Seizoensafsluiting in Alphen

Het laatste weekend voor Argos Oil Whispering Giant van seizoen 2018 was aangebroken. Een druk seizoen, met als afsluiter een druk weekend. In Alphen werd afgelopen weekend op zaterdag het Nederlands Kampioenschap afgesloten en op zondag het, in Zweden afgelaste, EK gereden.

Voor de zaterdag hadden we voor de Unlimited een andere aanpak in gedachten, maar eerst werd de Modified gereden.

De baan was droog en kruimig. Er werd rechts van het midden gestart en direct na de start trok de tractor al richting het midden, maar vanaf een meter of dertig was er net genoeg gecorrigeerd om de middenlijn tot aan 98,46 meter  aan te houden. Net geen Full Pull, maar met twee finalisten toch een derde plek. Wetende dat, zonder wonderen, er niet meer in zit dan best of de rest, maar ook de concurrentie dicht bij elkaar zit, waren we enorm tevreden met onze derde plek vandaag. In het eindklassement zijn we geëindigd op de 2e plek. Voor ons een prachtig resultaat, zonder één keer eerste te zijn geworden in het seizoen, zo hoog op het eindpodium te staan.

Dit keer werd er tussen beide klasse niet omgebouwd. Alleen werden de Firestone Puller 2000 banden vervangen door Alliance Rocket Puller banden. Deze wil ons team graag testen, maar dan moet er wel vergelijkmateriaal zijn. Omdat we redelijk stevig op de 4e plek in het klassement stonden werd besloten om met de zelfde setting te rijden als de Modified, alleen met de andere banden.

Hiermee lieten we het publiek wel genieten van een run, maar werd tegelijkertijd een test uitgevoerd. Met de aanwezige Gerrit  Vinkers, vertegenwoordiger van Alliance werden de testresultaten besproken.

De banden voldeden geheel aan de verwachtingen. Met een te lichte tractor en drie motoren kreeg het Argos Oil Whispering Giant team de sleepwagen op 99,95 meter tot stilstand.

Net niet genoeg voor een finale run, maar voor zowel deze wedstrijd als het eindklassement een vierde plek.

Na een gezellige avond, nacht kon voor het Argois Oil Whispering Giant teamleden zondag beginnen zonder ombouw van de tractor voor de Modified klasse. Ook de Alliance banden werden deze dag in de Modified verder getest.

De eerste run eindigde op  98,88 meter. Volgens het EK reglement mag dan gekozen worden voor een tweede poging, die resulteerde in de gewenste Full Pull. De finale werd nogmaals met een prachtige afstand gereden en bleek 94,51 net voldoende voor 2e podiumplek in deze EK klasse.

Omdat ook de tractor in de zware setting vervoerd wordt en de dag ervoor ook al twee keer getest was met de Alliance banden, werd de ombouw tussen de twee klassen in gedaan. Hiermee konden we ook de banden testen in de Heavy Modified setting. Bovendien hoeft er dan niet op het eind van de dag nog omgebouwd te worden.

In de kwalificatie bleek motor 1 halverwege uit te vallen, gelukkig was er al voldoende snelheid om de Full-Pull lijn te passeren. In de finale trok de tractor met een licht hupje weg en weer trok motor 1 het niet tot het eind, met hierdoor 93,30 meter als resultaat. Waarschijnlijk hadden we met een werkende motor 1 onze concurrent niet bestreden, maar dat zullen we nooit weten. Toch heel tevreden met een derde plek op dit EK, waardoor we deze dag en dit seizoen ook heel mooi af konden sluiten.

 

Nederlands Kampioenschap:

Modified 2e plek
Unlimited, 4e plek

In Euro Cup:
Heavy Modified 4e plek

In Europees Kampioenschap:
Modified  2e plek
Heavy Modified 3e plek

 

Terugkijkend op een mooi weekend, goede organisatie, nette resultaten en goede testuitslagen werd in het begin van de avond de reis richting de thuisbasis aangegaan.