Euro Cup Bernay 2019

Na een relatief normale week, met de basiscontroles en het aanscherpen van de banden, trok ons team zaterdagmorgen vroeg op naar Frankrijk, Bernay.  Met wat vertraging door een ongeluk en wegwerkzaamheden in Belgie kwam het Argos Oil Whispering Giant team eind van de middag in Bernay aan.
Bij aankomst bleek de trap niet meegegaan te zijn. Omdat de temperatuur wel vroeg om wat beschutting moest de luifel toch wel uit. Niet voor een kleintje vervaard werd Grote Peter het opstapje om dit klusje te klaren en kon daarna beschut de maaltijd genuttigd worden. 

 

Ook hier, op het wedstrijdterrein, vertraging. Ditmaal door o.a. stroomstoring en uitloop, zodat onze klasse, bijna traditioneel, tegen half twaalf s nachts begon.
De Heavy Modified klasse werd gestreden tegen de Franse sleepwagen, die ook nog voor wat vertraging zorgde omdat deze tussentijds nog een reparatie nodig had.

De kwalificatierun ging weer super.
De baan was er eentje, die ook dit jaar goed bekeken moest worden, alvorens te besluiten waar de juiste plaats op de baan was, waarvandaan gestart kon worden. De linkerkant was boterzacht en daar moest je de grip niet vandaan proberen te halen. Met die kennis, vertrokken we vanaf het midden en we gingen als een speer. Met een redelijk gemak voorbij de full pull lijn. Maar met ons, konden ook de andere teams door naar de finale. Daar begon de strijd opnieuw met onze Argos Oil Whispering Giant als eerste finalist.
Eigenlijk met dezelfde tactiek alleen sneller vertrokken dan de eerste run. De tractor begon gelijk flink te steigeren en ook gevaarlijk dicht naar de rechterlijn te wijken. De enige optie, om niet over de krijtstreep te geraken, was het gas maar dicht te doen.
Met 92,26 meter moesten wij afwachten wat de rest van de teams gingen doen. Wetende dat er meer in zat, waren we dan toch ook wel tevreden met uiteindelijk de vierde plek.
Dit betekent in het klassement van de gedeelde tweede plek af, naar de derde. Maar de schade is beperkt gebleven en met nog één wedstrijd in de Euro Cup te gaan, zijn we nog echt niet afgehaakt.

Ook heeft zoon (van Bas) Bram weer een weekendje training in Tractorpulling achter de rug waarbij hij voor de eerste keer in de Heavy Modified setting heeft helpen starten. Na goed werken is goed rusten en na een goede nachtrust kon het team zondagmorgen weer huiswaarts keren.

Aankomende week moet het team de tractor weer klaar maken voor een driedubbele wedstrijd.
In twee klassen op zaterdag en tweede pinksterdag een demo.

volgende wedstrijd:
Grand National : 8 juni Stroe
Demo : 10 juni Hassmoor
Euro Cup: 16 juni Made

Loerbeek 2019

Afgelopen week is het differentieel gecontroleerd. We willen, met een aantal wedstrijden achter elkaar, niet voor verrassingen komen te staan. Ook zat er lucht in het stuursysteem zodat deze nagezien moest worden voordat de Argos Oil Whispering Giant stuurloos zou worden.

De banden kunnen, hebben we afgelopen jaren wel ontdekt, heel anders in verschillende klassen reageren. Vandaar ook, dat we vaak een extra set meenemen als we op één wedstrijd in twee klassen rijden.
In Fuchtorf had Hans in de Heavy Modified geen goede run met de nieuwe Pro Puller banden, maar in de Modified moesten deze nog getest worden. Vandaar dat deze week de Pro Puller banden onder de Modified ingestelde tractor gezet zijn. Hiermee kon belangrijke data in Loerbeek vergaard worden.

Een lekker tractorpulling weertje in Loerbeek en een relaxed gevoel omdat ook deze wedstrijd geen ombouw op de planning stond voor ons team.
De Modified reed als tweede klasse en we stonden derde op de startlijst. Omdat we al zagen dat onze voorgangers naar links leken te trekken besloten wij wat rechts van het midden te beginnen.
Maar kort na de start begon de rechterband te groeien en al springend kwamen we al snel richting de rechter zijlijn. We konden door het bokken niet genoeg corrigeren om diskwalificatie te voorkomen, met een 8e plaats tot gevolg. Ook voor het klassement is dit voor ons team een stap terug. Met een 5e plek in het klassement wordt het de volgende wedstrijden stevig aanpoten, om aansluiting in de kop niet te verliezen.

Na 2 runs, in de Heavy Modified en de Modified, is de conclusie dat aankomende week nog wat werk aan staat te komen. De Pro Puller banden zijn nog niet helemaal wedstrijdklaar en zullen nog wel wat aandacht nodig hebben. Hier hebben we nog twee weken voor, omdat Hans tevreden was over de Alliance banden in de Heavy Modified en die klasse voor volgend weekend op de kalender staat.
volgende wedstrijd:
Eurocup : 1 juni Frankrijk (Bernay)
Grand National : 8 juni Stroe

Lidköping 2019

Afgelopen week moest de tractor een inspectiebeurtje hebben. De normale controles zijn uitgevoerd, de tractor is schoongemaakt en de tweede startunit is klaar gemaakt. In de Eurocup proberen wij zoveel mogelijk zonder de aanhanger op pad te gaan. We maken thuis de keuze voor de banden, zodat er geen reserve mee hoeven. De gator blijft achter en we gebruiken de startunit op de handmatig voortbewogen startkar. Die is in de bus mee te nemen. Is wat meer behelpen en brute kracht nodig om deze mee te nemen naar de baan, maar scheelt een aanhangwagen.


De week was kort want donderdagavond, een van de vaste sleutelavonden, werd de reis naar Lidköping aangegaan en is er tot voorbij Hamburg gereden.
De volgende dag met de boot vanaf Frederikshavn. Dan kom je net tegen de spitstijd aan in Zweden, maar Grote Pe, wist de drukte te vermijden met een mooie route richting het noorden. Altijd leuk om dan toch ook langs het geboortehuis van onze bus te rijden, de Volvo fabrieken.
Tegen 20.00 uur arriveerde het team op het wedstrijdterrein.

Zaterdag was een rustige dag voor de teamleden, behalve voor degene die de Zweedse verf heeft ontdekt. Veel betere kwaliteit dus in Egmond Binnen gebruikt om het houtwerk een kleurtje te geven.


De dag vorderde maar de wedstrijd had niet, zoals vorige week in Langedijk, vloeiend verlopende klassen. Met als gevolg dat de Heavy Modified pas om 23:00 uur aan de beurt was.

De baan was vrij hard met steentjes er in. Niet zo fijn voor onze Alliance bandjes, maar toch deden die hun werk boven verwachting. Ze trokken de Argos Oil Whispering Giant keihard over de baan. De balans was goed en de kwalificatie run ging snoeihard.

foto gemaakt door Marco Fullpull

In de finale mocht ons team als eerste een afstand neerzetten. Het begon licht te miezeren waardoor de baan steeds gladder werd en ook iets hobbeliger en de tractor iets ging springen. Met daarbij heel even een groeiende band, maar deze kon snel gecorrigeerd worden zonder veel in te boeten op de snelheid. De run ging als een raket en bleef doorgaan tot 98,87 meter..
Hier beten alle concurrenten zich op stuk zodat het Wilhelmus, voor ons team ingezet kon worden. Een eerste plaats én in het klassement een positief opschuiven van vier plekken naar boven.


Dat was natuurlijk een feestje waard, zodat alleen Grote Pe met Ria om 6 uur s morgens wakker waren om de reis naar huis aan te gaan. Die met een flinke vertraging op zee toch nog tot in de late uurtjes duurde.


volgende wedstrijd:
Grand National: 25 mei in Loerbeek

Eurocup:  1 juni in Bernay (Frankrijk)

Power Valley 2019

Het was afgelopen weken spannend. Geen idee of de weergoden Power Valley een mooi evenement zouden gunnen. Maar de laatste dagen zagen de voorspellingen er steeds een beetje beter uit. En dan, afgelopen zaterdag overtrof het weer alle verwachtingen. Weliswaar wat fris en een straf windje, maar verder volop zon. Kortom perfect Pulling weer.
Ook dit jaar is het evenement weer grootser opgezet dan de voorgaande jaren, met nu 2 banen waarop tegelijkertijd de klassen werden verreden.

's Morgens werd de Argos Oil Whispering Giant gestationeerd, samen met de andere drie Noord-Hollandse teams, rond de kop van de baan. Direct naast onze bus en tractor stond de VIP tribune van Argos Oil, die daardoor zowel zicht hadden op de baan, als ook op het gebeuren rondom ons team en tractor.

Op de klok van half drie begon de eerste, Modified, klasse op de Argos Oil baan. We stonden als laatste op de startlijst en zagen al snel: een baan, moeilijk om weg te komen, met wat zachte plekken die vaak een eerste klasse overkomt, omdat de baan nog niet helemaal is ingereden.
Bas op de bok vertrok van het midden van de baan en trok vrij hoog met de voorwielen van de grond de tractor naar 108,63 meter. Bas vermoedde dat de tractor iets te veel de lucht inging, waarna besloten werd om de bandenspanning voor de finale run te verlagen.
Hoewel dit een juiste beslissing was, bleek 94,58 meter net niet voldoende om die aanpassing om te zetten in de overwinning. Toch een heel tevreden team met een derde podiumplek, de eerste beker in het Nederlands Kampioenschap, waar ook de hoofdsponsor aanwezig is geeft het team zeker een goed gevoel.

Buiten het ombouwen van de tractor naar de Unlimited afstelling werden ook de banden gewisseld.
Net als vorig jaar rijden we, indien mogelijk, in beide klassen op verschillende banden.

Tegen half zeven was the Unlimited klasse aan de beurt. Een klasse met alle tractoren zeer gewaagd aan elkaar. Net als in de Modified vertrok Hans vanaf het midden van de baan. De start was nu in ons turbinevoordeel. Door een hard eerste stuk konden we vloeiender optrekken dan onze concurrenten. Helaas heeft de tractor een balanceerprobleem, waardoor de hele tractor trilde, inclusief het gebit van de rijder. Maar de 108,33 meter was voldoende voor de eindstrijd.

Tijdens het wachten vlak voor het starten in de finale zag teamlid Arie dat er een splitpen ontbrak aan de steun van de verzamelbak, die hierdoor mogelijk er uit zou kunnen lopen. Om te zorgen dat steun niet verder los zou komen te hangen, moest er snel een noodoplossing bedacht worden in de vorm van een ijzerdraadje die de steun stabiliseerde.

In de finale moest Hans, mede door het balans probleem in de banden, vanaf de start gebruik maken van de rem. Omdat wij als één na laatste reden en er dus nog één concurrent over was, waren we al zeker van een podiumplek, maar tot onze eigen verbazing was de afstand 96,14 meter ook voldoende voor een éérste plek, beker en bloemen op het podium. Een prachtige afsluiting van een mooi evenement.

Voordat de tractor de bus ingelierd wordt, moet er zoveel mogelijk klei en stof van de tractor gespoten worden en onze jongste telg hielp een handje mee om de achteras even te controleren.

volgende wedstrijd:
18 mei Eurocup Zweden en 25 mei Grand National Loerbeek.

Eurocup Fuchtorf 2019

Na een aantal mooie, maar droge weken zag het weer, er voor de eerste Eurocup wedstrijd in Fuchtorf, niet veelbelovend uit. Na een zaterdag met dusdanige buien, zodat een klasse verplaatst werd naar de zondag, begon de tweede dag redelijk. Bewolkt, maar in eerste instantie droog begon om 11.00 uur de eerste klasse. Ons Argos Oil Whispering Giant team moest wachten tot ca. half drie voordat de Heavy Modified aan de beurt was.

De baan was van een soort zanderige klei met weinig grip. Het team startte vanuit het midden van de baan, maar een sterk groeiend wiel aan de rechterkant trok de tractor dwars over de baan. Om diskwalificatie te voorkomen moest er continu geremd worden, zodat met een afstand van 84,09 meter in ieder geval de punten voor een een 6e plek binnen zijn. Jammer dat er deze keer niet meer uit te halen was.

Hierna was het zaak om te bouwen naar de Modified opstelling. We waren erg benieuwd hoe de aanpassingen met betrekking tot de sensoren van invloed zou zijn op de prestaties. Helaas waren de weergoden ons, en het publiek, niet gunstig gezind. De tractoren in de Modified klasse stonden in parc ferme klaar toen het dusdanig begon te regenen dat na de bui het prepareren van de baan teveel tijd zou vergen. De organisatie besloot hierom de wedstrijd verder af te gelasten. Voor ons resulteerde dit in het weer terugbouwen naar de Unlimited (vervoers) afstelling.

Na een gezamenlijke maaltijd vertrokken de teamleden richting huis.


De volgende wedstrijd zal de thuiswedstrijd zijn, op 11 mei:  Powervalley in Langedijk

 

Subcategories