Lidköping 2019

Afgelopen week moest de tractor een inspectiebeurtje hebben. De normale controles zijn uitgevoerd, de tractor is schoongemaakt en de tweede startunit is klaar gemaakt. In de Eurocup proberen wij zoveel mogelijk zonder de aanhanger op pad te gaan. We maken thuis de keuze voor de banden, zodat er geen reserve mee hoeven. De gator blijft achter en we gebruiken de startunit op de handmatig voortbewogen startkar. Die is in de bus mee te nemen. Is wat meer behelpen en brute kracht nodig om deze mee te nemen naar de baan, maar scheelt een aanhangwagen.


De week was kort want donderdagavond, een van de vaste sleutelavonden, werd de reis naar Lidköping aangegaan en is er tot voorbij Hamburg gereden.
De volgende dag met de boot vanaf Frederikshavn. Dan kom je net tegen de spitstijd aan in Zweden, maar Grote Pe, wist de drukte te vermijden met een mooie route richting het noorden. Altijd leuk om dan toch ook langs het geboortehuis van onze bus te rijden, de Volvo fabrieken.
Tegen 20.00 uur arriveerde het team op het wedstrijdterrein.

Zaterdag was een rustige dag voor de teamleden, behalve voor degene die de Zweedse verf heeft ontdekt. Veel betere kwaliteit dus in Egmond Binnen gebruikt om het houtwerk een kleurtje te geven.


De dag vorderde maar de wedstrijd had niet, zoals vorige week in Langedijk, vloeiend verlopende klassen. Met als gevolg dat de Heavy Modified pas om 23:00 uur aan de beurt was.

De baan was vrij hard met steentjes er in. Niet zo fijn voor onze Alliance bandjes, maar toch deden die hun werk boven verwachting. Ze trokken de Argos Oil Whispering Giant keihard over de baan. De balans was goed en de kwalificatie run ging snoeihard.

foto gemaakt door Marco Fullpull

In de finale mocht ons team als eerste een afstand neerzetten. Het begon licht te miezeren waardoor de baan steeds gladder werd en ook iets hobbeliger en de tractor iets ging springen. Met daarbij heel even een groeiende band, maar deze kon snel gecorrigeerd worden zonder veel in te boeten op de snelheid. De run ging als een raket en bleef doorgaan tot 98,87 meter..
Hier beten alle concurrenten zich op stuk zodat het Wilhelmus, voor ons team ingezet kon worden. Een eerste plaats én in het klassement een positief opschuiven van vier plekken naar boven.


Dat was natuurlijk een feestje waard, zodat alleen Grote Pe met Ria om 6 uur s morgens wakker waren om de reis naar huis aan te gaan. Die met een flinke vertraging op zee toch nog tot in de late uurtjes duurde.


volgende wedstrijd:
Grand National: 25 mei in Loerbeek

Eurocup:  1 juni in Bernay (Frankrijk)