Made's Powerweekend 2016

 

Een heel druk en apart weekend. Door vakantie en drukte in de agenda waren een aantal teamleden niet mee zodat tijdens het Made Power Weekend het Argos Oil Whispering Giant team uit drie leden bestond. Voor één klasse geen probleem, maar twee klassen rijden, met twee keer ombouwen, een wisseling in de banden, de eerste keer keer het hijsjuk gebruiken en de extra aandacht vanwege onze nieuwe sponsor en de signing op spatborden was het wel een aparte gewaarworden. Er werd tijd genomen. Rond half één was het team compleet op het wedstrijd terrein en werd de tractor voor de Modified klasse klaar gezet. Met dank aan Van der Velden BV Aluminium, www.alulaswerk.nl kon voor het eerst gebruik gemaakt worden van het hijsjuk, bevestigd aan de bus waardoor het wisselen van de motoren door de teamleden zelf gedaan kan worden.

 

Bij het prikken van de baan door Hans, werd geconstateerd dat de linkerkant van de baan boterzacht was. Aan de rechterkant rijden was ook risicovol omdat richting het midden de baan ook nog niet hard was zodat wanneer er rechts gereden werd kans was dat het ene wiel op een harder gedeelte reed dan het linkerwiel. Het advies was dan ook “pittig hoog weg en dan er vol op want anders ben je te laat” aldus Hans.

Met 100,57 meter leek het lange tijd erop dat we in de finale zaten, maar deze plek werd door bijna de laatste tractor in het rijtje met 17 cm verschil voor ons weggekaapt door onze turbine concullega. Een vijfde plek voor deze wedstrijd zorgt voor ons team nog geen verschuiving in het klassement maar we zitten een half puntje weg van het volgende treetje.


Photo: HTD-Photography - www.htd-photography.nl

Bij de bus teruggekomen kwamen veel positieve reacties op onze fraaie spatborden waar sinds dit weekend de naam van onze nieuwe sponsor Argos Oil, www.argosdirect.nl op prijkt.

Met twee Eurocup klassen op het program bleek er ruim voldoende tijd om met drie teamleden om te bouwen naar de Unlimited klasse. De Unlimited stond als laatste klasse op baan 1 in de planning. Na de proeftrek na de wedstrijdleiding geen enkel risico en verborg de baan onder het zeil om de verwachtte bui te trotseren. Gelukkig duurde dit niet lang en kon de klasse verder uitgereden worden. Hans wilde de tractor op rechts houden en kwam tot 97,89 meter tot stilstand. Hans zag hier figuurlijk de bui hangen. Gezien de kracht van de andere teams zou deze afstand waarschijnlijk niet genoeg voor een podium. De pech van de één is soms het geluk voor de ander.


Photo: HTD-Photography - www.htd-photography.nl

De andere teams konden deze afstand niet allemaal evenaren en kon het team alsnog de beker voor de tweede plek in deze klasse in ontvangst nemen. In het klassement houdt dit een derde plaats in.

 

Argos Oil hoofdsponsor van de Whispering Giant

 

Argos Oil Whispering Giant
Tijdens Made's Powerweekend stond onze nieuwe naam voor het eerst op het score bord vermeld. Het team is met Argos Oil een langdurig contract aangegaan en gaat nu als 'Argos Oil Whispering Giant' verder.


Argos Oil is distributeur van aardolieproducten. Argos biedt meer dan 160 verschillende oliën onder de naam Argos Supreme. Daarmee heeft Argos een smeermiddel voor vrijwel elke klus en elke machine, in welke sector die ook actief is. De smeermiddelen van Argos zijn stuk voor stuk ontwikkeld om machines onder alle omstandigheden optimaal te laten presteren. Of het nu gaat om binnen- of buitenwerk, te water of op het land. Voor meer info over onze nieuwe sponsor zie www.argosdirect.nl

Dit weekend reden we voor het eerst met de nieuwe naam op de spatborden en binnenkort zullen ook de bus en aanhanger voorzien worden van passende signing.
Morgen zullen de bijhorende foto's geplaatst worden.

 

 

 

Diskwalificatie in Oudenhoorn

Het afgelopen weekend was voor Whispering Giant niet het beste weekend. Voor de Modified was het team naar Oudenhoorn gereden. Het weer was prima: geen regen, geen wind, geen zon maar wel een aangename temperatuur. En als vanouds prima georganiseerd door STPO. Rond de klok van vieren begon de Modified als eerste klasse en dat viel dit keer niet mee.

De baan was nog vettig en zacht en moest tijdens deze eerste klasse ingereden worden. Na de eerste twee proefruns werd de baan al iets beter. Wel zagen de teamleden dat bij de start goed gas gegeven moest worden. Het Whispering Giant team heeft twee versnellingsbakken en de juiste (hoge) bak stond nu in de tractor. Dit zou goed kunnen uitpakken op deze baan. Het is daarbij nog steeds wel de bedoeling dat binnen de gestelde breedte van de baan de strijd met de sleepwagen aangegaan moet worden. Bas gáf veel gas, maar trok naar de rechterkant en reageerde net te laat. Hoewel hij daarna richting de linkerkant van de baan halt hield bleek de rechter achterband voorzien te zijn van witte kalksporen. Buiten de baan terechtkomen tijdens een run in de Modified was al een tijdje geleden. Het moest even bij Bas doordringen dat deze wedstrijd eindigde met een diskwalificatie, een gedeelde 11 plaats en 6,5 punt. Op de volgende wedstrijd, in Made, moet vanaf een vijfde plek in het klassement weer omhoog gewerkt worden.

Na het inladen van de tractor en een gezamenlijke warme maaltijd in de bus kon het team de rest van de wedstrijd als toeschouwer genieten voordat richting huis werd gegaan.


Photo: Stephan Görts - pullingpics.de


Photo: Stephan Görts - pullingpics.de

Claas Tractorpulling Loerbeek 2016

Afgelopen donderdag kreeg de bus alle aandacht van het team omdat de luchtvering dienst weigerde. In plaats van de tractor te laden moest de oorzaak van deze storing achterhaald worden. Het bleek een luchtventiel de zijn die de geest had gegeven. Zaterdagmorgen werd het bestelde ventiel opgehaald en tussen de chassisbalken gemonteerd voordat er richting Claas Tractorpulling Loerbeek gereden kon worden. Het leverde totaal geen stress op maar er werd wel bijna brandstof en wat gereedschap vergeten in te laden. Evengoed op tijd vertrokken en net onderweg werd gevraagd of iedereen zijn oordoppen bij zich had, omdat uiteindelijk de headset in alle hectiek toch nog vergeten was.

Na een hevige plensbui onderweg en de niet optimale weersvoorspelling viel het, aangekomen in Loerbeek, allemaal wel mee. Op het wedstrijdterrein was niets van nattigheid te merken. In het begin zonnig en wat benauwd maar toen het zonnetje werd bedekt door bewolking was het aangenaam vertoeven in Loerbeek.
Mooi op tijd kon de Unlimited klasse aantreden. Na de proeftrek werd de sleepwagen nog iets lichter afgesteld.
De baan zag er goed uit, maar bleek op het eind toch iets losser gereden te zijn waardoor veel kracht verloren ging. Hans ging (te) rustig van start, waardoor de snelheid er niet in kwam. Zonder zelf te hoeven corrigeren hielp de sleepwagen onze tractor op 94,48 meter tot stilstand te komen. Genoeg voor een derde podiumplek. De tweede wedstrijd met twee turbinetractoren op het podium geeft mooi aan dat deze motoren goed kunnen wedijveren met de vele pk's van onze tegenstanders.

Rekening houdend met de schrapwedstrijd dit jaar, staat het Whispering Giant team nu net aan vierde, maar de top vier staat te dicht bij elkaar om nu al conclusies kunnen trekken. Alle kansen liggen nog open.
Volgende wedstrijd is 11 juni in Oudenhoorn.

Megapull Stroe 2016

Zaterdag 14 mei ging bij Megapull Stroe ook de competitie voor de Modified van start. De tweede buitenwedstrijd voelde, net als de eerste, kouder aan dan de wedstrijd in de IJsselhallen in januari. Het zonnetje die af en toe verscheen kon niet van de koude wind winnen en af een toe een buitje maakte het niet aangenamer op. Toch weerhield dit de toeschouwers niet om te komen. Met soms dikke jassen was het publiek en enthousiasme groot om alle klassen aan te moedigen.
Ons team had veel werk verricht voor deze wedstrijd. We konden voor het eerst zelf een extra set banden meenemen in de aanhanger, zodat niet alleen de motor maar ook de banden gewisseld konden worden. Omdat de aanhanger maar één motor kan vervoeren werd na aankomst op het wedstrijd terrein de tractor omgebouwd naar de Modified opstelling. We stonden als laatste op de startlijst, zodat we de verrichtingen van andere teams konden bekijken.
De baan leek goed weerstand te bieden aan de tractoren want alhoewel de full pull lijn aardig werd genaderd bleek hij voor de meeste teams net te ver weg. Zo niet voor Bas. Na een (op Stroe meestal) een zware start ging de Whispering Giant strak over de full pull lijn. In de finale ging Bas goed op het gas, maar trok hij de tweede helft wat naar rechts waardoor hij de keuze had, doorgaan met het risico buiten de baan te raken of stoppen voor uiteindelijk, met 93.11 meter, een mooie tweede plek.

Vaak zijn de Modified en Unlimited gepland als eerste en laatste klasse, zo niet in Stroe waardoor de tijd een belangrijke factor is in het ombouwen van de tractor naar de Unlimited klasse. Zeker als ook de banden gewisseld moeten worden. Maar het team is goed op elkaar ingespeeld en stonden klaar toen de Whispering Giant opgehaald werd voor de strijd van Hans, die door zijn huwelijksreis de eerste wedstrijd moest missen, maar nu weer helemaal aanwezig was. De regenwolken keken dreigend toe en begonnen tijdens de onwijs strakke, snoeirechte run en een dikke full pull toe te slaan. Het zeil heeft deze dag een aantal keer dienst moeten doen, zo ook na de run van het Whispering Giant team.  Nadat het zeil weer naar de kant getrokken was, werd besloten de sleepwagen zwaarder, in de finale-afstelling, te zetten. De baan was toch wat vochtiger geworden waardoor het zoeken was naar grip. Toch was de 94,23 meter goed voor een tweede podiumplek. 18 cm verschil achter nummer één en 36 cm vóór de nummer drie bleken de teams aan elkaar gewaagd. Een geslaagde dag en op naar huis om de volgende dag te vertrekken voor een demo in het Duitse Hassmoor.

Subcategories