Tractorpulling Zele 2016

Ondanks dat het geen Nederlandse feestdag is kon het grootste deel van ons team afreizen naar het Belgische Zele waar deze dag wel een nationale feestdag gevierd wordt vanwege de Maria Tenhemelopneming.

Zele was deze feestdag ook de plek voor tractorpulling minnend publiek. De GN Unlimited ging hier de laatste strijd in 2016 strijden. En wat voor een strijd! Met de top twee en drie maar twee punten verwijderd van de eerste plek was elke centimeter belangrijk.

De baan werd, toen het team halverwege de middag aankwam, nog eens opengetrokken en weer aangereden. Er was genoeg tijd om te genieten van diner, entourage en andere klassen voordat de Unlimited aan de beurt was. In het begin van de klasse werd door het prikken van de baan al geconcludeerd dat de rechterzijde aan de startkant een “no go area” was wilde je niet buiten de baan getrokken worden. Dus besloot het Argos Oil Whispering Giant team voor een start iets links van het midden. Via een bijna kaarsrecht spoor werd de Full Pull met redelijk gemak gehaald.

Reden om in de finale op bijna dezelfde plaats van start te gaan, alhoewel de tractor, door een groeiend wiel licht links aanhield werd de sleepwagen, binnen de kalklijnen, op 99,44 meter neergezet, aan beide zijden een verschil van zo'n 60 cm tussen onze concurrenten, met een mooie tweede plek als resultaat. En nog belangrijker, hiermee ook een tweede plek in het eindklassement GN Unlimited 2016 behaald. Een plek die misschien niet verwacht werd in het begin van het seizoen maar door de aansluiting in de top niet te missen was dit wel weer een (zilveren) kroon op het Unlimited jaar.

Voor de Modified zijn er nog een twee wedstrijden te gaan, Tzum 3 sept. en Alphen 10 sept.

PJGU Pulling Montfoort 2016

Nadat afgelopen week een kromme remschijf was vervangen en de, in Lochem, weigerende datalogger was nagekeken ging het team dit weekend richting het door PJGU Pulling Montfoort georganiseerde wedstrijd waar zaterdag o.a. de GN Modified gepland was. Het team stond opgesteld bij een van onze sponsors Den Hartog bouwmaterieel, www.denhartogbouwmaterieel.nl die hier tevens zijn machines presenteerde.

Met een licht bewolkt, maar droog weer en een aangename temperatuur konden de toeschouwers, direct na de ingang, zowel de machines van Den Hartog als onze tractor bekijken. Doordat de Modified als laatste klasse gepland stond was de baan flink aangereden, maar toch bleek hij na elke run het behoorlijk te verduren te krijgen. De sleepwagen werd na de proeftrek nog een tandje zwaarder gezet en moesten de teams er behoorlijk aan trekken. Aan de rechterkant vertrekken was helemaal geen optie en werd besloten vanuit het midden van de baan vertrekken. Een goede beslissing, de tractor bleef aardig het goede spoor volgen, maar meer dan 98,34 meter zat er niet in. In eerste instantie viel deze afstand tegen, maar achteraf best nog een goede afstand gezien wat de concurrenten deden. Na elke run bleek de baan flink achteruit te gaan. Een derde plek op het podium, leverde dan toch een tevreden team op. Ook de datalogger heeft zijn werk naar verwachting verricht en kon weer uitgelezen worden. Nadat was gegeten en opgeruimd ging het team weer richting Egmond om direct de tractor om te bouwen naar de Unlimited klasse zodat maandagochtend Argos Oil Whispering Giant voor de laatste wedstrijd GN Unlimited af kan reizen richting Zele.

Tractor Pulling Lochem 2016

Omdat donderdag de bewerkte banden nog niet gemonteerd waren moest afgelopen zaterdag de tractor voor vertrek geladen worden. Met een paar gasten (neef Nick met Floor en Dick Koster van Racepak) gingen we rond koppiestijd richting Tractorpulling Lochem. Het gebeurt bijna nooit dat we op een wedstrijd, waar we in twee klassen rijden, moeten beginnen met de Unlimited afstelling, maar in Lochem was dit wel het geval, zodat het ombouwen ook in een andere volgorde zou plaatsvinden. Wel konden we in nu voor het eerst gebruik maken van onze nieuwe takel, gesponsord door Laco, www.lacozaandam.com zodat het team met meer gemak kan ombouwen.

Ook veel toeschouwer waren verrast dat de Unlimited als eerste klasse werd gereden. De klasse bestaat uit weinig tractoren en er werd direct in de finale afstelling gereden omdat sommige tractoren niet snel genoeg afgekoeld kunnen zijn voor een tweede run. Zowel Hans als Bas inspecteerden de baan alvorens te beslissen welk spoor gereden zou worden. De zachte plekken waren te klein om er tijdens de run last van te hebben dus een mooie baan waar goed doorgereden kan worden. Een buitje en het daarbij behorende zeil op de baan zorgden voor een kort oponthoud tijdens de klasse.

Hans ging rustig van start voor voldoende grip en eindigde vlak achter zijn voorganger op 108,67 meter, genoeg voor een derde podiumplek. Het gaat in Zele een loeispannende wedstrijd worden waar voor de top drie nog alle kansen open liggen. De uitslag van Zele zal allesbepalend zijn voor de Unlimited.

Sponsor Steve Deane van Zok, www.zok.com (schoonmaakmiddel voor turbinemotoren) was in Nederland en bezocht ons deze wedstrijd om zich te laten voorlichten over het wel in wee in tractorpullingwereld en ons tips te geven over de wijze van turbines reinigen.

Tijdens de Superstock nog een mooi moment toen het publiek massaal naar “opa”  Esselink zwaaide, die vanuit het raam thuis de wedstrijd en zijn favoriet “Hurricane” kon volgen. De Modified klasse liet zich zien op het eind van de avond. Bas reed onze Argos Oil Whispering Giant mooi de finale in. Helaas kwamen we in de finale met 99,01 meter net iets (67 cm) tekort voor een plek op het podium en moeten we nog behoorlijk knokken in de aankomende wedstrijden om de aansluiting niet te verliezen. Nadat de tractor weer reisklaar gemaakt was konden we de nachtelijke rit naar huis weer aan. Al met al een mooie dag, goed georganiseerd door STPL.

Beach Pull Putten 2016

Het tweede weekend van juli is als vanouds gereserveerd voor Beach Pull Putten. De vakantie voor twee teamleden, Grote Peter en Siem is voorbij dus ging het team weer goed vertegenwoordigd  vroeg op pad richting strand Nulde. Onze sponsor, Pablo van Alco chemicals, www.alcochemicals.com die de kit/lijm van onze bus heeft verzorgd, was vandaag te gast om de verrichtingen voor, tijdens en rondom de wedstrijd van dichtbij mee te maken. De “op een na” laatste wedstrijd waar zowel de Modified als de Unlimited op het programma staan en dus met aanhanger zodat er omgebouwd kon worden. Voor het eerst kregen we een plek in het rennerskwartier toegewezen waarbij bleek dat er geen plaats was aan de linkerkant van de bus om om te bouwen. Gelukkig is er tijdens de bouw van de bus nagedacht over de plaats van de bevestigingspunten voor het wisseljuk en konden we kiezen voor plan B, ombouwen aan één zijde van de bus.

De eerste run in de Modified verliep, volgens wens, met een fullpull, dus een finaleplaats als resultaat. Tussentijds de data uitgelezen en besloten om de tussenbak voor de finale te wisselen voor een snellere versie, misschien achteraf niet de optimale keuze. De finale begon verwarrend. Tijdens de eerste run bleek de sleepwagen niet goed afgesteld waardoor Intertechno Lambada afgevlagd moest worden door de oplettende eindvlagger. Gelijkertijd werd besloten vanwege een verwachtte regenbui de baan tijdelijk van zeil te voorzien. Na de ongeplande pauze had Intertechno Lambada de eerste keus om de finale herstarten waarna onze Argos Oil Whispering Giant volgde met een afstand van 91.67meter. Niet genoeg voor een podiumplek en ook het in klassement vergroten we de te overbruggen afstand naar de top drie met een punt.

Na het ombouwen, eten en genoeg aanloop werd het langzamerhand donker en tijd voor de Unlimited. Er werd gestart vanuit het midden en de Full Pull gehaald.
Doordat Rising Star de finale niet kon rijden, in verband met mechanische problemen, was de derde plek op het podium een feit voordat de run gereden werd, maar dat weerhield het team er niet van om alles op alles te zetten voor een treetje hoger. Helaas waren onze turbinemotoren vandaag niet opgewassen tegen de pk’s van onze concurrenten waardoor de derde plek ons deel was. Hierdoor staan we in het klassement nu op een gedeelde eerste  plaats.

Tractorpulling Eext 2016

Na eerst de spatborden getoond te hebben in Made heeft deze week de bus een metamorfose ondergaan. Woensdagmiddag kon het team de bus en aanhanger bij sponsor Free-D-Sign voorzien van onze nieuwe look ophalen. Voor het eerst in het Argos Oil Whispering Giant leven werd vrijdagavond onderweg al kenbaar gemaakt wie we zijn. Laat op de avond werd het Drentse Eext bereikt en nadat de luifel was uitgezet, een nachtmutsje genomen, was het bedtijd. De volgende morgen bleek de weersverwachting  toch wat buitjes in petto te hebben waardoor de wedstrijdleiding besloot de sleepwagen zoveel mogelijk in de finaleafstelling te zetten, zodat rekening gehouden kon worden met de tijd die door regenbuien ingenomen werd. Een prima beslissing.

De eerste klasse voor de dag was de Modified. De teamleden hadden door vrijdagavond aan te komen genoeg tijd om de tractor, die in de Unlimited uitvoering vervoerd wordt, om te bouwen naar de drie motoren versie. De baan was nog niet optimaal ingereden, maar ons team stond als laatste op het program en hiermee konden we het spelletje een beetje afkijken. Bas gooide iets te vroeg het gas open (dit is natuurlijk achteraf makkelijk praten) waardoor hij een moment te laat goede grip vond. Dit scheelde net teveel voor het podium. Even leek de tractor hoog te gaan, maar werd prima gecorrigeerd door de gewichten die op de goede plekken op de tractor geplaatst waren. Een goede twee meter achter de derde plek met 102,36 meter was toch goed voor 4 punten dichterbij in onze uitdaging voor het Nederlands klassement.

Er was voldoende tijd om de motoren en banden te wisselen voor de laatste klasse, de Unlimited, wat weer veel bekijks opleverde. Bij de prostocks werd al opgemerkt dat men bij de start op baan rechts goede grip vond, de linkerkant leverde gezien de structuur risico op. Hans besloot dit voorbeeld te volgen door zoveel mogelijk rechts te beginnen en een beetje links aan te houden. Tijdens de run, Hans leek wel een echte landbouwer, verzette hij het één en ander aan klei. De muur van klei achter de achterwielen leverde spectaculaire beelden op, dit is goed op de beelden te zien. De klei belandde zowel over de wielen als over de sleepwagen. Toch pakte de run prima uit: 110,64 meter bleek genoeg voor een 1e plek op het podium. Met iets meer afstand van de derde plek staan we op een goede tweede plek in het klassement, met nog één punt verschil goed te maken.

Een mooie afsluiting van een prachtig georganiseerd Tractorpulling Eext.

Subcategories