Tractorpulling Lochem 2018

Tractorpulling Lochem stond dit weekend op de agenda met voor ons alleen de Modified klasse.
Afgelopen maandag heeft het Argos Oil Whispering Giant team de tractor direct na terugkomst uit Denemarken naar de Modified klasse omgebouwd en zijn de banden deze week onder handen genomen.
Zaterdagmorgen moest de tractor nog geladen worden en rond de klok van twaalven ging het team op weg richting het oosten des lands.

Op het terrein in Lochem aangekomen bleek dat de organisatie zich had voorbereid op een hele warme zomerse Tractorpulling dag en had uit voorzorg de baan voorzien van voldoende water. In dit geval een heel veel water, waardoor het wat meer tijd kostte om tot een juiste vochtgehalte te komen alvorens de wedstrijd te laten beginnen. Op zich natuurlijk hilarisch dat met zoveel droogte de wedstrijd later begon door een te vochtige baan. De beste stuurlui staan natuurlijk aan wal maar de organisatie heeft ondertussen met 35 jaar ervaring wel een mooie anekdote in de wacht gesleept door met de droogte van afgelopen maanden een supernatte baan te creëren.

 

Door het oponthoud werd de gehele wedstrijd in floating finish gereden, maar dit kon niet voorkomen dat de start van de laatste klasse flink was uitgelopen.
Vooral tussen de 30 en 50 meter zat er in het midden een slechte plek. Daar was de grond te zacht om goede resultaten te halen en ook aan de linkerkant kon je beter niet komen.
Vandaar dat de meeste tractoren rechts aanhielden. De sleepwagen moest soms zelf door een tractor geholpen worden om weer terug naar de start te komen.

In de Modified klasse was de baan niet veel anders. Onze Argos Oil Whispering Giant met deze keer, vanwege de vakantie van Bas, Hans op de bok. Bij het opstarten moest Hans weer even wennen dat er in de Modified anders gestart wordt en vroeg zich af of de motoren niet te veel stof zouden opzuigen, maar in deze klasse wordt alleen de bovenste motor gestart buiten de baan. De andere twee worden pas na het aanhaken bijgezet. De run vanaf de rechterkant was goed. Er was weinig correctie nodig en kon met 106,27 meter besloten worden om deze run te laten staan. Wel was er tijdens de run zoveel grond voor de sleepwagen opgeworpen dat de ketting voor een deel bedolven was en deze niet direct losgekoppeld kon worden.


Met maar 31 cm verschil op de tweede podiumplek was het laten staan van de proeftrek de juiste beslissing.
Hans heeft hiermee de 2018 Modified traditie niet onderbroken. Voor de 6e keer op rij een tweede plek. Maar er moet nog wel iets gebeuren. Met nog twee wedstrijden te gaan, zitten we met een vervolg van deze traditie op de schopstoel wat betreft de 1e plek. Het wordt zeker tot het laatste moment spannend in deze klasse.
volgende wedstrijd : demo op 11 en 12 augustus in Knutwil  Zwitserland, www.knutwiler-powerdays.ch

Daarna 15 augustus Zele.

Eurocup Brande 2018

De rit naar de Eurocup wedstrijd in Brande, Denemarken, begint zoals meestal, vrijdagavond na het avondeten. Door de warmte overdag werd besloten om zoveel mogelijk in de avond en nachtelijke uren te rijden. Wat resulteerde in een aankomst om half vijf 's morgens, 500 meter voor het wedstrijdterrein. Een mooie plek om rustig uit te slapen en heerlijk te ontbijten.

Daarna de laatste meters naar het evenement om de rest van de dag te genieten van de wedstrijd.
Genieten, dat was de bedoeling, maar (bijna traditioneel) waren  de weergoden degene die roet in het eten gooiden in de vorm van water van boven. De wedstrijd werd lange tijd stilgelegd en pas in de avond kon het zeil van de baan. Na een enorme preparatie kon alsnog een aantal klassen gereden worden. Hans was deze avond gast teamlid van het Rocket Science team, die een mannetje extra nodig had. Na middernacht waren de alle geplande klassen, ondanks de natte onderbreking, allemaal verreden.

Zondagmorgen zag het weer er weer veel beter uit. Geen regen op komst. Rustig ontbijten en genieten van wat er komen gaat.
Ondanks dat de baan er zaterdagavond goed van langs kreeg met de regen was de kwaliteit van de baan bijna weer optimaal.
De Heavy Modified stond op baan 1 gepland, maar omdat de ander baan beter van kwaliteit was, werd besloten om te wisselen.
Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Vanuit het midden ging de tractor recht op zijn doel af, de full pull lijn over. Hans hoefde nergens te corrigeren en reed zich hiermee de finale in.


Ook in de finale werd besloten vanuit het midden te starten. En weer werd er zonder enige correctie van de driver recht op een afstand van 91,89 meter afgestevend.
Een mooi resultaat. Maar de concurrenten zetten meer power over op de baan en was onze afstand niet voldoende voor een podiumplek.
Een vierde plaats deze dag in Denemarken. Hierdoor verliezen we niet de vierde plek in het klassement, maar voor nu wel de aansluiting op de top drie.

Volgende wedstrijd : 4 augustus Lochem

Tractor Pulling Cadzand 2018

Afgelopen week heeft het team voor de zekerheid beide banden van de aanhangwagen vervangen. Geen risico nemen op nog een platte band als het niet nodig is.
Nadat vorige week al een afstelling van de noodstop was aangepast bleek dit niet afdoende de deze niet onnodig te activeren. Daarom is er afgelopen week een mechanische aanpassing aan het aanhaakpunt van de noodstop gedaan.

Na een reis van bijna 4 uur, met een kleine file en de laatste kilometers achter een landbouwvoertuig gereden te hebben kwam het team ruim op tijd aan op het terrein van Tractorpulling Cadzand. Helaas gold dit niet voor alle tractoren. De grote afstand en vertragingen door een aanrijding waren niet door alle teams met voldoende armslag genomen. De organisatie besloot om de wedstrijd daarom een half uurtje uit te stellen, zodat alle verlate teams, sommigen met 6 plekken opschuiven toch nog aan de wedstrijd konden deelnemen.

De Modified klasse stond als tweede op de klok.

Bas startte iets op links en reed op een snel drogende baan de tractor met 103,62 meter de finale in.
In de finale hield hij zich door de afstand van 98,16 meter mooi aan ingezette koers, tweede podiumplek. Waardoor tot nu toe in het klassement de eerste plaats nog is behouden. Er zijn nog te veel wedstrijden op de kalender om zich zeker te voelen op deze plek.

Met het mooie weer is het goed toeven en werd dan door Bas verzorgde maaltijd, als lopend buffet, buiten geserveerd.

Na het ombouwen van de tractor kon de Argos Oil Whispering Giant zich 's avonds opmaken voor de Unlimited klasse. Omdat de baan door zon en windje van zee erg droog was, werd de bandenspanning aardig laag gehouden, zodat meer grip vanaf de start gecreëerd kon worden. Het team besloot met Hans op de bok om vanuit rechts naast het midden te starten om daarna richting het midden of net links van het midden te eindigen. Deze strategie werkt niet, de tractor bleek zich stevig aan de rechterkant te nestelen. Net niet de goede kant om voldoende meters neer te zetten. De 88,82 meter bleek wel goed genoeg voor een 3e podiumplek.


In het klassement veranderde ook hier voor ons niets.

volgende wedstrijd:  EC 28 juli Brande Denemarken.

Beach Pull Putten 2018

Dit weekend de zaterdag gepland voor Beach Pull Putten.
Afgelopen week is er gesleuteld aan de noodstop omdat deze in Eext op het eind van de run eruit getrokken was. Deze is nu iets zwaarder afgesteld, maar het is nog niet zeker of dit voldoende is.
Dat zal de tijd uitmaken. Ook was er eerder al een aanpassing gedaan in de datalogger als voorbereiding om diverse spanningen in het (nood)stopcircuit te kunnen meten.

Goed dat het team op tijd was vertrokken want eerst moest er nog getankt worden en eens in de zoveel tijd moet het gebeuren, een platte band. Dit van de aanhanger, die langs de N301 voorzien moest worden van een reserveband. Dat is een formaat waar het team de hand niet voor omdraait.

 

Aangekomen op het wedstrijd terrein hadden we een plek aan de waterkant. Met dit weer is dat een prima plek, lekker windje van het water en de rookpluimen waaiden van ons af.
Rond de klok van half drie werd onze Argos Oil Whispering Giant voor zijn weegmomentje opgehaald.

 

Het team stond als tweede in de rij om te rijden, officieel was dit nog een proeftrek.
Bij 105,50 meter werd toch weer de tractor gestopt door de noodstop. Gelukkig konden we door de proeftrek nog een poging wagen.
Het leek niet onze dag te worden, bij de start kwamen de onderste 2 motoren zonder brandstof te staan waardoor deze weer uitvielen. Door een snelle reactie werd gekozen om zes plaatsen op te schuiven, de tweede keer deze klasse voor ons.
De derde poging ging beter. De baan was al aardig los gereden en betekent veel klei dat voor de sleepwagen meegetrokken moest worden.
Maar Bas had de tractor goed onder controle en het gas er stevig op zodat er alsnog een afstand van 110,00 meter  werd gehaald. De enige full pull in deze klasse vandaag.
De finale run ging in één keer goed, en kon de sleepwagen naar 105,07 meter getrokken worden. Voldoende meters voor een tweede plek.
De vierde 2e plek op rij, maar doordat verschillende teams het eerste podium betreden staan we in het klassement tot nu toe nog eerste. (zie op deze website resultaat en stand)

In de Unlimited ging het ook niet van een leien dakje.
Hans reed, net als 3 andere teams, met een Full Pull de finale in.
In de finale moest de Argos Oil Whispering Giant ook als eerste aanhaken. Maar bij vertrek bleek dat de gewichten van de sleepwagen wel heel snel naar voren schoof waardoor de run bij 44,99 cm ophield. Doordat we vandaag al meer runs dan verwacht hadden gereden was er niet genoeg brandstof meer voor nog een run. Gelukkig werden we bijgestaan door het Rising Star team die ons konden voorzien van de nodige vloeistof. Waarvoor dank. Na controle van de Keep Moving Orange kon Hans wel de run naar 95,00 meter afmaken. Helaas was dat niet voldoende voor een podiumplek.  Met deze vierde plek wordt de aansluiting in het klassement met onze vierde plaats naar de top drie wat moeizamer. (zie op deze website resultaat en stand)


Bij het terugbrengen van de Argos Oil Whispering Giant was er nog een klein opstootje. Een dronken toeschouwer vond het blijkbaar nodig om de chauffeur van de sleeptractor die onze tractor naar de bus bracht te corrigeren en er waren anderen nodig om de 'hulpvaardige' dronkaard van de sleeptractor te verwijderen en de chauffeur te bevrijden, zodat hij het werk verder zelfstandig kon uitvoeren.

Volgende wedstrijd : 21 juli Cadzand

Tractorpulling Eext 2018

Een, je zou bijna zeggen traditionele, zomer zaterdag Tractorpulling Eext. Met een veranderde opzet dit jaar en voor het eerst alleen voor ons hier de Unlimited klasse.
Met tribunes aan beide kanten en ook voor de kinderen veel te doen, van speelkussen tot tractorpullers in de dop, maar ook andere klassen dan de voorgaande jaren.

Helaas gaf de start behoorlijke vertraging door problemen met het meetsysteem waardoor het al aanwezige publiek lang moest wachten voordat het evenement echt van start ging.
Die tijd was bijna niet in te halen en ook omdat de demo’s wat uit leken te lopen werd de sleeepwagen in de  koningsklasse direct in de finaleafstelling gezet. Qua tijd de juiste beslissing maar vooral voor het publiek en de kansen in deze kleine klasse zeker jammer.

foto: Erik Tipker.

Ons Argos Oil Whispering Giant team had de proeftrek. De start begon wat moeizaam en rond de 85 meter kreeg de Hans de sleepwagen niet verder. Op het moment van het terughalen van de gashendel stopten plots ook alle motoren. De noodstop werd gecontroleerd maar die zat er nog in, dus dat was de oorzaak niet. Er kon geen aanwijsbare reden gevonden worden en kon ook niets worden aangepast.
Door de afstand werd door de wedstrijdleiding wel besloten de sleepwagen veel lichter, maar nog wel finale afstandwaardig te zetten.

foto: Erik Tipker.

De tweede run van ons team ging ook wat moeizaam en hoewel de balans goed leek, had de kracht van de concurrenten hier de overhand. Met een verschil van 84 cm werd ons het podium met 97,63 met ontzegd.  Een vierde plek in Eext, waardoor wij in klassement  ook op de vierde plaats staan.
Volgende wedstrijd :  14 juli Putten. 

Subcategories