VDB Megapull Stroe 2015

Afgelopen zaterdag ging de Whispering Giant bus, rijk gevuld met eega’s en kroost op richting Stroe voor de eerste Grand National. Met een lichte vertraging vanwege omrijden door een file kwam het team om half twee aan, waar de bewolking net plaats ging maken voor een heerlijk zonnetje. Even genieten van de eerste klasse, maar daarna moest de tractor welke in verband met vervoer altijd in met 4 motoren opgebouwd in de bus staat nog worden omgebouwd voor de Modified.

Tijdens de traditionele ‘prikactie’ van Hans voor de klasse begon werd de baan zacht en lastig bevonden. De zachtheid van de baan voelde het publiek ook. Bij elke goede run werden de toeschouwers getrakteerd op een regen van klei. Het hele eier-eten, volgens Hans, was goed en snel van start te gaan want als je daar nu grip verliest heb je de run verloren. De run van teams welke niet snel op het gas gingen resulteerde in een bokkige rit. Helaas ging in de eerste run van de tractor de sleepwagen stuk, waardoor Whispering Giant op 107,91 meter tot stoppen werd gedwongen. Na een flink half uurtje sleutelen ging de klasse verder, met de ene na de andere Full Pull. Whispering Giant mocht zijn run door zes plaatsen op te schuiven opnieuw rijden en trok Bas, door een goede start, vanuit het midden met gemak de tractor over de zachte baan voorbij de Full Pull lijn.

Results Modifieds - Megapull Stroe 2015

Met zeven tractoren en de reservesleepwagen, de blauwe Keep Moving, werd de finale gereden. Een zware finale. Het team paste de bandenspanning wat aan en trok weer vanuit het midden weg. Tot groot plezier van alle teamleden reed Bas de ene afstand na de andere voorbij, maar kon Frank Kramer met de MPM Seaside Affair net niet verslaan. Met 83,08 meter op het bord en een tweede podiumplek kon het team de eerste 17 punten bijschrijven. Door de problemen met de sleepwagen was het wedstrijdprogramma al zover uitgelopen dat besloten is de Unlimited klasse cancelen. Zeer jammer voor de toeschouwers, maar ook voor de teams die graag hun kunnen voor zichzelf bevestigd willen hebben en de toeschouwers willen vermaken. Nadat de tractor weer busklaar gemaakt was en de kindertjes lekker sliepen reed grote Peter ons weer naar huis, waar de volgende morgen de reis weer verder ging richting het Duitse Hassmoor.

Lidköping City Pull 2015

Het Hemelvaartweekend stond in het teken van de tweede Eurocupwedstrijd van dit seizoen. De wedstrijd werd op vrijdagavond gereden zodat er donderdagochtend al vertrokken moest worden. Omdat één van de teamleden voor dit weekend moest afhaken was het mogelijk om eens een familielid mee te nemen. De avondboot in Denemarken was het eerste doel die werd gehaald. Voor het eerst in de chauffeurs carrière van grote Peter kon hij ervaren hoe het is om te laat naar het juiste dek te begeven. Omdat  men de afwas weggewerkt wilde hebben, was het hek al gesloten toen het team de bus verliet en moest naar de uitgang gezocht worden. Na de overtocht nog even doortrekken om na middernacht plaats van bestemming, Lidköping, te bereiken.

De volgende dag werd besteed aan de onderlinge, inmiddels traditionele, kartstrijd tussen verschillende teams en een presentatie van onze trots, Whispering Giant, gegeven door Bas aan een groep Vips, uitgenodigd door de organisatie.
Tevens was deze avond de vuurdoop voor de nieuwe startaggregaat, welke afgelopen maand was afgebouwd en ons oud teamlid Alfred veel voorbereidend werk aan had verricht. Vertrouwen hierin was groot want er was geen alternatief mee, maar stiekem is dat dan wel weer heel erg spannend.

De baan lag er geweldig bij, hard en eerlijk, met hier en daar een vuursteentje. De sleepwagen stond niet bijzonder zwaar en Hans kon met een redelijk gemak de Full Pull lijn passeren. Er was een finale van vier. Als derde mocht Whispering Giant aanhaken. Hij versloeg de afstand van Green Spirit, maar ‘strandde’ op 1,23 meter voor onze Duitse concurrent, Green Fighter, op 92,76 meter. In ieder geval een podiumplek, maar de Inter-Techno Lambada zou kunnen beslissen of dit een tweede of derde zou zijn. En toen werd het spannend, heel spannend. De afstandmeting kon de na de run van dit team niet afgelezen worden. Onze eigen toeschouwers wisten het wel, maar deze hadden geen invloed op de organisatie. Gelukkig was een half uur later het werkelijke bewijs. Onze tractor was niet gepasseerd zodat Hans voor het Whispering Giant team de tweede beker met de bijhorende punten, mee naar huis kon nemen. Hierdoor stijgt het team tevens een plaatsje in het nog wankele Eurocup klassement. Nog te vroeg in het seizoen om conclusies te trekken, maar wel een opsteker voor alle teamleden.

 Results Heavy Modified - Lidköping City Pull 2015

Tractorpulling Füchtorf 2015

Na twee indoorwedstrijden begon met een uitnodiging van de 30e editie Tractorpulling Füchtorf voor de Whispering Giant het buitenseizoen. De tractor stond al in de startblokken, maar met de bus nog wel in de afwerkfase werd zaterdag koers gezet richting het oosten van het land om bij team Zapo de avond en nacht door te brengen.

Zondagmorgen vertrok het team met regen richting het wedstrijd terrein en de jongens zagen de bui ook figuurlijk hangen. Regen zou toch niet de spelbreker zijn? Aangekomen op het terrein van het Green Monster team, was de regen opgehouden en bleek het terrein goed berijdbaar te zijn. De regen die onderweg viel, had Füchtorf gespaard. De bus stond op, een voor het team, prima plek. Er kon vanuit het dakluik van de slaapcabine de baan op gekeken worden, een mooie uitgangspositie voor de camera deze keer.

Tijd genoeg om de tractor om te bouwen voor de Modified klasse waar Bas met de kwalificatie run ruimschoots aan de verwachtingen voldeed met 109,98 meter. Goed voor de finale waarin vijf deelnemers voor het podium gingen.  Aan de instellingen werd weinig veranderd en Bas kon hiermee met een afstand van 106,61 meter, met bijna 2,5 meter voorsprong, de eerste beker mee naar huis nemen. Zoon Bram was dan ook supertrots op zijn pa, die tussen de beide thuisrijders, Green Fighter en Green Monster, stond.

Results 3,5t Freie Klasse - Füchtorf 2015

Tussen de klassen door werd de tractor omgebouwd naar de Heavy Modified afstelling, genoten van de andere klassen en een soeppie gegeten. Tegen de tijd dat de koningsklasse aan de beurt was begon de lucht al aardig te betrekken en vielen wat spetters. Een prachtig moment om de hoes voor de motoren, die door Soraya in elkaar gezet was, in het echie uit te proberen. Hij past goed en voldoet aan de wensen. Zelfs het dasboard had zijn eigen bescherming. Altijd gemakkelijk zo’n handige meid.


Photo: Johannes Meuleners - www.mrjo.de

De regen zette gelukkig niet direct door, maar dan komt buiten de normale druk ook wel wat tijdsdruk om de hoek te kijken. Met de sleepwagen afstelling werd hiermee rekening gehouden. Hans startte, zoals meestal, niet direct vol gas om weg te komen. Met onderweg nog enige remacties gaf dit niet het gewenste resultaat, een flinke bult grond voor de sleepwagen en geen Full Pull. 98,10 meter was niet voldoende om twee Duitse en twee Nederlandse teams achter zich te houden met hierdoor een 5e plek voor de Whispering Giant.

Results 4.5t Freie Klasse - Füchtorf 2015

De mogelijkheid werd geboden om, buiten mededingen, nog een run te maken. Dit klonk aanlokkelijk omdat we dan konden zien of met een andere startprocedure wel het gewenste resultaat bereikt zou zijn. Alleen de dreigende wolken deed het team besluiten om te kiezen voor een droge tractor in de bus en niet voor een tweede run te gaan.  Een goede beslissing bleek achteraf, want nog geen 7 minuten na vertrek lieten de weergoden zich weer gelden. Met een tevreden gevoel werd de bus richting Egmond gestuurd en de nestor in het geheel, zal zijn camper alvast richting het Deense Brande leiden, waar volgende week de Eurocup voor ons gaat beginnen.

Luchtroosters gespoten bij Garage Co Borst

De verschillende luchtroosters van de bus zijn in kleur gespoten bij Garage Co Borst uit Heerhugowaard.

Nieuwe olie- en luchtfilters voor de Whispering Giant bus.

De Whispering Giant bus kan dankzij sponsor Jonk Parts uit Wormer voorzien worden van nieuwe olie- en luchtfilters.

Jonk Parts levert alle onderdelen en materialen die u nodig hebt in het wegtransport. Met ruim 12.000 artikelen in het assortiment hoeven we zelden 'nee' te verkopen.

Subcategories