Eurocup Tractorpulling Great Eccleston 2018

Engeland is één groot museumland en een wedstrijd in Great Eccleston is de gelegenheid voor het Argos Oil Whispering Giant team om één van die musea te bezoeken. Dit jaar ging het team op donderdagavond onderweg om vrijdag eerst een bezoek te brengen aan het Imperial War Museum in Duxford. Een museum vol met vliegend en rijdend materiaal in allerlei categorieën.
Na dit bezoek moest er door de opstoppingen en wegwerkzaamheden nog bijna 5 uur gereden worden om het wedstrijdterrein te bereiken.

Zaterdag was het de hele dag droog en kon er genoten worden van de te rijden klassen. Tevens was er tijd om de gecontroleerde overspeed weer aan te sluiten. Bas zorgde traditioneel weer voor een verse maaltijd.

De Heavy Modified was de laatste klasse en stond op het eind van de avond gepland. Gezien het tijdverschil reden we deze rondom middernacht, Nederlandse tijd.
De baan werd droger naarmate de avond vorderde. Ook werd de baan niet voldoende aangereden zodat de sporen van de vorige teams enigszins aanwezig bleven.
Vanwege de kosten voor de overtocht was besloten om de aanhanger thuis te laten. Dit had wel tot gevolg dat de tractor met de kleine startkar gestart moest worden. Deze startkar moest met mankracht naar de baan getrokken worden. We hadden hierbij hulp van onze gast collega Joost (van  het Snoopy team) die zorgde voor extra mankracht om de kar op de baan te krijgen.
Als derde in deze klasse en met Bas op de bok, werd besloten om iets rechts op de baan te starten. De tractor ging rustig van start om na de eerste meters meer grip op te pakken. Dit resulteerde in een full pull.
Behalve de bandenspanning weer op de uitgangspositie te brengen, werd niets aan de balans gedaan, die voelde goed. De banden worden warm tijdens de run waardoor de bandenspanning iets oploopt. Vandaar de correctie voor de finale run. De banden waren net een paar weken geleden gebalanceerd en voldeden aan de verwachtingen.  
 


In de finale werd wat meer gas gegeven en reed de tractor wat wilder weg, met een groeiend wiel als resultaat. Hierdoor trok de Argos Oil Whispering Giant direct naar rechts. Er was net niet voldoende tijd om goed genoeg te corrigeren zodat het rechterwiel het witte krijt van de zijlijn overnam. Jammer, er zat wat kracht betreft een podiumplek in. Voor het eindklassement had dit niet uitgemaakt. We stonden met teveel achterstand om een plaats op te schuiven naar een hogere plek in het eindklassement.

Gezien de weersverwachting en de ervaring van de vorige bezoeken werd besloten om direct na de wedstrijd de tractor in te laden en de bus op het verharde pad rijklaar weg te zetten.
De eerste twee teamleden stonden om 6.00 uur op zodat in alle vroegte de reis naar huis kon beginnen. Goed dat dit besluit genomen was, want de regen naderde en het team reed net voor de buien uit richting Folkestone om de trein naar het vaste land te nemen.
Ook op het vaste land werd de bus niet echt nat toen de laatste kilometers van augustus werden verslonden.

Nu een weekendje wedstrijd rust, met daarna nog twee wedstrijden in het weekend van 8 en 9 september in Alphen, waar  de laatste wedstrijd in het Nederlands Kampioenschap en zondags het Europese Kampioenschap gereden wordt.