Wedstrijdverslag Bakel 15-09-2012

De op een na laatste wedstrijd van dit jaar, maar de laatste wedstrijd voor het Nederlands Kampioenschap werd dit weekend in Bakel gereden. Dit gold voor zowel the Modified als ook voor the Unlimited klasse. Om al in de mood the komen (en wie weet zou het helpen) werd op de heenreis al Brabantse muziek gedraaid en wie de tekst kon, zong mee. Ook onze gast voor vandaag Mike liet horen de teksten van de Brabanders te kennen. In Bakel aangekomen, moest eerst de tractor omgebouwd worden naar de 3,5 ton uitvoering. Daarna konden de jongens genieten van de vrije klassen 950 kg, alwaar er genoeg spektakel werd getoond. Sponsor Nomag, ook aanwezig als toeschouwer op dit spektakel, herkende de door hun gesponsorde kleding aan ons team en konden even bijpraten.

Als laatste klasse in de middagsessie van Tractor Pulling Bakel was de Modified aan de beurt. Bas reed de tractor goed over de full pull lijn, maar er was twijfel over de gewichtverdeling, daar de neus van de Whispering Giant weinig omhoog leek te komen. Maar na het terugkijken van de beelden en de gegevens uit de datalogger bleek de keuze voor de gewichtsverdeling niet veranderd hoeven te worden.

De finalerun van Bas zag er prima uit, maar er kwamen niet genoeg meters uit de Giant. De tractor werd tot stilstand gebracht op 80,95 meter. Dit was niet genoeg voor een podiumplek, daar er 4 tractoren een grotere afstand bereikten. In het Nationaal Klassement, waar voor deze wedstrijd genoeg scenario’s te bedenken waren, hebben wij vandaag de kansen niet voldoende kunnen benutten en blijven op een 4e positie staan.

In de avondsessie stond de Unlimited als laatste klasse gepland.  Ook hier waren er nog mogelijkheden voor een hogere eindpositie in het NK. Hans ging mooi weg en passeerde ogenschijnlijk met gemak de full pull lijn. In de finale werd de kwalificatierun helaas niet herhaald. Last van een groeiend wiel was mede de oorzaak van de afstand van 81,00 meter.  Ook dit resultaat bleek voor het eindklassement geen verschuiving te weeg gebracht te hebben voor ons team en zijn wij als 3e geëindigd. Volgens Hans had noch de Brabantse muziek op de heenweg, noch zijn gelukspet en zijn gelukspraatje met Dave voor de run,  positieve gevolgen gehad, dus daar ga je dan met het bijgeloof.

Results Unlimited - Bakel 15-09-2012

Op de weg terug naar huis, werden wij ter hoogte van Zaltbommel door oplettende medeweggebruikers geattendeerd op rookontwikkeling bij de aanhanger. Bleek één van de banden lek te zijn en het rubber werd wel heel warm. Op het industrieterrein werd de band gewisseld en waren we weer snel onderweg richting Egmond.

Wedstrijdverslag Great Eccleston (GB)

Afgelopen vrijdag was het weer een vertrekdag voor de jongens van de Whispering Giant. Om 18.00 uur richting de boot die hun een overtocht beloofde naar Engeland, hier nog een uurtje of drie aan de verkeerde kant van de weg rijden tot tegen twaalven Great Eccleston bereikt werd. De missie van Hans dit weekend was om in ieder geval de top 3 te bereiken. Het weer was redelijk, en in ieder geval droog…..totdat de wedstrijd moest beginnen. Toen werd Engeland, zoals we Engeland kennen, nat. Zo nat dat de Eurocup wedstrijd uiteindelijk opgeschort moest worden naar de zondag. Na een gezellige avond en een frisse nacht begon de zondag in ieder geval droog.

Voor de 4,5 ton Modified begon, werd met een minuut stilte onze Popeye´s Jan van Alphen herdacht.

De baan was, zoals eigenlijk al verwacht, een baan met een aardige moeilijkheidsgraad. De baan was te droog en daardoor te los, geen echte baan voor onze Giant. We kozen de eerste run vanuit het midden te starten, maar bij de 80 meter trok de tractor naar rechts. Gelukkig hield Hans hem op de baan tot ruim over de 100 meter. Voor de finale toch even de tactiek aanpassen.

De jongens zagen Gert de Lambada in de finale wel heel mooi wegzetten en ook Simply liet zich niet onbetuigd, dus Hans had werk te verrichten. Door ietsje schuin voor de sleepwagen te gaan staan wilde Hans links aanhouden tot aan het eind, maar na zo´n 60 meter had het contact tussen de tractor en baan andere gevolgen en begon de Giant naar rechts te trekken, waardoor deze nog ver voor de Simply stilhield bij 97,53 .meter. Met het geluk, dat ook de Iwan niet reed, zoals hij van plan was, en net nog voor onze afstand stopte, was dit toch goed voor een 3e plek. Missie geslaagd. Op naar Nederland, met een beker en de wetenschap dat in Italie de messen geslepen moeten zijn. Het zal er voor 3 teams in de Eurocup erop of eronder zijn….

Results Eurocup 4.5T Modified - Great Eccleston (GB)

Wedstrijdverslag Meerkerk

Het beloofde een zinderend weekend te worden, zowel qua zon als de Modified klasse.
Met nog 2 wedstrijden en genoeg podium scenario’s voor het eindklassement zijn foutjes zeker in dit stadium niet meer te veroorloven.

Veel water was nodig zowel voor het publiek als voor de teams, maar zeker ook voor de baan.
De Modified was als eerste aan de beurt. De kwalificatieruns verliepen voor iedereen bijna vlekkeloos.
Deze wedstrijd hét moment van strategisch gokken, goede gewichtsverdeling en de juiste startpositie op de baan kiezen. De prikstok van Hans werd ook hier flink gebruikt.

Wij kozen voor een plek iets rechts van het midden en Bas ging in een mooie recht lijn naar de finish.
Vlak voor de pull off waren Hans en Grote Peter nog druk bezig om aanpassingen in de gewichtsverdeling te verrichten. Het werk is pas klaar als de vlag gevallen is, aldus de jongens.
Doordat onze grootste concurrenten dicht bij elkaar eindigden op de baan en Bas bijna als laatste moest rijden, was ook op de tribune bij de Whispering-dames de spanning groot.
Maar noch Bas noch de tractor lieten zich kisten en reed ruim 2,5 meter voorbij MPM Seaside Affair, die in het klassement voor ons staat, naar de 90,07 meter.

Goed voor een tweede podium plaats deze wedstrijd en hijgend in de nekken van de MPM Seaside Affair en Inter-Techno Lambada. Deze dag was al spannend maar in Bakel gaat het er nog meer om spannen.
Na alle klassen gevolgd te hebben, werd de terugreis richting Egmond en omgeving rond 18.00 uur aangegaan.

Wedstrijdverslag Hajdúböszörmény - deel 2

…Na weer een heerlijk verzorgde maaltijd, een gezellige avond en een goede nachtrust, was het zondag tijd voor een demo wedstrijd, samen met o.a. de Deense Fox en Duitse Iwan. Ook hier werden eind van de morgen de kwalificatie runs gereden, dan de andere klassen, om daarna als uitsmijter de finale van de Unlimited te laten zien.

Om 18.00 uur begon de reis richting huis, bij de Oostenrijkse grens overnacht en de volgende morgen  onze gast voor dit weekend, Wolfgang, van de Oostenrijkse 950 vrije klasse Hot Iron, die zich in Hongarije mooi kon oriënteren op misschien wel een, in de toekomst, europees getinte wedstrijd in Oostenrijk, afgezet op het punt waar hij voor het weekend ingestapt was. Daarna door, met de Hongaarse glimmers, richting Egmond.

Maandagavond, rond 22.30 uur, weer thuis aangekomen, moest Hans toch wel spijtig constateren dat hij toch dit weekend één ding gemist had. Nu moest hij moeder Ria vragen of ze toch nog een keer Hongaarse goulash wilde maken…

Wedstrijdverslag Hajdúböszörmény

Er was ook dit jaar weer discussie in ons Whispering team over het wel of niet een wedstrijd rijden in verre oorden zoals in Hongarije. Het resultaat in Denemarken maakte een eind aan alle overwegingen en gingen wij afgelopen donderdag om 13.00 op weg van Egmond naar Hajdúböszörmény.
Tegen de nacht hadden wij bijna Oostenrijk bereikt en besloten nog in Duitsland te overnachten. De volgende morgen vertrokken we even na achten en reden 10 minuten later bij Passau de grens over. Rond 12.30 uur passeerden wij de Hongaarse grens. Door een chauffeurswissel op een strategisch punt misten wij een afslag waardoor wij dwars door Boedapest reden. Weliswaar 30 km minder te rijden, maar qua tijd wonnen wij door de stadsrit niets. Om 6.15 arriveerden wij in Hajdúböszörmény. Net te laat voor de optocht met de tractoren door het dorp, maar eerlijk gezegd waren wij daar niet te rouwig om, daar er vele handen hielpen de tractoren op de wagens te laden en we zijn maar wat zuinig op onze trots, de Giant.

De organisatie van het evenement heeft goed uitgepakt, een heerlijk diner (althans dat vonden de meesten) en slaapvertrekken waren voor de teams geregeld in een Agrarische Hogeschool. Ook de rest van het weekend zullen de magen door de organisatie gevuld blijven. De bruine en witte schnaps gingen veelvuldig rond, maar iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn eigen kater……Gelukkig was er ook bier.

De volgende ochtend stond een rijders vergadering op de planning en hier kwam de slechte kwaliteit van de baan ter sprake.  Toch werd besloten te gaan rijden. Rond de klok van één was de 4,5 ton vrije klasse Eurocup aan de beurt. Ook toen werd duidelijk dat we in Nederland hoge eisen stellen aan een goede kleibaan. Crewlid Joost, die dit weekend op het eind van de baan de zaken rondom de tractor waarnam had het zelfs over “gaten waar je tot aan je ellebogen in kon” en op de plekken waar het even nat werd, was het direct spekglad.

Hans reed, op de banden die afgelopen week al 3e plaatsbanden genoemd werden, recht op de honderd meter af.
Na de pull offs werd er een pauze ingelast, maar rond half 5 ging de finale van onze klasse van start. Ondanks dat de baan steeds weer werd gewalst, zag je dat na elke run de baan direct kruimelig werd. Hans, die altijd voor de runs met zijn prikstok de baan verkend had zijn stok nog bij de bus liggen, maar mocht gelukkig de magische prikstok van No Limit lenen. Het team besloot de sleepwagen overdreven links te plaatsen omdat daar nog niemand gestart was. Hans hoopte dat hier de baan net dicht genoeg was voor genoeg meters. Het was een onrustige run, maar toch trok de Giant wel door en belandde op 75,76 meter. Goed voor een eerste plek, en hiermee ook leider van het klassement.

Results Eurocup 4.5T Modified - Hajdúböszörmény (H)

Bij de prijsuitreiking werden Hans, Willem en Bastiaan, net zoals de podiumgangers van de andere klassen, tot ereburger van Hajdúböszörmény benoemd.

Verder op deze week, zal dit verslag vervolg krijgen…….

Subcategories