Geschiedenis
Tractor Pulling Team Egmond is een team met een rijke historie. Al in de jaren dat tractor pulling in Nederland in de kinderschoenen stond kwam er een tractor op de baan die Blue Angel heette en later gevolgd door de Angel Dust.
Na een aantal jaren splitste dit team zich op. De ene helft ging verder met V8 motoren zoals die op de Blue Angel waren gemonteerd. De andere helft legde zich toe op het bouwen van een machine die zijn krachten uit een turbine haalde.
Na een aantal jaren bouwen kwam de Whispering Angel uit de schuur gerold.
De machine was uniek om verschillende redenen. Ten eerste lag er een gigantische turbine voor de achterwielen, ten tweede zat de bestuurder naast de motor in plaats van tussen de achterwielen. De motor, een Rolls Royce Proteus, deed voorheen dienst in een Bristol Britannia transportvliegtuig. De motor was groot en stil, en daar dankt het de bijnaam Whispering Giant aan. Om toch een verband te leggen met de 'pioniersjaren' werd de machine Whispering Angel genoemd. Het vermogen was echter niet voldoende om met de top mee te kunnen.
Aldus kwam in 1998 voor het eerst de machine op de baan met twee van die enorme motoren. De naam werd meteen ook maar gewijzigd in Whispering Giant. De machine moet met zijn ruime 7.000pk met de Europese top meekunnen, en heeft dat inmiddels ook wel bewezen, meer dan eens moesten Europese toppers in het stof bijten.
Noodlot.
Totdat het noodlot toesloeg op een wedstrijd in Duitsland. Van de linker motor explodeerde het Hot-end met alle gevolgen van dien.
Mede hierdoor werden de reglementen zodanig aangepast dat de door ons gerepareerde onderdelen niet meer waren toegestaan. Die verandering van het reglement betekende dat we de Rolls Royce motoren aan de kant moesten zetten, een flinke tegenslag voor ons team.
Isotov.
Na veel wikken en wegen is er besloten verder te gaan met Isotov TV-2 en TV-3 motoren van Klimov uit Rusland, reeds bekend in de tractor pulling wereld. Een nieuw hoofdstuk, een nieuwe trekker.
Vermogen voor de 3.5 tons klasse (5200 pk) en een chassis voor de 4.4 en de 5.4 klasse heeft er voor gezorgd dat we in 2001 en in 2002 in de subtop hebben gereden met uitschieters naar de top.
In die tijd is het duidelijk geworden dat als we in de top willen rijden er flink geïnvesteerd moest worden, nieuwe banden, velgen, chassis etc.
In de winter van 2002/2003 is er in de loods van Tractor Pulling Team Egmond keihard gewerkt aan de nieuwe Giant.
Geen vakwerkframe maar een plaatstalenframe, geen stalen maar aluminiumvelgen, geen scania-as met stalen naafreductie maar een daf-as met aluminium naafreducties, geen 17 kammers maar Puller 2000 HP banden, geen 3 maar 4 turbines en een kompleet nieuwe aandrijflijn moet er voor zorgen dat de Whispering Giant in de top beland.
En dat is gelukt! In de 3.5 tons vrije klasse zijn we als 2de geeindigt en in de 4.5 tons vrije klasse als 3de in de nationale competitie en als klap op de vuurpijl werden we verkozen door de andere teams als "Puller of the year 2003".
Na 6 jaar in de Nederlandse en Europese top te hebben meegestreden voor podium plaatsten, hebben we in het najaar van 2009 afscheid genomen van de Whispering Giant III.
Ook in 2011 werden we wederom kampioen in de 4.5 ton’s klasse. In 2013 + 2014 + 2019 kampioen in de 4.0 ton’s Unlimited klasse en ook Europees liet deze machine geregeld van zich horen. Met als hoogtepunten de Europees kampioen’s titel Modified 3.5 ton in 2013 en de Eurocup Heavy Modified titel in 2014.
In het seizoen 2020 zijn er door de corona crisis helaas geen wedstrijden verreden. Dit gaf ons mooi de tijd om een compleet nieuw chassis te bouwen. Doelstelling was om nog meer (verplaatsbaar) gewicht te gaan winnen. Daarom is er een geheel nieuwe achteras gebouwd en diverse onderdelen zijn opnieuw ontworpen onder andere de Rolkooi en trekhaakconstructie. Pas na de seizoenshelft in 2021(vanwege corona) werd er gestart met de wedstrijden. Na een kort maar “krachtig”seizoen konden we ons weer Kampioen Unlimited 4.0 ton noemen. Een mooie opsteker! De geschiedenis lijkt zich te herhalen net als in 2010!!