese toppers in het stof bijten.

 

  • Whispering Giant I - 1998 Emmeloord
  • Whispering Giant I - 1998 Wierden Maiden run

Noodlot.

Totdat het noodlot toesloeg op een wedstrijd in Duitsland. Van de linker motor explodeerde het Hot-end met alle gevolgen van dien.
Mede hierdoor werden de reglementen zodanig aangepast dat de door ons gerepareerde onderdelen niet meer waren toegestaan. Die verandering van het reglement betekende dat we de Rolls Royce motoren aan de kant moesten zetten, een flinke tegenslag voor ons team.

Isotov.

Na veel wikken en wegen is er besloten verder te gaan met Isotov TV-2 en TV-3 motoren van Klimov uit Rusland, reeds bekend in de tractor pulling wereld. Een nieuw hoofdstuk, een nieuwe trekker.

Vermogen voor de 3.5 tons klasse (5200 pk) en een chassis voor de 4.4 en de 5.4 klasse heeft er voor gezorgd dat we in 2001 en in 2002 in de subtop hebben gereden met uitschieters naar de top.

In die tijd is het duidelijk geworden dat als we in de top willen rijden er flink geïnvesteerd moest worden, nieuwe banden, velgen, chassis etc.

  • Whispering Giant II - 2001 Achterveld 4,5t 02
  • Whispering Giant II - 2001 Meerkerk
  • Whispering Giant II - 2002 Orizon Frankrijk
  • Whispering Giant II - 2002 Winter onderhoud
  • Whispering Giant II - 2002
  • Whispering Giant II - 2003 Zwolle 4,5t
  • Whispering Giant II - 2003 Zwolle
  • Whispering Giant II - Werkplaats
  • Whispering Giant II - Zwolle
  • Whispering Giant II - krant
  • Whispering Giant II
  • whispering_giant_II

In de winter van 2002/2003 is er in de loods van Tractor Pulling Team Egmond keihard gewerkt aan de nieuwe Giant.

Puller off the Year  

Geen vakwerkframe maar een plaatstalenframe, geen stalen maar aluminiumvelgen, geen scania-as met stalen naafreductie maar een daf-as met aluminium naafreducties, geen 17 kammers maar Puller 2000 HP banden, geen 3 maar 4 turbines en een kompleet nieuwe aandrijflijn moet er voor zorgen dat de Whispering Giant in de top beland.

En dat is gelukt! In de 3.5 tons vrije klasse zijn we als 2de geeindigt en in de 4.5 tons vrije klasse als 3de in de nationale competitie en als klap op de vuurpijl werden we verkozen door de andere teams als "Puller of the year 2003".

Na 6 jaar in de Nederlandse en Europese top te hebben meegestreden voor podium plaatsten, hebben we in het najaar van 2009 afscheid genomen van de Whispering Giant III.

 

  • Whispering Giant III - 2003 Eext 3,5t
  • Whispering Giant III - 2003 Emmeloord 3,5t
  • Whispering Giant III - 2003 Maiden run Wierden 4,5t
  • Whispering Giant III - 2003 Oudenhoorn 3,5t
  • Whispering Giant III - 2003
  • Whispering Giant III - 2004 Team foto
  • Whispering Giant III - 2005 Eext 4,5t
  • Whispering Giant III - Betborn
  • Whispering Giant III - Gelredome 3,5t
  • Whispering Giant III
  • Whisperng Giant III - 2002 2003 Bouw
  • Whisperng Giant III - Stroe
  • whispering_giant_III
  • whispering_giant_III_2
In de winter van 2008 / 2009 werd begonnen aan de bouw van de Whispering Giant IV maar helaas bleek één winter toch te kort voor het bouwen van een compleet nieuwe machine en dus werd voor het seizoen van 2009, de oude vertrouwde Whispering Giant III weer van stal gehaald om zich nog een jaar van zijn beste kant te laten zien.
 
Terwijl de "oude" Giant volop in competitie is wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de nieuwbouw, zo wordt o.a. de nieuwe crossbox voor motor 1 en 4 volledig in eigen huis getekend en ontwikkeld.
 
Whispering Giant IV
 
Na afloop van het seizoen wordt direct verder gegaan met de Whispering Giant IV. Na een tweede winter hard werken is het grote moment eindelijk daar. Onder grote belangstelling wordt op zondag 2 mei 2010, een paar dagen voor de start van het nieuwe tractorpulling seizoen, de Whispering Giant IV dan eindelijk officieel onthuld.
 
 
Na een prachtige maiden run op 8 mei 2010 in Stroe is gebleken dat er genoeg potentie in de nieuwe machine zit, maar er nog het nodige werk verzet moet worden om wat onvolkomenheden te verhelpen. Ondanks een wat, door kinderziektes geplaagde, moeizame start van het seizoen gebeurde wat niemand verwacht had, spannend tot de laatste minuut eindigde het tractorpulling seizoen 2010 met een eerste plaats in het nederlands kampioenschap 4500 kg Modified. Voor de eerste keer in het bestaan van het team mocht de titel Nederlands Kampioen en Whispering Giant in één adem worden genoemd, en dat met een nieuwe machine, dat had toch niemand verwacht...
 

Ook in 2011 werden we wederom kampioen in de 4.5 ton’s klasse. In 2013 + 2014 + 2019 kampioen in de 4.0 ton’s Unlimited klasse en ook Europees liet deze machine geregeld van zich horen. Met als hoogtepunten de Europees kampioen’s titel Modified 3.5 ton in 2013 en de Eurocup Heavy Modified titel in 2014.

In het seizoen 2020 zijn er door de corona crisis helaas geen wedstrijden verreden. Dit gaf ons mooi de tijd om een compleet nieuw chassis te bouwen. Doelstelling was om nog meer (verplaatsbaar) gewicht te gaan winnen. Daarom is er een geheel nieuwe achteras gebouwd en diverse onderdelen zijn opnieuw ontworpen onder andere de Rolkooi en trekhaakconstructie. Pas na de seizoenshelft in 2021(vanwege corona) werd er gestart met de wedstrijden. Na een kort maar “krachtig”seizoen konden we ons weer Kampioen Unlimited 4.0 ton noemen. Een mooie opsteker! De geschiedenis lijkt zich te herhalen net als in 2010!!