Made Powerweekend 2017

De tijd gaat snel en zijn we al een aantal wedstrijden in het seizoen 2017 verder. 

Afgelopen weekend kon het Argos Oil Whispering Giant team zich weer bewijzen tijdens de wedstrijden van Made's Powerweekend.

Afgelopen week, omdat in Anholt tijdens de demo de tandwielen in de vertragingsbak van de Modified een knipbeurt hadden gehad, moesten er verschillende aanpassingen voor de Modified klasse gedaan worden om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten. Een nieuwe bak maken kost wat meer tijd. En dan moest ook de hoogteverstelling van de trekhaak nog gangbaar gemaakt worden, voordat het team op weg kon naar Made.

Hier werd ook zaterdag onze jongste spruit door Martin Stouten getoond. Martin is bezig om een Micropuller te bouwen naar het voorbeeld van onze Argos Oil Whispering Giant. Motoren één en twee zitten erop en konden de eerste foto's van de spruit in wording gemaakt worden. Geheel in stijl want ook Martin kreeg het officiële team tenue aangemeten.

Het was spannend in de Modified. Een eerste run met de noodgedwongen aanpassingen pakte boven verwachting uit met een eerste full pull van deze klasse. In de finale run was het maximaal haalbare 93,57 meter. Dit bleek zelfs voldoende voor de hoogste trede van het podium. Een lekkere opsteker in deze klasse voor ons team.

Zaterdagavond kon de tractor in de Unlimited aan de bak en was het gelukkig iets koeler, maar t bleef in zomerse sferen. De kwalificatie run ging netjes. We konden met 108,06 aanhaken in de finale.

Twee turbine tractoren en een V8 gingen de strijd aan in de finale. De V8 ging dik in de meters aan ons voorbij maar de turbine tractoren waren aan elkaar gewaagd. Met 58 cm voor de Rising Star kon Hans met onze Argos Oil Whispering Giant het applaus voor de tweede plek in ontvangst nemen.

Zondag, zowaar nog heter, kwam de Heavy Modified, in de Eurocup, als eerste klasse aanbod. Nog voor aanvang van deze klasse mocht Hans in vol ornaat voor de sleepwagen aanhaken, als model voor een van de kalendermaanden in de al traditionele Full Pull Kalender. Na de shoot werd begonnen met de Eurocup klasse.

De baan trok naar rechts, werd dus iets links van het midden gestart waarna, met een mooie rechte run, de tractor zich met 101,87 meter in de finale plaatste. Weer met drie tractoren in de finale moesten wij genoegen nemen met een derde plek vanwege een diskwalificatie omdat we deze keer vanuit dezelfde beginpositie in één streep naar de rechterkant trokken. Net te laat gestopt waardoor het krijt de banden wit kleurden. Er had zeker een tweede plek in gezeten als de baan net even breder was.

Toch drie bekers in één weekend, een resultaat waar de teamleden mee thuis konden komen.

European Superpull Ahoy, Rotterdam 2017

Dat het team volgens vast patroon werkt en bij verandering, zoals vertrekken vanuit de nieuwe loods,  weer even moeten wennen bleek wel uit het feit dat net na vertrek de headset nog niet in de bus lag. Toch wel belangrijk genoeg om even terug te rijden. Gelukkig was de snelweg nog niet bereikt en kwam de aankomsttijd in Ahoy niet in gevaar. Daar waar afgelopen week nog de dartpijlen door de lucht vlogen, lag zaterdag een kleibaan voor de European Superpull Ahoy.

In de middagsessie was de laatste klasse gereserveerd voor de Modified. De tractor trok naar rechts en Bas moet even de rem aantikken om te corrigeren. Het corrigeren had geen effect op het resultaat. De afstand was genoeg om in de finale te starten. Voor de finale koos Bas voor de dood of de Gladiolen. Niet remmen, maar vol gas tot het eind. Corrigeren was niet nodig, maar de snelheid ontbrak voor meer dan een vierde plek. Omdat het team zonder onze vaste toeschouwers naar deze wedstrijd kwamen, wist Peter-e dat op de VIP tribune toeschouwers zaten die we wel konden vragen om onze run te filmen, waarvoor dank. 

Teamlid Arie hoorde tijdens de controle van de tractor een raar geluid bij het differentieel. En hoewel de bus vol ligt met gereedschap was niet het juiste voorhanden om verder onderzoek uit te voeren. Na het als aandachtspuntje voor aankomende weken genoteerd te hebben  is besloten om het risico te nemen om toch aan te treden in de avondsessie. Na de ombouw en het wachten op onze laatste sessie waren de regengoden niet van zins om rekening te houden met de teams. Bij het positioneren voor de hal vielen eerst druppels en al snel  was het zeil hard nodig om de tractor een beetje droog te houden.

In de Unlimited, waar ook nu weer Bas op de bok zat, had de Argos Oil Whispering Giant de proeftrek. Omdat de sleepwagen zwaarder gezet werd na deze trek, reed Bas in de herkansing nogmaals over de full pull lijn. In de finale trok de tractor teveel naar het zachte gedeelte aan de rechterkant om genoeg vaart te houden voor een goede afstand. De 48,42 meter was wederom een vierde plek waard.

De aankomende weken zal het team bezig zijn met de afwerking van de loods en de voorbereidingen voor de buitenwedstrijden te beginnen in Stroe, op 13 mei.

 

Oliehandel.nl Indoor Tractor Pulling 2017

De eerste wedstrijd van 2017, traditiegetrouw, in de IJsselhallen in Zwolle. De motoren van de Argos Oil Whispering Giant houden niet zo erg van de kou dus werd de tractor buiten de bus, tijdens het wachten op de Unlimited klasse, verpakt en voorzien van warmte via een heater.

Mooi op tijd werd aan de Unlimited klasse begonnen. Het team kon op deze wedstrijd uitproberen hoe de banden die voor de Modified gebruikt worden, zich gedragen in the Unlimited klasse. De baan leek goed, maar was uiteindelijk knetterhard. Hierdoor was grip krijgen vanaf de start niet goed mogelijk. Omdat er niet voldoende gewicht op de neus gehangen was, trok deze teveel omhoog, zodat de run onstuimiger werd dan van te voren ingeschat. Door de correctie van bokbaas Hans kwam de afstandmeting tot 79,03 meter. Goed voor een derde plek en weer genoeg informatie op de datalogger om ons verder voor te bereiden op het aankomend jaar.

Na de middagsessie was er veel bekijks hoe de teamleden in een korte tijd en met behulp van de aan de bus gemonteerde hefbrug, (verkregen via Van der Velden Aluminium, www.alulaswerk.nl) de derde en vierde motor van de Unlimited klasse vervingen voor de derde Modified motor. Waarna er tijd genoeg was voor de boerenkool met worst maaltijd voor de teamleden.

De avondsessie verliep wat onstuimiger dan de middagsessie en door het wachten voor de Modified van start kon gaan koelden de motoren flink af. Onze Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Een goede afstelling zorgde voor een mooie afstand van 82,67 meter. Voor een baan van 85 meter een mooi uitgangspunt en uitdaging voor de volgende teams. Helaas besloot de wedstrijdleiding op basis van de tweede deelnemer, de sleepwagen lichter af te stellen. Voor ons team, in dit geval, reden om de afstand te laten staan en niet opnieuw te rijden. (de strijd aan andere teams over te laten). Resultaat een vijfde plek, toch dicht bij de afstanden met de lichtere afstelling van de sleepwagen en met een bijna tevreden gevoel huiswaarts, waar de afronding van de verhuizing in onze loods en, met de verwerking van de datagegevens, de tractor aandacht gaan krijgen voor de wedstrijd in Ahoy, Rotterdam, op 18 maart.

De laatste loods loodjes

Het einde van januari nadert, de eerste wedstrijd van 2017 zit er aan te komen. De teamleden van het Argos Oil Whispering Giant team hebben alle zeilen bijgezet om de verhuizing deze maand te voltooien. Het plan was om alle spullen uit te zoeken en alleen het bruikbare mee te nemen en de rest direct op te ruimen.

De mannen hadden zich verkeken op de hoeveelheid materiaal dat uitgezocht moest worden en werd na de eerste bemoedigende pogingen toch besloten om vanuit de nieuwe loods de boel verder uit te zoeken, zodat men zich kon concentreren op het netje achterlaten van de oude loods.

Ondertussen, in de nieuwe loods, is voorzichtig geprobeerd de werkplaats in te richten en ome Jan Kerssens blijft moedig doorgaan met het verven van kraanbaan, het zichtwerk van de staalconstructie en afwerklatten. De laminaatvloer in de kantine is gelegd door Esther en Bram en langs de wand van de loods is al het materiaal geplaatst dat nog geen vast plekje heeft of uitgezocht moet worden.


Dit weekend heeft de tractor voor de laatste keer de oude loods verlaten om zijn plek in de nieuwe loods in te nemen.

Aankomende week wordt het verhuiswerk even een paar dagen op een zijspoor gezet. Aanhanger wordt weer gevuld, de laatste controles op de tractor afgerond en het voorbereidend werk voor het, inmiddels traditionele, boerenkooldiner voor onze teamleden in Zwolle is in gang gezet.

De werkzaamheden vorderen

In de nieuwe loods heerst behoorlijke bedrijvigheid. Steeds weer een stukje meer naar hoe de teamleden van Argos Oil Whispering Giant zich het voor de bouw voorstelde, vaak zelfs nog beter. De trap is reeds neergezet, maar nu kunnen we ook met leuning aan de trap en reling op de eerste verdieping naar boven. Hiermee kan veilig de kantine vorm krijgen.


De muren van de lashoek en de verspaanwerkplaats zijn gemetseld en het lasgordijn hangt inmiddels ook. Verder is hard gewerkt aan een kraanbaan, waarmee de motoren gemakkelijk uit de tractor kan worden getakeld, om ruimte te maken voor de werkzaamheden, of wisselen van de motoren binnenshuis.



Ook in de oude loods heerst bedrijvigheid. Dan blijkt dat in al die jaren een ruimte behoorlijk vol gezet kan worden met onderdelen, gereedschap en materiaal voor het geval dat…., altijd makkelijk…. en je weet maar nooit….  De teamleden zijn begonnen met uitzoeken, opruimen en klaarzetten om alles op een logische volgorde mee te nemen.

Dankzij vervoer van Anema, www.anema.nl, Gekas en Boot, www.vos-gekasenboot.com en GP Groot, www.gpgroot.nl is het verhuizen in gang gezet. Hans heeft  met een vrachtwagen en een kraantje erop, mankracht met machinale kracht gecombineerd om het grote spul, zoals draaibank en freesbank in de loods een plek te geven.

Na gedane arbeid moet er onder genot van een koppie of verfrissing even kunnen worden bijgepraat, de kantine hiervoor vordert gestaag. Nog niet helemaal gereed, maar wel te gebruiken.

Subcategories