European Superpull Ahoy, Rotterdam 2017

Dat het team volgens vast patroon werkt en bij verandering, zoals vertrekken vanuit de nieuwe loods,  weer even moeten wennen bleek wel uit het feit dat net na vertrek de headset nog niet in de bus lag. Toch wel belangrijk genoeg om even terug te rijden. Gelukkig was de snelweg nog niet bereikt en kwam de aankomsttijd in Ahoy niet in gevaar. Daar waar afgelopen week nog de dartpijlen door de lucht vlogen, lag zaterdag een kleibaan voor de European Superpull Ahoy.

In de middagsessie was de laatste klasse gereserveerd voor de Modified. De tractor trok naar rechts en Bas moet even de rem aantikken om te corrigeren. Het corrigeren had geen effect op het resultaat. De afstand was genoeg om in de finale te starten. Voor de finale koos Bas voor de dood of de Gladiolen. Niet remmen, maar vol gas tot het eind. Corrigeren was niet nodig, maar de snelheid ontbrak voor meer dan een vierde plek. Omdat het team zonder onze vaste toeschouwers naar deze wedstrijd kwamen, wist Peter-e dat op de VIP tribune toeschouwers zaten die we wel konden vragen om onze run te filmen, waarvoor dank. 

Teamlid Arie hoorde tijdens de controle van de tractor een raar geluid bij het differentieel. En hoewel de bus vol ligt met gereedschap was niet het juiste voorhanden om verder onderzoek uit te voeren. Na het als aandachtspuntje voor aankomende weken genoteerd te hebben  is besloten om het risico te nemen om toch aan te treden in de avondsessie. Na de ombouw en het wachten op onze laatste sessie waren de regengoden niet van zins om rekening te houden met de teams. Bij het positioneren voor de hal vielen eerst druppels en al snel  was het zeil hard nodig om de tractor een beetje droog te houden.

In de Unlimited, waar ook nu weer Bas op de bok zat, had de Argos Oil Whispering Giant de proeftrek. Omdat de sleepwagen zwaarder gezet werd na deze trek, reed Bas in de herkansing nogmaals over de full pull lijn. In de finale trok de tractor teveel naar het zachte gedeelte aan de rechterkant om genoeg vaart te houden voor een goede afstand. De 48,42 meter was wederom een vierde plek waard.

De aankomende weken zal het team bezig zijn met de afwerking van de loods en de voorbereidingen voor de buitenwedstrijden te beginnen in Stroe, op 13 mei.

 

Oliehandel.nl Indoor Tractor Pulling 2017

De eerste wedstrijd van 2017, traditiegetrouw, in de IJsselhallen in Zwolle. De motoren van de Argos Oil Whispering Giant houden niet zo erg van de kou dus werd de tractor buiten de bus, tijdens het wachten op de Unlimited klasse, verpakt en voorzien van warmte via een heater.

Mooi op tijd werd aan de Unlimited klasse begonnen. Het team kon op deze wedstrijd uitproberen hoe de banden die voor de Modified gebruikt worden, zich gedragen in the Unlimited klasse. De baan leek goed, maar was uiteindelijk knetterhard. Hierdoor was grip krijgen vanaf de start niet goed mogelijk. Omdat er niet voldoende gewicht op de neus gehangen was, trok deze teveel omhoog, zodat de run onstuimiger werd dan van te voren ingeschat. Door de correctie van bokbaas Hans kwam de afstandmeting tot 79,03 meter. Goed voor een derde plek en weer genoeg informatie op de datalogger om ons verder voor te bereiden op het aankomend jaar.

Na de middagsessie was er veel bekijks hoe de teamleden in een korte tijd en met behulp van de aan de bus gemonteerde hefbrug, (verkregen via Van der Velden Aluminium, www.alulaswerk.nl) de derde en vierde motor van de Unlimited klasse vervingen voor de derde Modified motor. Waarna er tijd genoeg was voor de boerenkool met worst maaltijd voor de teamleden.

De avondsessie verliep wat onstuimiger dan de middagsessie en door het wachten voor de Modified van start kon gaan koelden de motoren flink af. Onze Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Een goede afstelling zorgde voor een mooie afstand van 82,67 meter. Voor een baan van 85 meter een mooi uitgangspunt en uitdaging voor de volgende teams. Helaas besloot de wedstrijdleiding op basis van de tweede deelnemer, de sleepwagen lichter af te stellen. Voor ons team, in dit geval, reden om de afstand te laten staan en niet opnieuw te rijden. (de strijd aan andere teams over te laten). Resultaat een vijfde plek, toch dicht bij de afstanden met de lichtere afstelling van de sleepwagen en met een bijna tevreden gevoel huiswaarts, waar de afronding van de verhuizing in onze loods en, met de verwerking van de datagegevens, de tractor aandacht gaan krijgen voor de wedstrijd in Ahoy, Rotterdam, op 18 maart.

De laatste loods loodjes

Het einde van januari nadert, de eerste wedstrijd van 2017 zit er aan te komen. De teamleden van het Argos Oil Whispering Giant team hebben alle zeilen bijgezet om de verhuizing deze maand te voltooien. Het plan was om alle spullen uit te zoeken en alleen het bruikbare mee te nemen en de rest direct op te ruimen.

De mannen hadden zich verkeken op de hoeveelheid materiaal dat uitgezocht moest worden en werd na de eerste bemoedigende pogingen toch besloten om vanuit de nieuwe loods de boel verder uit te zoeken, zodat men zich kon concentreren op het netje achterlaten van de oude loods.

Ondertussen, in de nieuwe loods, is voorzichtig geprobeerd de werkplaats in te richten en ome Jan Kerssens blijft moedig doorgaan met het verven van kraanbaan, het zichtwerk van de staalconstructie en afwerklatten. De laminaatvloer in de kantine is gelegd door Esther en Bram en langs de wand van de loods is al het materiaal geplaatst dat nog geen vast plekje heeft of uitgezocht moet worden.


Dit weekend heeft de tractor voor de laatste keer de oude loods verlaten om zijn plek in de nieuwe loods in te nemen.

Aankomende week wordt het verhuiswerk even een paar dagen op een zijspoor gezet. Aanhanger wordt weer gevuld, de laatste controles op de tractor afgerond en het voorbereidend werk voor het, inmiddels traditionele, boerenkooldiner voor onze teamleden in Zwolle is in gang gezet.

De werkzaamheden vorderen

In de nieuwe loods heerst behoorlijke bedrijvigheid. Steeds weer een stukje meer naar hoe de teamleden van Argos Oil Whispering Giant zich het voor de bouw voorstelde, vaak zelfs nog beter. De trap is reeds neergezet, maar nu kunnen we ook met leuning aan de trap en reling op de eerste verdieping naar boven. Hiermee kan veilig de kantine vorm krijgen.


De muren van de lashoek en de verspaanwerkplaats zijn gemetseld en het lasgordijn hangt inmiddels ook. Verder is hard gewerkt aan een kraanbaan, waarmee de motoren gemakkelijk uit de tractor kan worden getakeld, om ruimte te maken voor de werkzaamheden, of wisselen van de motoren binnenshuis.



Ook in de oude loods heerst bedrijvigheid. Dan blijkt dat in al die jaren een ruimte behoorlijk vol gezet kan worden met onderdelen, gereedschap en materiaal voor het geval dat…., altijd makkelijk…. en je weet maar nooit….  De teamleden zijn begonnen met uitzoeken, opruimen en klaarzetten om alles op een logische volgorde mee te nemen.

Dankzij vervoer van Anema, www.anema.nl, Gekas en Boot, www.vos-gekasenboot.com en GP Groot, www.gpgroot.nl is het verhuizen in gang gezet. Hans heeft  met een vrachtwagen en een kraantje erop, mankracht met machinale kracht gecombineerd om het grote spul, zoals draaibank en freesbank in de loods een plek te geven.

Na gedane arbeid moet er onder genot van een koppie of verfrissing even kunnen worden bijgepraat, de kantine hiervoor vordert gestaag. Nog niet helemaal gereed, maar wel te gebruiken.

De loods staat

2016 is bijna ten einde. De laatste maanden heeft het Argos Oil Whispering Giant team niet stil gezeten. Wat is er veel gebeurd. In oktober gaven we al aan dat we druk bezig waren met de voorbereidingen van de te bouwen loods. En dan blijkt dat vele handen nodig zijn om het één en ander in een record tempo voor elkaar te krijgen.
Door een strakke planning heeft, voordat de loods kon geplaatst worden, Raymond Duineveld op een herfstachtige zondag de muurtjes gemetseld zodat de dag erop begonnen kon worden met de beplating van de buitenzijde loods, waarvoor dank. Ook dank aan Steef Liefting die ons de betonafwerkranden heeft kunnen leveren.


Inmiddels staat de nieuwe loods er, gebouwd door Huisman Gemert, www.huisman.nl Met behulp van RIMONT, www.rimont.nl die de deuren geplaatst heeft en ALUGOOT, www.alugoot.nl die de goten aangebracht heeft. Mede door de goede voorbereiding van het team en onze hulpkrachten stond de loods in no-time en kon het afwerken en indelen binnen beginnen.


Vele uren zijn inmiddels door de pensionada's Siem, Jan Kerssens, Jan Woudstra en Nico Liefting, gestoken in de wandisolatie, rioolafvoer en meest andere binnenklussen, op vrije dagen geholpen door Bram Liefting.
Een aantal teamleden hebben een zaterdag met behulp van een betonzaag die wij mochten gebruiken van GP Groot, www.gpgroot.nl de bestrating voor de loods aangepast.
We konden met behulp van de heftruck van Anema Trucks, www.anema.nl en hoogwerker in hogere sferen klussen uitvoeren, zoals Peter-e, die hiermee de lichtarmaturen in de nok kon aansluiten, en grote Peter de trap kon plaatsen. Aan Joost kon je o.a. het lassen van het hekwerk buiten wel overlaten, zodat het hekwerk voor het afschermen van de loods voor en bij de bouw, geleverd door Scholten Verhuur, www.scholtenverhuur.nl weer verwijderd kon worden.



De tijd kan soms meespelen en hebben onze teamleden altijd oren en ogen open en maken hier en daar een praatje. Hierdoor konden we isolatieplaten, lichtarmaturen, deuren en zelfs een trap regelen. 'ome' Kees Zuurbier kon de loods nog voorzien van een voedingskabel. Ondertussen reed teamlid Arie stad en land af voor divers materiaal om binnen het gesteld budget te blijven. Dankzij Vos/Gekas & boot www.vos-gekasenboot.com konden deze materialen allemaal vervoerd worden.

Al met al veel gebeurd en nog veel werkzaamheden te verrichten voordat bus en tractor geplaatst kunnen worden in de nieuwe loods. De diverse werkplekken worden voorzien van ramen en deuren, mede verzorgd door Ferry Gevers zodat diverse ruimtes ook voorzien zijn van daglicht.

Ondanks de drukke werkzaamheden wordt er zeker nog aan de tractor gewerkt, want Tractor Pulling Zwolle zit er aan te komen. De lagers van de achteras, beschikbaar gesteld door FACTA, www.facta.nl worden nagekeken en zo nodig vervangen. Noord Holland Inbouw, www.noordhollandinbouw.nl  heeft de remmen van onze aanhangwagen gecheckt zodat wij weer veilig op weg kunnen.

2017 zal zeker niet rustig beginnen. De eerste maanden staan in het teken van de indoorwedstrijden en de verhuizing naar de nieuwe loods.

Subcategories