Claas Tractorpulling Loerbeek 2016

Afgelopen donderdag kreeg de bus alle aandacht van het team omdat de luchtvering dienst weigerde. In plaats van de tractor te laden moest de oorzaak van deze storing achterhaald worden. Het bleek een luchtventiel de zijn die de geest had gegeven. Zaterdagmorgen werd het bestelde ventiel opgehaald en tussen de chassisbalken gemonteerd voordat er richting Claas Tractorpulling Loerbeek gereden kon worden. Het leverde totaal geen stress op maar er werd wel bijna brandstof en wat gereedschap vergeten in te laden. Evengoed op tijd vertrokken en net onderweg werd gevraagd of iedereen zijn oordoppen bij zich had, omdat uiteindelijk de headset in alle hectiek toch nog vergeten was.

Na een hevige plensbui onderweg en de niet optimale weersvoorspelling viel het, aangekomen in Loerbeek, allemaal wel mee. Op het wedstrijdterrein was niets van nattigheid te merken. In het begin zonnig en wat benauwd maar toen het zonnetje werd bedekt door bewolking was het aangenaam vertoeven in Loerbeek.
Mooi op tijd kon de Unlimited klasse aantreden. Na de proeftrek werd de sleepwagen nog iets lichter afgesteld.
De baan zag er goed uit, maar bleek op het eind toch iets losser gereden te zijn waardoor veel kracht verloren ging. Hans ging (te) rustig van start, waardoor de snelheid er niet in kwam. Zonder zelf te hoeven corrigeren hielp de sleepwagen onze tractor op 94,48 meter tot stilstand te komen. Genoeg voor een derde podiumplek. De tweede wedstrijd met twee turbinetractoren op het podium geeft mooi aan dat deze motoren goed kunnen wedijveren met de vele pk's van onze tegenstanders.

Rekening houdend met de schrapwedstrijd dit jaar, staat het Whispering Giant team nu net aan vierde, maar de top vier staat te dicht bij elkaar om nu al conclusies kunnen trekken. Alle kansen liggen nog open.
Volgende wedstrijd is 11 juni in Oudenhoorn.

Megapull Stroe 2016

Zaterdag 14 mei ging bij Megapull Stroe ook de competitie voor de Modified van start. De tweede buitenwedstrijd voelde, net als de eerste, kouder aan dan de wedstrijd in de IJsselhallen in januari. Het zonnetje die af en toe verscheen kon niet van de koude wind winnen en af een toe een buitje maakte het niet aangenamer op. Toch weerhield dit de toeschouwers niet om te komen. Met soms dikke jassen was het publiek en enthousiasme groot om alle klassen aan te moedigen.
Ons team had veel werk verricht voor deze wedstrijd. We konden voor het eerst zelf een extra set banden meenemen in de aanhanger, zodat niet alleen de motor maar ook de banden gewisseld konden worden. Omdat de aanhanger maar één motor kan vervoeren werd na aankomst op het wedstrijd terrein de tractor omgebouwd naar de Modified opstelling. We stonden als laatste op de startlijst, zodat we de verrichtingen van andere teams konden bekijken.
De baan leek goed weerstand te bieden aan de tractoren want alhoewel de full pull lijn aardig werd genaderd bleek hij voor de meeste teams net te ver weg. Zo niet voor Bas. Na een (op Stroe meestal) een zware start ging de Whispering Giant strak over de full pull lijn. In de finale ging Bas goed op het gas, maar trok hij de tweede helft wat naar rechts waardoor hij de keuze had, doorgaan met het risico buiten de baan te raken of stoppen voor uiteindelijk, met 93.11 meter, een mooie tweede plek.

Vaak zijn de Modified en Unlimited gepland als eerste en laatste klasse, zo niet in Stroe waardoor de tijd een belangrijke factor is in het ombouwen van de tractor naar de Unlimited klasse. Zeker als ook de banden gewisseld moeten worden. Maar het team is goed op elkaar ingespeeld en stonden klaar toen de Whispering Giant opgehaald werd voor de strijd van Hans, die door zijn huwelijksreis de eerste wedstrijd moest missen, maar nu weer helemaal aanwezig was. De regenwolken keken dreigend toe en begonnen tijdens de onwijs strakke, snoeirechte run en een dikke full pull toe te slaan. Het zeil heeft deze dag een aantal keer dienst moeten doen, zo ook na de run van het Whispering Giant team.  Nadat het zeil weer naar de kant getrokken was, werd besloten de sleepwagen zwaarder, in de finale-afstelling, te zetten. De baan was toch wat vochtiger geworden waardoor het zoeken was naar grip. Toch was de 94,23 meter goed voor een tweede podiumplek. 18 cm verschil achter nummer één en 36 cm vóór de nummer drie bleken de teams aan elkaar gewaagd. Een geslaagde dag en op naar huis om de volgende dag te vertrekken voor een demo in het Duitse Hassmoor.

Tractorpulling Füchtorf 2016

De eerste wedstrijd in het Nederlands Klassement Unlimited van Truck en Tractorpulling vond plaats in.. Duitsland. Het drukke weekend begon voor dit het Whispering Giant team feestelijk. Teamlid Hans Zuurbier trouwde met zijn Soraya en het stel ging direct op huwelijksreis waardoor hij voor het eerst sinds 2002 een wedstrijd moest missen.

Na een korte nacht voor de rest van de teamleden, vanwege de festiviteiten werd de tractor ingeladen en richting het het buurland gereden. De nacht was koud en de ochtend van de wedstrijd beloofde niet veel goeds, wat het weer betreft. Deze eerste buitenwedstrijd werd zelfs onderbroken voor hagel en sneeuwbuien. Een niet alledaags plaatje voor een klassement die de zomermaanden ander weer gewend is.

Een paar Nederlandse teams, waaronder onze Whispering Giant reden als demo mee in de Duitse 3,5ton Freie Klasse. Vanwege de slechte eerste meters van de baan wilde Bas in de finale rustig wegrijden om daarna volg op het gas te gaan. Maar door nog te weinig grip sloeg de overspeed toe en kwam de tractor op precies 40 meter tot stilstand. Genoeg voor een vierde plek en een tevreden team.

In de Unlimited klom Bas ook achter het stuur, van afstand nauwlettend in de gaten gehouden door Hans die op zijn zonnig vakantieadres via internet (twitter, facebook en appen) het één en ander kon volgen. De baan was er ondertussen niet beter op geworden, pas na tientallen meters kregen de banden wat grip en ging de Whispering Giant boven verwachting goed richting het podium. Met 89,39 meter een tweede plek op het podium en waren de eerste punten van het seizoen binnen.

 

 

Whispering Giant in Discovery's Megaspeed.

Tijdens het Powerweekend in Made op 20 en 21 Juni 2015 zijn de Inter-Techno Lambada en Whispering Giant het hele weekend gevolgd door een camera ploeg uit Canada. Zij hebben hier opnames gemaakt voor het derde seizoen van het programma MegaSpeed van Discovery Channel.

Het programma is inmiddels uitgezonden op Discovery Channel Canada. Of deze aflevering in Europa uitgezonden zal worden is nog niet bekend.

vervoer wielen 2016

Plekje voor de banden.

Met een extra set banden om te wisselen tussen de Modified en Unlimited klasse was vaak een behulpzame tweede chauffeur nodig die achter het Whispering Team aanreed om de banden te vervoeren.

Deze winterstop wordt o.a. gebruikt om de ruimte in de aanhangwagen optimaal te gebruiken door een elektrisch verstelbaar plateau te monteren in onze aanhangwagen zodat de banden in onze eigen aanhanger vervoerd kunnen worden.

De werkzaamheden vorderen gestaag en deze week zijn deze in de praktijk voor de eerste keer uitgetest.

 

Subcategories