Tractorpulling Lochem 2018

Tractorpulling Lochem stond dit weekend op de agenda met voor ons alleen de Modified klasse.
Afgelopen maandag heeft het Argos Oil Whispering Giant team de tractor direct na terugkomst uit Denemarken naar de Modified klasse omgebouwd en zijn de banden deze week onder handen genomen.
Zaterdagmorgen moest de tractor nog geladen worden en rond de klok van twaalven ging het team op weg richting het oosten des lands.

Op het terrein in Lochem aangekomen bleek dat de organisatie zich had voorbereid op een hele warme zomerse Tractorpulling dag en had uit voorzorg de baan voorzien van voldoende water. In dit geval een heel veel water, waardoor het wat meer tijd kostte om tot een juiste vochtgehalte te komen alvorens de wedstrijd te laten beginnen. Op zich natuurlijk hilarisch dat met zoveel droogte de wedstrijd later begon door een te vochtige baan. De beste stuurlui staan natuurlijk aan wal maar de organisatie heeft ondertussen met 35 jaar ervaring wel een mooie anekdote in de wacht gesleept door met de droogte van afgelopen maanden een supernatte baan te creëren.

 

Door het oponthoud werd de gehele wedstrijd in floating finish gereden, maar dit kon niet voorkomen dat de start van de laatste klasse flink was uitgelopen.
Vooral tussen de 30 en 50 meter zat er in het midden een slechte plek. Daar was de grond te zacht om goede resultaten te halen en ook aan de linkerkant kon je beter niet komen.
Vandaar dat de meeste tractoren rechts aanhielden. De sleepwagen moest soms zelf door een tractor geholpen worden om weer terug naar de start te komen.

In de Modified klasse was de baan niet veel anders. Onze Argos Oil Whispering Giant met deze keer, vanwege de vakantie van Bas, Hans op de bok. Bij het opstarten moest Hans weer even wennen dat er in de Modified anders gestart wordt en vroeg zich af of de motoren niet te veel stof zouden opzuigen, maar in deze klasse wordt alleen de bovenste motor gestart buiten de baan. De andere twee worden pas na het aanhaken bijgezet. De run vanaf de rechterkant was goed. Er was weinig correctie nodig en kon met 106,27 meter besloten worden om deze run te laten staan. Wel was er tijdens de run zoveel grond voor de sleepwagen opgeworpen dat de ketting voor een deel bedolven was en deze niet direct losgekoppeld kon worden.


Met maar 31 cm verschil op de tweede podiumplek was het laten staan van de proeftrek de juiste beslissing.
Hans heeft hiermee de 2018 Modified traditie niet onderbroken. Voor de 6e keer op rij een tweede plek. Maar er moet nog wel iets gebeuren. Met nog twee wedstrijden te gaan, zitten we met een vervolg van deze traditie op de schopstoel wat betreft de 1e plek. Het wordt zeker tot het laatste moment spannend in deze klasse.
volgende wedstrijd : demo op 11 en 12 augustus in Knutwil  Zwitserland, www.knutwiler-powerdays.ch

Daarna 15 augustus Zele.