Tractorpulling Eext 2015

Ondanks de geruchten afgelopen week dat vanwege de verwachte hitte tractorpulling Eext afgelast kon worden werd op het terrein zelf gestaag doorgewerkt aan baan, tribunes en andere voorzieningen. En kon ons team op vrijdagavond, toen de warmte een beetje verdween, met de in ‘geitenwollen sok’ gestoken Grote Peter achter het stuur, richting het Noordoosten rijden om tegen elf uur als eerste team aan te komen. Met in goed gezelschap van een paar vrijwilligers, die net klaar waren met de laatste lootjes op het terrein en de teamleden die de luxe hadden om al een dag eerder het weekend in Drenthe te laten beginnen konden de mannen, nog een biertje toe doen.

Al op tijd werd het team gewekt door de oefenklanken van de Desperado’s en werd de tractor omgebouwd voor de Modified. Bij aanvang van de wedstrijd, toen al 28,6 graden, werd het publiek uitgelegd dat, vanwege de temperatuur en de veiligheid van de mensen op de tribune, de deelnemers en vrijwilligers in de warme brandwerende pakken, alle klassen in de finale afstelling gereden zouden worden met een floating finish. 

De Modified begon rond 13.30 uur, toen al 29,7 graden. Bas had een missie. Als laatste op de startlijst was hem veel gelegen om in Eext wat puntjes binnen te slepen, daar hij net buiten de top drie stond. Maar de tijd die de organisatie met zijn beslissingen tot nu toe had gewonnen werd verloren in deze klasse. Net na de run van de Rising Star werd een V-snaar gevonden op de baan. Na onderzoek bleek de sleepwagen de eigenaar te zijn en moest voor de volgende run een nieuwe snaar bevestigd worden. Dit ging niet zonder slag of stoot. Daarna moest ook het zeil nog even op de baan vanwege een paar fikse druppels die toch de kleibaan nog onbegaanbaar wilde maken. 

Na een dikke half uur werd de Modified klasse hervat en had Bas, als laatste in deze klasse het doel om de vlag, op 96,69 meter, te verzetten. Nog een laatste tip van zijn teamleden door het oortje: vasthouden en gas erop vertrok Bas. Zonder de rem maar een keer aan te tikken reed Bas zijn Wereldse rit tot aan 97,61 meter. Goed voor een eerste plaats vandaag  De ervaringen van Bas over goede resultaten tijdens Beach Pull volgende week zijn niet altijd even goed en de stand in het klassement geeft hem nu iets meer credits om aan deze ervaring het hoofd te bieden.

De duur van de rest van de wedstrijd bleef door de finaleafstelling vanwege de warmte onder controle en om ca. 16.00 uur, toen de thermometer inmiddels 32,9 graden aanwees en het water niet alleen in, maar ook over de toeschouwers gegoten werd gingen de Unlimiteds van start. Ook hier stond onze Whispering Giant als laatste tractor op het programma. Nadat de Rising Star een prachtige run had gereden werd toch besloten om de sleepwagen zwaarder te zetten, zodat de proeftrekker ook de laatste run van deze dag op zijn naam kon schrijven. Hans reed op de banden die de Modified zoveel goeds brengen. Maar in de Unlimited kan dit dan toch nog de nodige meters schelen. De 91,14 meter was net nog genoeg om een tot dan toe derde plek te rijden. Echter kon Jan Bosman met de Rising Star de mythe van na een goede proeftrek een slechte kwalificatie trek verpulveren. Hij reed alle gereden afstanden voorbij en nam de eerste plek over, hierdoor Hans van het podium afhoudend.  

Het avondeten werd buiten genuttigd zodat de tractor nog even kon afkoelen voordat deze in de bus gezet werd en naar Egmond gebracht kon worden.Volgend weekend beloofd  weer een druk weekend te worden met zowel Grand National als Eurocup op het program tijdens de Beach Pull Putten.

Powerweekend Made 2015

Met het Power Weekend Made stond voor Whispering Giant een druk weekend op het programma. Voor ons team zelfs een speciaal weekend want een Canadese filmploeg maakte opnamen voor de serie Mega Speed welke op Discovery Canada uitgezonden zal worden. Ze filmden drie Europese tractoren met totaal andere motoren: Green Fighter uit Duitsland, Inter-Techno Lambada en onze eigen trots, de Whispering Giant.

Vroeg uit de veren zodat er op tijd op de aangewezen plek geparkeerd kon worden, waardoor de drie te filmen teams bij elkaar konden staan. Gemakkelijk voor de filmploeg zullen we maar zeggen. Na de Amerikaanse ” indek” procedure, waar iedereen die in beeld zouden komen hiervoor schriftelijk toestemming moest geven werd de camera een deel van onze jongens, boven de handen, over de schouder, close ups. Gelukkig kon onze Bas in een aardig tempo het één en ander in goed Engels uitleggen en ook de andere jongens raakten snel gewend aan de ‘aanhang’.

In de Modified pakten de eerste runs door gebrek aan snelheid onstuimig uit, maar Bas kreeg met een snelle start genoeg snelheid om de full pull lijn te passeren. Helaas kwam hij in de finale in een spoor terecht die hem naar links trok, zodat hij met behulp van de rem moest corrigeren. Toch wel heel tevreden met 101,37 meter een tweede plek voor deze dag.
Na deze klasse werd de tractor, onder het filmend oog, omgebouwd voor de Unlimited klasse welke later die avond gepland stond. Ook hier werd de tijd die het evenement gegund is weer een uitdaging voor de organisatie. Gezien het uitlopen van de diverse klassen werd de Unlimited in de reservetijd tot aan de laatste minuut gereden.

Results Modified - Powerweekend Made

Hans reed, ondanks zijn twijfels hierover, met dezelfde banden welke wij ook in de Modified gebruiken. Hans is nog niet onder de indruk van de prestaties van de banden in de zwaardere klasse. Dit weekend was het een goede gelegenheid om dit bevestigd of ontkracht te zien omdat er zowel in de Unlimited als Heavy Modified gereden kon worden. Zelfde condities, twee kansen. Deze Unlimited klasse dus op de nieuwe banden. Vanwege de tijdsdruk werd gekozen voor een floating finish en een zware afstelling van de sleepwagen. De Whispering kreeg de snelheid niet in de sokken Hans moest ook een paar keer de rem aantikken met als gevolgd dat de getrokken afstand van 98,05 meter net geen podiumplek opleverde.

Resuts Unlimited - Powerweekend Made

Na een afzakkertje of twee, drie, vier, een extra loge en een korte nacht konden de volgende morgen de oude banden naar buiten gerold worden (evenals sommigen onder ons die het gezellig hebben gehad) en onder de tractor gezet worden.
De start werd in eerste instantie afgebroken omdat het toerental van één van de motoren na het starten onderuit ging. Maar bij de tweede poging, zes plaatsen verder, trok Hans de tractor met 94,15 meter naar de tweede plek. Voor de filmploeg een  ‘planning’ die je van te voren alleen maar kunt wensen, alle drie de tractoren welke dit weekend gevolgd werden op één podium.

Results Eurocup Heavy Modified - Powerweekend Made (NL)

Evenals Bas op zaterdag had ook Hans nu zijn eremetaal, die dan wel weer direct door dochterlief toegeëigend  en gebombardeerd werd tot pannenkoekbord met gaten. Met een hamburger voor onderweg werd de bus weer naar het thuishonk gedirigeerd. Een extra weekend ‘rust’ voor de tractor, maar met wat klussen op de agenda zal de volgende wedstrijd in Eext zich weer snel aandienen.

Tractorpulling Oudenhoorn 2015

Na een warme dag was het zaterdag flink afgekoeld toen om 14.00 uur de reis naar het bewolkte en winderig Oudenhoorn werd aangevangen. Na hun vakantie waren ook ‘onze’ Siem en Ria weer in de bus te vinden en zorgde de koffie en gezelligheid ook weer dat we in no-time het Oudenhoornse wedstrijdterrein bereikten. Net op tijd voor de dames, kids en het team om op de tribune vanaf het begin van de wedstrijd weer alles te kunnen volgen. Alhoewel de schotel op tijd de oven in stond en er genoeg tijd leek om te eten, werd de tractor al tijdens de avondmaaltijd opgehaald voor de weegbrug. Tussendoor moest ook de tractor van zoon Bram gekeurd worden, met een positief resultaat, zodat Bram zich kan voorbereiden voor zijn wedstrijden in de micropulling.

Voor Bas was vandaag de proeftrek. De start was al in de vorige klassen al moeilijk gebleken en op het eind van de baan hadden veel tractoren door de sleepwagen wat hinder van een springende finish. Bij de start konden we, en met we bedoel ik de meegekomen dames van de teamleden, ons verbazen over de snelheid van teamlid Grote Peter, die zorgde voor een paar sprintjes om de tractor op de goede plek te laten starten. Ondanks de moeilijke beginmeters was er niets mis met de eerste run. Een goede start, op het juiste moment op het gas en in een mooie balans zo over de full pull lijn. Alleen de klok op het dashboard haperde waardoor Peter E na de run met de datalogger de benodigde gegevens moest uitlezen.

De wedstrijdleiding besloot de sleepwagen zwaarder af te stellen door de ballastbak sneller te laten lopen, zodat de gewichten op de wagen 9 meter eerder volledig op de sleepvoet staat. In de officiële run kon Bas na de start niet genoeg vaart maken en sprong de Whispering Giant ook wat meer over de baan, waardoor de 108,58 meter de eindstand ging worden. Een prachtige afstand. Helaas waren er vijf teams die hier overheen gingen en ging de finale aan de neus van Whispering Giant voorbij. De 12 behaalde punten is genoeg om in de top drie van het klassement te blijven en zal Bas de messen moeten scherpen voor de wedstrijd in Made.

Results Modified - Tractorpulling Oudenhoorn 2015

Doordat er geen finalerun voor ons team inzat kon de bus geladen worden en de laatste klasse met het hele team vanaf de tribune nog gevolgd worden. Gelukkig werd de verwachte regen, motregen waardoor het publiek weliswaar nat werd, maar de baan zich goed hield en de Superstock uitgereden kon worden. Napraten met een frisje of biertje en een knabbeltje werd de bus weer terug gereden naar de loods, waar het uitladen van Bram zijn tractor en de Whispering op zondagmiddag werd gepland.

Er is voor het aankomende week nog wat sleutelwerk te verrichten, de sensor van de klok op het dashboard moet vervangen worden en de tussenbak waarvan vermoed wordt dat een tandwiel vervangen moet worden moet voor zaterdag weer naar tevredenheid werken, want aankomend weekend zal met de Modified, Unlimited én Eurocup weer veel gevergd gaan worden van onze trots.

Tractorpulling Bernay 2015

Zaterdag 6 juni was het een kort nachtje voor een paar van onze teamleden. In alle vroegte werd de reis naar Bernay aangevangen. Aangezien er wat andere afspraken gepland stonden voor sommigen werden teamleden Hans, Peter-e en Patrick versterkt met oud teamlid Neef Johan en Hans Bootsma van de firma Anema Trucks & Spare Parts, die ook een deel van de rit op zich kon nemen. Omstreeks vier uur in de middag werd het terrein bereikt en kon er uitgepakt worden voor de wedstrijd die op zijn Frans al later begon dan gepland was. Met ook veel full pulls in alle klasse, wat het publiek enorm kon waarderen liep de planning alleen maar verder uit. Tijd genoeg om de andere klassen te bekijken, maar dan toch, net na middernacht was het de beurt voor de Heavy Modified en kon Hans de proeftrek rijden.

De baan bleek van verrassende kwaliteit te zijn. Alleen de linkerkant was aan de zachte kant, dus deze moest Hans dan ook mijden. In een mooie run trok hij met onze trots de sleepwagen tot ruim over de full pull lijn. Onze Nederlandse concurrenten haalden de finale niet door pech en diskwalificatie, zodat onze Hans de Hollandse eer alleen moest verdedigen. En dat deed ie.

Results Heavy Modified - Tracteur Pulling Bernay (F) 2015

Neef Johan die het ‘stokken’  op het einde van de rit voor zijn rekening nam kon naar de 107,31 meter rennen om daar zijn klus te klaren. Deze afstand was ruim voldoende voor een eerste plaats op het podium. Met teams uit drie verschillende landen op het podium en een positieve verschuiving naar de tweede plek in het klassement konden de heren, weliswaar na vieren vanwege het vieren, het bed opzoeken. Een paar uur later, toen de eersten weer wakker werden, werd na een wasbeurt en een ontbijtje het thuisfront weer opgezocht.

Claas Tractorpulling Didam 2015

Afgelopen zaterdag mocht de Unlimited eindelijk van start in Loerbeek. Vorige week was de klasse afgelast vanwege de tijd, vandaar dat de laatste twee klassen dit keer omgewisseld werden, zodat de Unlimited klasse in ieder geval zou kunnen rijden om de zo gewilde punten te vergaren.

In Egmond moest de tractor nog geladen worden, maar daarna kon de reis richting de wedstrijd beginnen. Om dit keer op tijd gegeten te hebben (vorige week aten de laatsten van het team rondom 22.00 uur) werd bij aankomst gelijk de hamburgers gebakken en verorberd zodat de heren niet afgeleid werden door knorrige maagjes. Na de inspectie van de baan werd de baan van de goede klei bevonden, maar te zacht/vochtig gemaakt in de eerste gedeelte van de baan. Pas op de 75 meter werd de baan hard genoeg.

Hans reed met de Whispering Giant als eerste een run. Vanuit het midden bleef hij ook mooi in het midden en hield halt op 104,93 meter. Omdat de Full Pull lijn op 110 meter ligt, was het afwachten wat de andere teams reden. Het was even spannend toen Rising Star dicht bij onze gemaakte afstand kwam, maar zijn afstand bleek in ons voordeel uit te vallen en konden wij alsnog naar de finale.
In de finale kon de Whispering Giant geen beginsnelheid maken en belandde in een spoor die hem naar links trok. Hierdoor moest hij de tractor op 74,34 meter tot stilstand zetten. Al hoofdschuddend werd Hans terug getrokken naar het rennerskwartier. Met deze afstand had hij nog geen vertrouwen dat het podium voor hem in zicht kwam. Maar in dit geval was het geluk ook met ons en konden wij als derde aantreden op het podium. En zoals het gezegde (bijna) zegt: eind goed, Whispering Giant goed.

Results Unlimited - Claas Tractorpulling Didam 2015

De vorige wedstrijd is onze Joost een echte Limburgse vlaai beloofd. Maar ja… als Joost dan niet mee is….zal de doos op de terugweg echt niet gesloten blijven. Voor Joost én de gever, het Rocket Science team: hij was heeeerlijk. En wij hebben nog een stukkie voor Joost  overgelaten.

Standen: Eurocup 3e plaats, Modified 2e plaats, Unlimited 3e plaats.
Volgende week de Eurocup in Bernay en de week erop, 13 juni Oudenhoorn

Subcategories