Tractorpulling Montfoort 2015

Het gebeurt niet vaak, maar werk en andere verplichtingen zorgden deze zaterdag voor een minimale bezetting in de bus van het Whispering Giant team richting Tractorpulling Montfoort. Na een vertraging door loslopende paarden op de A9 werd de bus en tractor op het wedstrijdterrein naast sponsor Den Hartog Bouwmaterieel geparkeerd.

Om kwart voor zeven ging de Modified van start. Omdat de baan hard en droog was werd er besloten om zonder vertragingsbak te rijden om meer snelheid op te kunnen bouwen. Dit pakte toch iets minder goed uit dan gehoopt.  De wielsnelheid liep op het eind zo terug dat we net de paar nodige meters misten om in aanmerking te komen voor een finale run. Een 5e plek voor vandaag.


Photo: Stephan Görtz - www.pullingpics.de

Maar het was niet alleen voor ons team een zware run, want ook Inter-Techno Lambada en Double Screamin' kregen de volle punten niet in hun zak. Hierdoor blijft voor vandaag de tweede plek in het klassement in handen van onze Giant.

Results Modified - Montfoort 2015

Tractorpulling Lochem 2015

Afgelopen zaterdag was het de laatste ‘combiwedstrijd’ voor ons Whispering Giant team. Als gasten aan boord waren Hans Bootsma van Anema Trucks & Spare Parts, met zwager Pieter mee en dochter/zuster Marieke. Voor Pieter was het heel lang geleden dat hij naar een Tractor Pulling wedstrijd is geweest gezien de locaties Egmond en Flevopolder en kon hij vandaag het verschil zien van toen en nu. Teamlid Bas en gezin hadden, bijna traditiegetrouw, hun vakantieschema aangepast zodat ook zij van de partij konden zijn en kwam het team rond de klok van één uur op het wedstrijd terrein aan. De mannen zorgden voor de ombouw naar de Modified uitrusting en de rest ging een mooi plekje op de hoge tribune zoeken.


Photo: Stephan Görtz - www.pullingpics.de

De organisatie Stichting Tractor Pulling Lochem had een handzaam boekje voor het publiek waar de standen in bijgehouden en tevens de hoognodige informatie in stond. De Modified stond als eerste klasse gepland en Bas was als negende aan de beurt dus hadden de mannen heel even de tijd om een aantal runs en de baanomstandigheden te bekijken. Ze kwamen al snel tot de conclusie dat deze baan knetterhard was en dat grip zoeken een hele uitdaging zou zijn. Bas ging even links van het midden van start maar vlak na de start legde de tractor zijn neus even neer waardoor hij begon te roeien. Het linker wiel had totaal geen grip meer en dit kostte teveel meters om een competitieve run te worden. Een geluk voor ons team was dat Bertus Boer met de Double Screamin’ net teveel meters wilde maken waardoor hij buiten de baan belandde. Hierdoor verloor hij veel punten t.o.v. de top drie. Bas kon hierdoor in het klassement, ondanks de 8e plek van vandaag, van de derde naar tweede plek opschuiven.

Results Modified - Tractorpulling Lochem 2015

Na het ombouwen van de tractor, de warme maaltijd en het gezellig bijpraten met oud teamlid Alfred en Maaike was het rond half 10 ’s avonds de beurt aan de Unlimited. Om zoveel mogelijk grip te pakken op deze harde baan werd er relatief meer gewicht op de kont van de tractor gehangen. De start was goed, een ritje zoals vroeger, aldus Hans, en een prachtige Full Pull. Misschien met nog een paar gewichten meer achter op de tractor had de finale beter uitgepakt, maar daar ontbrak de tijd even aan en kwam Hans met 86,43 meter net tekort op Inter-Techno Lambada. Doordat Komeco Simply Irresistible een prachtig sterke run had neergezet en Rising Star (weliswaar met een schitterende run waarmee zowel ons als Inter-techno Lambada voorbij reed), zijn voorwiel net over de zijlijn had laten landen, dus gediskwalificeerd werd (maar de afstand beloond door het publiek met een staande ovatie) kon Hans de derde plek op het podium betreden.


Photo: Stephan Görtz - www.pullingpics.de

Results Unlimited - Tractorpulling Lochem 2015

Terugkijkend op een prachtig georganiseerde wedstrijd met een hoog evenement gehalte door o.a. de kinderattracties, eet en winkelkraampjes en een mooi muziekpodium gingen we weer op weg naar huis.

Volgende wedstrijd is zaterdag 8 augustus in Montfoort.

Beach Pull Putten vervolg 2015

Zaterdag begon de dag voor het team na, voor sommigen een kort nachtje en ontbijt, met de tractor ombouwen naar de Modified. Zowel de motoren als de banden werden gewisseld.

Ook arriveerde Event4All met de schitterende Bungee-run Tractor pull Whispering Giant spel/springkussen die voor veel kinderplezier zorgde. 

Als tweede klasse kon de Modified van start.  In vorige jaren werd veelal vanaf de rechterkant gestart, maar gezien de prestaties van de tractoren op de baan werd deze keer besloten om de tractor schuin links neer te zetten en overdwars richting de rechterkant te rijden. Op zich helemaal geen verkeerde beslissing maar door weinig grip bij de start kwamen de voorwielen wat laat omhoog en tipten nogmaals op de baan. Hierdoor kwam de tractor aan de rechterkant op 96,20 meter tot stilstand. Goed voor een derde plek op het podium.  Met de overwinning van vorige week zorgt deze afstand voor een gedeelde tweede plek in het klassement en een zeer tevreden team.

Na het ombouwen van de tractor werden de banden die de Modified zoveel goeds brengen op de aanhanger gelegd om naar huis gebracht te worden.

 

Esther had zich opgeofferd om  in de warme bus een maaltijd te bereiden, zodat de teamleden met aanhang zich met een heerlijke kip-kerrie schotel konden voorbereiden op de avond en Heavy Modified.  In deze laatste Eurocup voor de Whispering Giant was de strijd nog niet beslist en kon nog van alles gebeuren in de top drie. Wij moeten  het  niet van onze kracht hebben maar van vooral geen fouten maken. Daarnaast een stukje geluk dat de andere teams in hun enthousiasme misschien wat meters laten liggen. Maar zowel de Green Fighter als Inter-techno Lambada hielden hun hoofd koel waardoor de 82,64 meter een derde plek opleverde, zowel in de dagzege als in het eindklassement. 

Jammer dat we de grote beker niet konden pakken, maar anderzijds terug naar huis met een plaats in de top drie in de Europese strijd is zeker niet onverdienstelijk.

Nu de eerste strijd gestreden is, kunnen wij aankomende weken de pijlen verder richten in de Grand National, met Lochem als eerstvolgende wedstrijd.

Volgende week zondag, 19 juli gaat de Whispering Giant van stal om een demo te rijden, dicht bij huis, in Wogmeer tijdens Tractor Pulling West Friesland, www.tractorpulling-westfriesland.nl

 

Beach Pull Putten 2015

Voor het eerst werd voor Beach Pull Putten de bus van onze Whispering Giant op vrijdag al van stal gehaald. Vanwege het programma zou Hans in de Grand National, Unlimited op vrijdagavond rijden. Op tijd vertrekken en dan barbecueën op het rennerskwartier, allemaal met, vanwege het mooie weer, een hoog campinggevoel. 

Vanwege regels en vergunningen komt het in Nederland niet vaak voor, maar Putten had vandaag een hoog Bernay gehalte: Gezellig, lekkere temperatuur, relaxed en tot in de late uurtjes trucks en tractoren op de baan. Bovenal het publiek haakte niet eerder af dan dat de laatste tractor gereden had. De klok wees al 23.15 uur aan toen de Unlimited aan de beurt was. Na de proeftrek werd de sleepwagen zwaarder afgesteld. Een behoorlijk stuk zwaarder dan de eerste run, waardoor de full pull lijn niet meer gehaald zou worden. Hans besloot, iets rechts van het midden direct op het gas te gaan, zoals ook de Rising Star, die hiermee een super run had gemaakt.  Maar onze Giant ging te enthousiast van start om de snelheid direct goed op te pakken. Pas na een meter of 30 kregen de banden genoeg grip, maar te laat voor de gewenste meters en hield de sleepwagen de Whispering Giant op 91,88 meter stil. Een vierde plek. Toch met één broodnodige punt om de vierde plek in het klassement te behouden.

 

Vandaag, zaterdag zal zowel de Modified en de Eurocup Heavy Modified voor de Whispering gereden worden, dus kan het rondwandelend publiek regelmatig de teamleden druk in de weer zien met motoren én banden wisselen.

Tractorpulling Eext 2015

Ondanks de geruchten afgelopen week dat vanwege de verwachte hitte tractorpulling Eext afgelast kon worden werd op het terrein zelf gestaag doorgewerkt aan baan, tribunes en andere voorzieningen. En kon ons team op vrijdagavond, toen de warmte een beetje verdween, met de in ‘geitenwollen sok’ gestoken Grote Peter achter het stuur, richting het Noordoosten rijden om tegen elf uur als eerste team aan te komen. Met in goed gezelschap van een paar vrijwilligers, die net klaar waren met de laatste lootjes op het terrein en de teamleden die de luxe hadden om al een dag eerder het weekend in Drenthe te laten beginnen konden de mannen, nog een biertje toe doen.

Al op tijd werd het team gewekt door de oefenklanken van de Desperado’s en werd de tractor omgebouwd voor de Modified. Bij aanvang van de wedstrijd, toen al 28,6 graden, werd het publiek uitgelegd dat, vanwege de temperatuur en de veiligheid van de mensen op de tribune, de deelnemers en vrijwilligers in de warme brandwerende pakken, alle klassen in de finale afstelling gereden zouden worden met een floating finish. 

De Modified begon rond 13.30 uur, toen al 29,7 graden. Bas had een missie. Als laatste op de startlijst was hem veel gelegen om in Eext wat puntjes binnen te slepen, daar hij net buiten de top drie stond. Maar de tijd die de organisatie met zijn beslissingen tot nu toe had gewonnen werd verloren in deze klasse. Net na de run van de Rising Star werd een V-snaar gevonden op de baan. Na onderzoek bleek de sleepwagen de eigenaar te zijn en moest voor de volgende run een nieuwe snaar bevestigd worden. Dit ging niet zonder slag of stoot. Daarna moest ook het zeil nog even op de baan vanwege een paar fikse druppels die toch de kleibaan nog onbegaanbaar wilde maken. 

Na een dikke half uur werd de Modified klasse hervat en had Bas, als laatste in deze klasse het doel om de vlag, op 96,69 meter, te verzetten. Nog een laatste tip van zijn teamleden door het oortje: vasthouden en gas erop vertrok Bas. Zonder de rem maar een keer aan te tikken reed Bas zijn Wereldse rit tot aan 97,61 meter. Goed voor een eerste plaats vandaag  De ervaringen van Bas over goede resultaten tijdens Beach Pull volgende week zijn niet altijd even goed en de stand in het klassement geeft hem nu iets meer credits om aan deze ervaring het hoofd te bieden.

De duur van de rest van de wedstrijd bleef door de finaleafstelling vanwege de warmte onder controle en om ca. 16.00 uur, toen de thermometer inmiddels 32,9 graden aanwees en het water niet alleen in, maar ook over de toeschouwers gegoten werd gingen de Unlimiteds van start. Ook hier stond onze Whispering Giant als laatste tractor op het programma. Nadat de Rising Star een prachtige run had gereden werd toch besloten om de sleepwagen zwaarder te zetten, zodat de proeftrekker ook de laatste run van deze dag op zijn naam kon schrijven. Hans reed op de banden die de Modified zoveel goeds brengen. Maar in de Unlimited kan dit dan toch nog de nodige meters schelen. De 91,14 meter was net nog genoeg om een tot dan toe derde plek te rijden. Echter kon Jan Bosman met de Rising Star de mythe van na een goede proeftrek een slechte kwalificatie trek verpulveren. Hij reed alle gereden afstanden voorbij en nam de eerste plek over, hierdoor Hans van het podium afhoudend.  

Het avondeten werd buiten genuttigd zodat de tractor nog even kon afkoelen voordat deze in de bus gezet werd en naar Egmond gebracht kon worden.Volgend weekend beloofd  weer een druk weekend te worden met zowel Grand National als Eurocup op het program tijdens de Beach Pull Putten.

Subcategories