Wedstrijdverslag Hajdúböszörmény - deel 2

…Na weer een heerlijk verzorgde maaltijd, een gezellige avond en een goede nachtrust, was het zondag tijd voor een demo wedstrijd, samen met o.a. de Deense Fox en Duitse Iwan. Ook hier werden eind van de morgen de kwalificatie runs gereden, dan de andere klassen, om daarna als uitsmijter de finale van de Unlimited te laten zien.

Om 18.00 uur begon de reis richting huis, bij de Oostenrijkse grens overnacht en de volgende morgen  onze gast voor dit weekend, Wolfgang, van de Oostenrijkse 950 vrije klasse Hot Iron, die zich in Hongarije mooi kon oriënteren op misschien wel een, in de toekomst, europees getinte wedstrijd in Oostenrijk, afgezet op het punt waar hij voor het weekend ingestapt was. Daarna door, met de Hongaarse glimmers, richting Egmond.

Maandagavond, rond 22.30 uur, weer thuis aangekomen, moest Hans toch wel spijtig constateren dat hij toch dit weekend één ding gemist had. Nu moest hij moeder Ria vragen of ze toch nog een keer Hongaarse goulash wilde maken…

Wedstrijdverslag Hajdúböszörmény

Er was ook dit jaar weer discussie in ons Whispering team over het wel of niet een wedstrijd rijden in verre oorden zoals in Hongarije. Het resultaat in Denemarken maakte een eind aan alle overwegingen en gingen wij afgelopen donderdag om 13.00 op weg van Egmond naar Hajdúböszörmény.
Tegen de nacht hadden wij bijna Oostenrijk bereikt en besloten nog in Duitsland te overnachten. De volgende morgen vertrokken we even na achten en reden 10 minuten later bij Passau de grens over. Rond 12.30 uur passeerden wij de Hongaarse grens. Door een chauffeurswissel op een strategisch punt misten wij een afslag waardoor wij dwars door Boedapest reden. Weliswaar 30 km minder te rijden, maar qua tijd wonnen wij door de stadsrit niets. Om 6.15 arriveerden wij in Hajdúböszörmény. Net te laat voor de optocht met de tractoren door het dorp, maar eerlijk gezegd waren wij daar niet te rouwig om, daar er vele handen hielpen de tractoren op de wagens te laden en we zijn maar wat zuinig op onze trots, de Giant.

De organisatie van het evenement heeft goed uitgepakt, een heerlijk diner (althans dat vonden de meesten) en slaapvertrekken waren voor de teams geregeld in een Agrarische Hogeschool. Ook de rest van het weekend zullen de magen door de organisatie gevuld blijven. De bruine en witte schnaps gingen veelvuldig rond, maar iedereen zal verantwoordelijk zijn voor zijn eigen kater……Gelukkig was er ook bier.

De volgende ochtend stond een rijders vergadering op de planning en hier kwam de slechte kwaliteit van de baan ter sprake.  Toch werd besloten te gaan rijden. Rond de klok van één was de 4,5 ton vrije klasse Eurocup aan de beurt. Ook toen werd duidelijk dat we in Nederland hoge eisen stellen aan een goede kleibaan. Crewlid Joost, die dit weekend op het eind van de baan de zaken rondom de tractor waarnam had het zelfs over “gaten waar je tot aan je ellebogen in kon” en op de plekken waar het even nat werd, was het direct spekglad.

Hans reed, op de banden die afgelopen week al 3e plaatsbanden genoemd werden, recht op de honderd meter af.
Na de pull offs werd er een pauze ingelast, maar rond half 5 ging de finale van onze klasse van start. Ondanks dat de baan steeds weer werd gewalst, zag je dat na elke run de baan direct kruimelig werd. Hans, die altijd voor de runs met zijn prikstok de baan verkend had zijn stok nog bij de bus liggen, maar mocht gelukkig de magische prikstok van No Limit lenen. Het team besloot de sleepwagen overdreven links te plaatsen omdat daar nog niemand gestart was. Hans hoopte dat hier de baan net dicht genoeg was voor genoeg meters. Het was een onrustige run, maar toch trok de Giant wel door en belandde op 75,76 meter. Goed voor een eerste plek, en hiermee ook leider van het klassement.

Results Eurocup 4.5T Modified - Hajdúböszörmény (H)

Bij de prijsuitreiking werden Hans, Willem en Bastiaan, net zoals de podiumgangers van de andere klassen, tot ereburger van Hajdúböszörmény benoemd.

Verder op deze week, zal dit verslag vervolg krijgen…….

Onderweg naar Hajdúböszörmény

Vanmiddag is de Giant vanuit Egmond vertrokken in de richting van Hongarije, waar aankomende zaterdag in het plaatsje Hajdúböszörmény de Eurocup 4,5T Modified op het programma staat. Dat men hier weet hoe ze een wedstrijd moeten organiseren blijkt wel uit het onderstaande filmpje, ze maken er één groot "dorps" feest van.

Wedstrijdverslag Lochem

Afgelopen donderdag bij het inladen van de Giant , zodat wij zaterdag nog zouden kunnen uitslapen voordat wij richting Lochem zouden vertrekken, brak de kabel die de tractor naar binnen moest lieren. Door een snelle reactie van crewlid Peter-e die de rem direct intrapte, werd erger voorkomen. De mannen moesten nog wel een reparatie aan de kabel uitvoeren. Gelukkig is het bij de werkplaats gebeurd, zodat dit gelijk kon plaatsvinden. Als de kabel op het wedstrijdterrein  geknapt zou zijn, hadden we met kunst en vliegwerk de tractor de bus in moeten zien te krijgen. Ook blijkt het goed te zijn om de bus op zaterdag al startklaar te willen hebben, zodat we geen vertraging hebben in zulke situaties.

Zaterdagmiddag om 13.00 uit Egmond vertrokken op weg naar Lochem, waar het Tractor Pulling evenement dit weekend plaatsvond. Onderweg bleek dat we problemen met de tankmeter hebben. De bedrading was afgelopen week door Peter-e al gecontroleerd, maar het euvel is nog niet gevonden. Misschien weer een mogelijkheid voor onze sponsor Anema Trucks & Spare Parts , die ons al vaker hebben voorzien van ‘nieuwe’ onderdelen.
Met veel regen gingen we richting mooi weer, voor ons en vele anderen prettig, want we hebben nog niet al te veel mooi weer wedstrijden gehad dit jaar. We waren tegen drieën in Lochem en nadat de Giant uitgeladen en onder de luifel was gezet konden ook de jongens een groot deel van de wedstrijd genieten op de tribune. Een van de weinige voordelen van het rijden in één klasse.

Toen de Modified klasse op het eind van de avond van start ging, waren we er klaar voor en nam een gezonde spanning bezit van het team. De banden, die ons een 3e plaats bezorgden in Denemarken hebben we niet gewisseld. MPM Seaside Affair had de proeftrek en hierna werd besloten om de sleepwagen toch wat lichter te zetten. Omdat Burning Madness 6 plaatsen opschoof, hadden wij de tweede proeftrek.

Een goede run met een full pull als resultaat en een zichtbare blije Bas, die vandaag zijn vakantie even had onderbroken om toch te kunnen rijden. De finale, die gereden werd door 5 tractoren, moest nu tonen of de keuze voor de banden juist was geweest. Ook andere teams hadden wat te bewijzen met banden en daardoor zou het voor meer teams het uur van de waarheid worden.

Bas gaf gas en stevende af op een afstand van 87,30 meter. Goed voor een 3e positie, dus podium en een plaatsje opschuiven in het algemeen klassement, van een 5e naar een 4e plek. Maar de nummers 2,3,4 en 5 liggen dicht bij elkaar, dus zal het aankomende wedstrijden spannend blijven. Het lijkt dat de banden, 3e plek banden zijn, maar dat betekent mee blijven doen in de top. En dat is wat we willen.

Results Modified - Mecha Tractor Pulling Lochem 04-08-2012

Wedstrijdverslag Herning (DK)

Vrijdagavond rond half acht ingestapt langs de N242 te Waarland voor de reis naar Herning.
Onderweg, bij het viaduct Friesche Palen stond een fan op klompen ons uit te zwaaien (fijne vakantie Mike)!

 

We probeerden de regenwolken in Nederland van ons af te schudden, wat aardig leek te lukken want in Duitsland was het mooi weer. Tot diep in de nacht doorgereden, 40 km voor de Deense grens zijn we gestopt voor ons laatste biertje en ons mandje ingedoken. Volgende morgen 12:00 uur aangekomen in een regenachtig Herning, het terrein was alleen toegankelijk met behulp van een sleeptrekker. Plaats 68 was voor ons bestemd, met de ervaring van vorig jaar leek ons dit geen goede optie want dit was ongeveer het laagste punt op het terrein en hier stond toen ca.30 cm water. Na enig overleg met de organisatie, stonden we om 13:00 uur op een betere plaats. De weersverwachting ter plaatse was dat het om 14:00 uur droog zou worden. Na uitladen bleek het moeilijk een sleeptractor te krijgen om de Giant onder de luifel te zetten, maar Joost wist hier wel raad op en regelde zelf een tractor.

In de loop van de middag brak het zonnetje door en werd het verder een mooie dag.
Omdat Bas niet mee was, werd de teamindeling iets aangepast, Grote Peter nam de taak van Bas over, Peter E nam de Gator met aan- en afkoppelen van de luchtslang over en Joost ging stokken en vond tussendoor ook nog tijd om een filmpje te schieten, alleen Hans moest zijn eigen taak, driver van de Giant, uitvoeren.

Afgelopen week zijn er andere banden onder de Giant gemonteerd waar nog wat extra aandacht aan besteed was met behulp van gereedschap van sponsor Bega Special Tools. Zouden we hiermee van het  “groei” probleem af zijn???

Er werd gereden met de nieuwe Duitse Red Shadow 3e edition , welke wij als een zeer goede sleepwagen hebben ervaren.
Na kwalificatie stonden we met 7 tractoren in de finale waarvan er 6 van start gingen. Tot nu geen klachten over de banden en werd er besloten niets aan de balans te veranderen. Ook onze finalerun leek goed uit te vallen, geen groeiende banden en een goede balans resulteerde in een afstand van 92,02 meter welke goed was voor een mooie 3e plaats op het podium.
Na het volkslied werd er vrolijk met de champagne gesproeid.

Results Eurocup 4.5T Modified - Herning (DK)

Na veel “duw en trekwerk door de modder” werd de Giant  na de wedstrijd ingeladen en hebben we met onze medepullers nog van een paar versnaperingen genoten. De volgende dag, na  een verfrissende douche, de luifel en resterende spulletjes ingepakt om rond 14:00 uur wederom door een sleeptractor van het terrein getrokken te worden. Onderweg besloten we om toch maar in een keer door te rijden naar huis, na 2 nachten in een bus met mannen is het wel weer genoeg geweest.

Subcategories