Tractorpulling Eext 2016

Na eerst de spatborden getoond te hebben in Made heeft deze week de bus een metamorfose ondergaan. Woensdagmiddag kon het team de bus en aanhanger bij sponsor Free-D-Sign voorzien van onze nieuwe look ophalen. Voor het eerst in het Argos Oil Whispering Giant leven werd vrijdagavond onderweg al kenbaar gemaakt wie we zijn. Laat op de avond werd het Drentse Eext bereikt en nadat de luifel was uitgezet, een nachtmutsje genomen, was het bedtijd. De volgende morgen bleek de weersverwachting  toch wat buitjes in petto te hebben waardoor de wedstrijdleiding besloot de sleepwagen zoveel mogelijk in de finaleafstelling te zetten, zodat rekening gehouden kon worden met de tijd die door regenbuien ingenomen werd. Een prima beslissing.

De eerste klasse voor de dag was de Modified. De teamleden hadden door vrijdagavond aan te komen genoeg tijd om de tractor, die in de Unlimited uitvoering vervoerd wordt, om te bouwen naar de drie motoren versie. De baan was nog niet optimaal ingereden, maar ons team stond als laatste op het program en hiermee konden we het spelletje een beetje afkijken. Bas gooide iets te vroeg het gas open (dit is natuurlijk achteraf makkelijk praten) waardoor hij een moment te laat goede grip vond. Dit scheelde net teveel voor het podium. Even leek de tractor hoog te gaan, maar werd prima gecorrigeerd door de gewichten die op de goede plekken op de tractor geplaatst waren. Een goede twee meter achter de derde plek met 102,36 meter was toch goed voor 4 punten dichterbij in onze uitdaging voor het Nederlands klassement.

Er was voldoende tijd om de motoren en banden te wisselen voor de laatste klasse, de Unlimited, wat weer veel bekijks opleverde. Bij de prostocks werd al opgemerkt dat men bij de start op baan rechts goede grip vond, de linkerkant leverde gezien de structuur risico op. Hans besloot dit voorbeeld te volgen door zoveel mogelijk rechts te beginnen en een beetje links aan te houden. Tijdens de run, Hans leek wel een echte landbouwer, verzette hij het één en ander aan klei. De muur van klei achter de achterwielen leverde spectaculaire beelden op, dit is goed op de beelden te zien. De klei belandde zowel over de wielen als over de sleepwagen. Toch pakte de run prima uit: 110,64 meter bleek genoeg voor een 1e plek op het podium. Met iets meer afstand van de derde plek staan we op een goede tweede plek in het klassement, met nog één punt verschil goed te maken.

Een mooie afsluiting van een prachtig georganiseerd Tractorpulling Eext.

Made's Powerweekend 2016

 

Een heel druk en apart weekend. Door vakantie en drukte in de agenda waren een aantal teamleden niet mee zodat tijdens het Made Power Weekend het Argos Oil Whispering Giant team uit drie leden bestond. Voor één klasse geen probleem, maar twee klassen rijden, met twee keer ombouwen, een wisseling in de banden, de eerste keer keer het hijsjuk gebruiken en de extra aandacht vanwege onze nieuwe sponsor en de signing op spatborden was het wel een aparte gewaarworden. Er werd tijd genomen. Rond half één was het team compleet op het wedstrijd terrein en werd de tractor voor de Modified klasse klaar gezet. Met dank aan Van der Velden BV Aluminium, www.alulaswerk.nl kon voor het eerst gebruik gemaakt worden van het hijsjuk, bevestigd aan de bus waardoor het wisselen van de motoren door de teamleden zelf gedaan kan worden.

 

Bij het prikken van de baan door Hans, werd geconstateerd dat de linkerkant van de baan boterzacht was. Aan de rechterkant rijden was ook risicovol omdat richting het midden de baan ook nog niet hard was zodat wanneer er rechts gereden werd kans was dat het ene wiel op een harder gedeelte reed dan het linkerwiel. Het advies was dan ook “pittig hoog weg en dan er vol op want anders ben je te laat” aldus Hans.

Met 100,57 meter leek het lange tijd erop dat we in de finale zaten, maar deze plek werd door bijna de laatste tractor in het rijtje met 17 cm verschil voor ons weggekaapt door onze turbine concullega. Een vijfde plek voor deze wedstrijd zorgt voor ons team nog geen verschuiving in het klassement maar we zitten een half puntje weg van het volgende treetje.


Photo: HTD-Photography - www.htd-photography.nl

Bij de bus teruggekomen kwamen veel positieve reacties op onze fraaie spatborden waar sinds dit weekend de naam van onze nieuwe sponsor Argos Oil, www.argosdirect.nl op prijkt.

Met twee Eurocup klassen op het program bleek er ruim voldoende tijd om met drie teamleden om te bouwen naar de Unlimited klasse. De Unlimited stond als laatste klasse op baan 1 in de planning. Na de proeftrek na de wedstrijdleiding geen enkel risico en verborg de baan onder het zeil om de verwachtte bui te trotseren. Gelukkig duurde dit niet lang en kon de klasse verder uitgereden worden. Hans wilde de tractor op rechts houden en kwam tot 97,89 meter tot stilstand. Hans zag hier figuurlijk de bui hangen. Gezien de kracht van de andere teams zou deze afstand waarschijnlijk niet genoeg voor een podium. De pech van de één is soms het geluk voor de ander.


Photo: HTD-Photography - www.htd-photography.nl

De andere teams konden deze afstand niet allemaal evenaren en kon het team alsnog de beker voor de tweede plek in deze klasse in ontvangst nemen. In het klassement houdt dit een derde plaats in.

 

Argos Oil hoofdsponsor van de Whispering Giant

 

Argos Oil Whispering Giant
Tijdens Made's Powerweekend stond onze nieuwe naam voor het eerst op het score bord vermeld. Het team is met Argos Oil een langdurig contract aangegaan en gaat nu als 'Argos Oil Whispering Giant' verder.


Argos Oil is distributeur van aardolieproducten. Argos biedt meer dan 160 verschillende oliën onder de naam Argos Supreme. Daarmee heeft Argos een smeermiddel voor vrijwel elke klus en elke machine, in welke sector die ook actief is. De smeermiddelen van Argos zijn stuk voor stuk ontwikkeld om machines onder alle omstandigheden optimaal te laten presteren. Of het nu gaat om binnen- of buitenwerk, te water of op het land. Voor meer info over onze nieuwe sponsor zie www.argosdirect.nl

Dit weekend reden we voor het eerst met de nieuwe naam op de spatborden en binnenkort zullen ook de bus en aanhanger voorzien worden van passende signing.
Morgen zullen de bijhorende foto's geplaatst worden.

 

 

 

Diskwalificatie in Oudenhoorn

Het afgelopen weekend was voor Whispering Giant niet het beste weekend. Voor de Modified was het team naar Oudenhoorn gereden. Het weer was prima: geen regen, geen wind, geen zon maar wel een aangename temperatuur. En als vanouds prima georganiseerd door STPO. Rond de klok van vieren begon de Modified als eerste klasse en dat viel dit keer niet mee.

De baan was nog vettig en zacht en moest tijdens deze eerste klasse ingereden worden. Na de eerste twee proefruns werd de baan al iets beter. Wel zagen de teamleden dat bij de start goed gas gegeven moest worden. Het Whispering Giant team heeft twee versnellingsbakken en de juiste (hoge) bak stond nu in de tractor. Dit zou goed kunnen uitpakken op deze baan. Het is daarbij nog steeds wel de bedoeling dat binnen de gestelde breedte van de baan de strijd met de sleepwagen aangegaan moet worden. Bas gáf veel gas, maar trok naar de rechterkant en reageerde net te laat. Hoewel hij daarna richting de linkerkant van de baan halt hield bleek de rechter achterband voorzien te zijn van witte kalksporen. Buiten de baan terechtkomen tijdens een run in de Modified was al een tijdje geleden. Het moest even bij Bas doordringen dat deze wedstrijd eindigde met een diskwalificatie, een gedeelde 11 plaats en 6,5 punt. Op de volgende wedstrijd, in Made, moet vanaf een vijfde plek in het klassement weer omhoog gewerkt worden.

Na het inladen van de tractor en een gezamenlijke warme maaltijd in de bus kon het team de rest van de wedstrijd als toeschouwer genieten voordat richting huis werd gegaan.


Photo: Stephan Görts - pullingpics.de


Photo: Stephan Görts - pullingpics.de

Claas Tractorpulling Loerbeek 2016

Afgelopen donderdag kreeg de bus alle aandacht van het team omdat de luchtvering dienst weigerde. In plaats van de tractor te laden moest de oorzaak van deze storing achterhaald worden. Het bleek een luchtventiel de zijn die de geest had gegeven. Zaterdagmorgen werd het bestelde ventiel opgehaald en tussen de chassisbalken gemonteerd voordat er richting Claas Tractorpulling Loerbeek gereden kon worden. Het leverde totaal geen stress op maar er werd wel bijna brandstof en wat gereedschap vergeten in te laden. Evengoed op tijd vertrokken en net onderweg werd gevraagd of iedereen zijn oordoppen bij zich had, omdat uiteindelijk de headset in alle hectiek toch nog vergeten was.

Na een hevige plensbui onderweg en de niet optimale weersvoorspelling viel het, aangekomen in Loerbeek, allemaal wel mee. Op het wedstrijdterrein was niets van nattigheid te merken. In het begin zonnig en wat benauwd maar toen het zonnetje werd bedekt door bewolking was het aangenaam vertoeven in Loerbeek.
Mooi op tijd kon de Unlimited klasse aantreden. Na de proeftrek werd de sleepwagen nog iets lichter afgesteld.
De baan zag er goed uit, maar bleek op het eind toch iets losser gereden te zijn waardoor veel kracht verloren ging. Hans ging (te) rustig van start, waardoor de snelheid er niet in kwam. Zonder zelf te hoeven corrigeren hielp de sleepwagen onze tractor op 94,48 meter tot stilstand te komen. Genoeg voor een derde podiumplek. De tweede wedstrijd met twee turbinetractoren op het podium geeft mooi aan dat deze motoren goed kunnen wedijveren met de vele pk's van onze tegenstanders.

Rekening houdend met de schrapwedstrijd dit jaar, staat het Whispering Giant team nu net aan vierde, maar de top vier staat te dicht bij elkaar om nu al conclusies kunnen trekken. Alle kansen liggen nog open.
Volgende wedstrijd is 11 juni in Oudenhoorn.

Subcategories