EK 2019 Brande

Na Alphen werd de Argos Oil Whispering Giant even goed nagekeken en waren de teamleden niet tevreden over de achteras, waar wederom wat beschadigingen te zien waren.
Dan komt even de vraag op : wel of niet naar de EK. Nadat in het planetair de tandwielen gewisseld waren, werd donderdag toch besloten om de gok te wagen en vrijdagmiddag af te reizen naar Brande, Denemarken waar het EK 2019 gehouden werd.
Door op vrijdag, vroeg in de middag te vertrekken kwam het team tegen half twaalf 's avonds aan bij de afslag naar het wedstrijdterrein. Omdat de teams niet gelijk het wedstrijdterrein op konden vanwege de regen, bleven wij op het parkeerterrein bij de afslag staan om de nacht door te brengen.
De volgende morgen bleken veel meer teams dezelfde gedachten te hebben, waardoor een aantal teams al strandden op de afrit van de snelweg.

Eerst werden de teams vanaf de snelweg afrit richting het wedstrijdterrein begeleid, zodat ons team rustig kon ontbijten op het ook inmiddels volle parkeerterrein.
Op het wedstrijd terrein zelf konden we nog een redelijk droog plekje vinden om de tractor uit te laden en klaar te maken voor de Modified, die als tweede klasse gepland stond.
Het publiek liet zich niet ontmoedigen door de (voorspelde) buien en al snel na opening van het terrein werd het al aardig druk.

De buien wisselden zich steeds af, zodat gedurende de dag meerdere keren de wedstrijd gestaakt moest worden om daarna eerst de baan weer opnieuw wedstrijdklaar te maken.
Het was vooral wachten voor alle teams, maar gelukkig hadden we een versnapering in de bus.

Door het oponthoud vanwege de regen begon om 5 uur pas de Modified klasse.
Hans reed met een goede run rechtstreeks de finale in. In de pull off trok de Argos Oil Whispering Giant naar rechts richting de krijtlijn. Hans heeft geprobeerd zo min mogelijk te corrigeren en zo lang mogelijk door te gaan met als resultaat dat de 93,27 meter voldoende bleek voor een derde plek op het EK podium.


Door het oponthoud vanwege de regen was er heel weinig tijd om om te bouwen. Intussen werd het team op de hoogte gesteld van de aangepaste regels. Eén trekpoging t.b.v. de kwalificatie en daarna de finale. Er was dusdanig weinig tijd dat de geplande maaltijd in de bus, een bordje op schoot richting de weegbrug werd.

Hans begon midden van de baan om met een redelijk gemak de fullpull lijn te passeren.
In de finale, met vijf tractoren, moest Hans als eerste een afstand neerzetten. Bij het starten en oprijden van de baan spetterde het al weer, waardoor de baan weer gladder werd en er weinig tractie was om weg te komen. Direct na onze run werd het zeil weer over de baan gelegd voor weer een bui. De baan werd daarna weer geprepareerd voor de concurrenten, dus was het voor ons team onduidelijk wat het verschil van de baan voor ons voor gevolgen zou hebben.
De teamleden brachten de tractor naar de bus, niet in de verwachting dat onze 93,81 meter voldoende zou zijn voor het podium. Maar tot onze verwondering bleek ondanks ons geglibber naar de 93,81 meter, dit toch nog een derde plek op het podium.

 
Dik tevreden met het resultaat van het hele seizoen, nu ook nog twee EK bekers naar huis reden Hans, Grote Pe, Peter-E en Arie, zondagmorgen, op tijd weg, zodat ondanks een paar vertragingen ze in de loop van de avond weer thuis waren.
Nog ééntje....   één wedstrijd in Tzum op 21 september om het seizoen ook in de Grand National Modfied af te sluiten.