Tractorpulling Berghausen 2018

De paar dagen tussen Zele en de daarop volgende wedstrijd, een demo bij Tractorpulling-Berghausen, werd gevuld met diverse controles en een nieuwe noodstop, die zaterdagmorgen, voor vertrek, nog op de tractor werd gemonteerd.
Hierna ging het team rond de klok van twee de reis richting Duitsland aan. Hoe meer naar het oosten, hoe zonniger het werd. Begin van de avond kwam ons team aan op een zonnig evenementen terrein.


Zondag was het eveneens mooi weer. De rijders hadden besloten om van klasse te wisselen. Bas zou de Unlimited rijden omdat Hans na dit weekend op vakantie gaat en Bas de honneurs in de Heavy Modified in Great Eccleston gaat waarnemen.
Deze baan was echter niet optimaal. Bij alle klassen werd duidelijk dat je links van de baan moest blijven, vanwege de droogte in het midden en rechts van de baan. Ook in de Modified werd besloten om het rulle midden van de baan te mijden.
De eerste run, keurig aan de linkerkant gebleven maar resulteerde niet in een Full Pull.
Volgens de DTTO regels krijgt iedereen een tweede kans om zich te plaatsen voor de finale. Na wat aanpassingen, de tussenbak werd verwijderd, waardoor met dezelfde wielspin gereden kon worden als in de Unlimited, waren we klaar voor de tweede run die wel resulteerde in een Full Pull met dus plaatsing in de finale.
Besloten werd om voor de finale geen wijzigingen te doen, met redelijke goede run werd een afstand van 88,66 meter neergezet, dit was genoeg voor de eerste plaats.

foto: met dank aan Jan Werners.

Na de ombouw naar de Unlimited was het wachten tot deze klasse van start ging.
Weer vanaf de linkerkant van de baan gestart, maar helaas kon de rechte lijn niet vastgehouden worden. De tractor trok al snel iets meer naar het midden, waar de baan zo rul was dat met een groeiend wiel de pk’s niet meer te corrigeren waren en aan de rechterkant de witte lijn gepasseerd werd.
Met een tweede poging, volgens het reglement, in het vooruitzicht, werd door het team besloten dat het risico op deze baan te groot was om serieus de uitdaging nog eens aan te gaan.


Met een paar dagen voor de reis naar de volgende wedstrijd in het hoofd, werd genoegen genomen met de diskwalificatie in deze klasse.
Tijdens het opruimen en het laden van de bus, zorgde Bas voor de inwendige mens door pannenkoeken in diverse variaties te bakken. Na het verorberen van de maaltijd werd de reis naar huis aangegaan want maandag moest de kost weer verdiend worden.


volgende wedstrijd  26 augustus  Eurocup Great Eccleston.

Tractorpulling Zele 2018

Doordat maandag bij terugkomst uit Zwitserland de tractor al was schoongespoten en klaargemaakt voor de reis naar België op 15 augustus, kon met een klein team om half 10 vertrokken worden richting Tractorpulling Zele.
Hoewel het voor België een nationale feestdag is, kon niet iedereen hier vrij van werk. Omdat er niet omgebouwd hoefde te worden, alleen de Modified klasse werd gereden, is dit ook best te doen.

Op het terrein werd Bas nog tekst en uitleg gevraagd door en voor de cameraploeg van de Belgische Plattelandstv die op het evenement aanwezig was.
Rond de klok van drieën werd de Argos Oil Whispering Giant opgehaald voor het  weegmoment. De Belgische weegbrug leek toch een andere meting te hebben dan de Nederlandse, want er moest, net als bij andere teams, wat gewicht van de tractor geminderd worden.

 

Ons team had de proeftrek. Omdat de baan behoorlijk hard was had de sleepwagen niet voldoende remkracht om onze tractor te mennen. Vol overtuiging schoof Bas de tractor over de full pull lijn.
Het besluit om de sleepwagen te verzwaren zorgde dat ons team nog eens de krachten moesten meten in de kwalificatie.
Door de ervaring van de proeftrek en zien wat er gebeurde op de baan bij de andere teams werd, omdat het toerental te hoog opliep, besloten om de vertragingsbak, die in de Modified gebruikt wordt van de tractor te halen, de motoren worden dan meer belast en loopt het toerental minder hoog op.

Maar het beoogde resultaat bleef uit. Tijdens de run vielen de motoren uit waardoor we te vroeg, bij 84,41 meter tot stilstand kwamen, met een 7e plek als resultaat.
We wisten dat tot het eind de 1e plek in het klassement behouden niet realistisch was, maar nu werden er toch wel aardig wat punten verspeeld en moeten we, bezijden  een klein wondertje, ook heel blij zijn met een tweede plek in het kampioenschap.  Met nog een wedstrijd te gaan zal dit blijken.

Volgende wedstrijd Zondag 19 augustus een demo in Berghausen, Duitsland

Knutwiler Powerdays 2018

Waar een aantal Pulling teams richting Hongarije reden, sloeg Argos Oil Whispering Giant afgelopen donderdag af richting Zwitserland, waar het driedaagse Knutwiler Powerdays 2018 evenement werd gehouden, www.knutwiler-powerdays.ch en waarvoor ons team als één van de gastrijders was uitgenodigd.

Halverwege werd in Duitsland overnacht en vrijdag met een kleine omweg om de file te vermijden via Frankrijk verder gereden om halverwege de middag aan te komen bij het Tractorpulling terrein.

Met de bus tegen de baan aan geparkeerd kon het team al vrijdagavond vanaf 18:00 uur genieten van de wedstrijd. Goed georganiseerd kon veilig overnacht worden en stonden de teamleden zaterdagmorgen uitgerust klaar voor wat er komen ging.
De wedstrijden begonnen om 10:00 uur en zou tot 's avonds laat duren. Deze dag zou door ons team alleen een demo gereden worden. Hiermee kon het team met de Argos Oil Whispering Giant ook de baan verkennen voor de wedstrijd van zondag. Hans startte vanaf het midden en kon zonder veel correctie de full pull lijn passeren.
Met super enthousiaste speakers, Ulf Schnackenberg en DJ Dan, die het al enthousiaste publiek nog meer meer opzweepte bij de demo runs, was dit een feestje om mee te maken.

Zondag, de derde tractorpullingdag van dit evenement was weer zonnig en warm en al vroeg begon de wedstrijd, rond half 10, met de eerste klasse. Halverwege de middag stonden de twee vrije klassen (Light Modified en Heavy Modified) op het program.
Mede door de ervaring van zaterdag was vanuit het midden beginnen de beste optie. Langs de zijkanten was het moeilijker doorkomen. Hans ging redelijk rustig van start en had, net als zaterdag, weinig correctie nodig om voorbij de full pull lijn te komen. Wij waren tevens de enige in onze klasse die dit lukte. Een eerste plaats werd hiermee in Knutwil gehaald.  Om het publiek en organisatie te bedanken werd besloten om alsnog een finalerun als toegift te rijden. De sleepwagen werd zwaarder gezet en Hans ging iets ruimer op het gas bij de start waardoor de grip net niet  gevonden werd en er niet genoeg kracht was om voor de derde keer dit weekend de full pull lijn te verslaan. Met  93,63 meter hield de power in de turbinemotoren het voor gezien.

Een mooie wedstrijd op een mooi evenement in Zwitserland. Top georganiseerd door Knutwiler Powerdays.
Na nog een lekker avondmaaltijd genuttigd te hebben werd ook voor de terugreis de avond gebruikt om wat kilometers richting huis af te leggen. En de resterende kilometers naar huis werden maandagmorgen verslonden. Zonder last te hebben van oponthoud kwam het team begin van de middag aan in de loods, waar direct de tractor helemaal werd schoongespoten en naar de Modified setting werd omgebouwd, zodat deze woensdag weer richting Zele kan gaan.

volgende wedstrijd: Modified Zele  woensdag 15 augustus (nationale feestdag België)
daarna zondag  19 augustus demo Berghausen, Duitsland.

Tractorpulling Lochem 2018

Tractorpulling Lochem stond dit weekend op de agenda met voor ons alleen de Modified klasse.
Afgelopen maandag heeft het Argos Oil Whispering Giant team de tractor direct na terugkomst uit Denemarken naar de Modified klasse omgebouwd en zijn de banden deze week onder handen genomen.
Zaterdagmorgen moest de tractor nog geladen worden en rond de klok van twaalven ging het team op weg richting het oosten des lands.

Op het terrein in Lochem aangekomen bleek dat de organisatie zich had voorbereid op een hele warme zomerse Tractorpulling dag en had uit voorzorg de baan voorzien van voldoende water. In dit geval een heel veel water, waardoor het wat meer tijd kostte om tot een juiste vochtgehalte te komen alvorens de wedstrijd te laten beginnen. Op zich natuurlijk hilarisch dat met zoveel droogte de wedstrijd later begon door een te vochtige baan. De beste stuurlui staan natuurlijk aan wal maar de organisatie heeft ondertussen met 35 jaar ervaring wel een mooie anekdote in de wacht gesleept door met de droogte van afgelopen maanden een supernatte baan te creëren.

 

Door het oponthoud werd de gehele wedstrijd in floating finish gereden, maar dit kon niet voorkomen dat de start van de laatste klasse flink was uitgelopen.
Vooral tussen de 30 en 50 meter zat er in het midden een slechte plek. Daar was de grond te zacht om goede resultaten te halen en ook aan de linkerkant kon je beter niet komen.
Vandaar dat de meeste tractoren rechts aanhielden. De sleepwagen moest soms zelf door een tractor geholpen worden om weer terug naar de start te komen.

In de Modified klasse was de baan niet veel anders. Onze Argos Oil Whispering Giant met deze keer, vanwege de vakantie van Bas, Hans op de bok. Bij het opstarten moest Hans weer even wennen dat er in de Modified anders gestart wordt en vroeg zich af of de motoren niet te veel stof zouden opzuigen, maar in deze klasse wordt alleen de bovenste motor gestart buiten de baan. De andere twee worden pas na het aanhaken bijgezet. De run vanaf de rechterkant was goed. Er was weinig correctie nodig en kon met 106,27 meter besloten worden om deze run te laten staan. Wel was er tijdens de run zoveel grond voor de sleepwagen opgeworpen dat de ketting voor een deel bedolven was en deze niet direct losgekoppeld kon worden.


Met maar 31 cm verschil op de tweede podiumplek was het laten staan van de proeftrek de juiste beslissing.
Hans heeft hiermee de 2018 Modified traditie niet onderbroken. Voor de 6e keer op rij een tweede plek. Maar er moet nog wel iets gebeuren. Met nog twee wedstrijden te gaan, zitten we met een vervolg van deze traditie op de schopstoel wat betreft de 1e plek. Het wordt zeker tot het laatste moment spannend in deze klasse.
volgende wedstrijd : demo op 11 en 12 augustus in Knutwil  Zwitserland, www.knutwiler-powerdays.ch

Daarna 15 augustus Zele.

Eurocup Brande 2018

De rit naar de Eurocup wedstrijd in Brande, Denemarken, begint zoals meestal, vrijdagavond na het avondeten. Door de warmte overdag werd besloten om zoveel mogelijk in de avond en nachtelijke uren te rijden. Wat resulteerde in een aankomst om half vijf 's morgens, 500 meter voor het wedstrijdterrein. Een mooie plek om rustig uit te slapen en heerlijk te ontbijten.

Daarna de laatste meters naar het evenement om de rest van de dag te genieten van de wedstrijd.
Genieten, dat was de bedoeling, maar (bijna traditioneel) waren  de weergoden degene die roet in het eten gooiden in de vorm van water van boven. De wedstrijd werd lange tijd stilgelegd en pas in de avond kon het zeil van de baan. Na een enorme preparatie kon alsnog een aantal klassen gereden worden. Hans was deze avond gast teamlid van het Rocket Science team, die een mannetje extra nodig had. Na middernacht waren de alle geplande klassen, ondanks de natte onderbreking, allemaal verreden.

Zondagmorgen zag het weer er weer veel beter uit. Geen regen op komst. Rustig ontbijten en genieten van wat er komen gaat.
Ondanks dat de baan er zaterdagavond goed van langs kreeg met de regen was de kwaliteit van de baan bijna weer optimaal.
De Heavy Modified stond op baan 1 gepland, maar omdat de ander baan beter van kwaliteit was, werd besloten om te wisselen.
Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Vanuit het midden ging de tractor recht op zijn doel af, de full pull lijn over. Hans hoefde nergens te corrigeren en reed zich hiermee de finale in.


Ook in de finale werd besloten vanuit het midden te starten. En weer werd er zonder enige correctie van de driver recht op een afstand van 91,89 meter afgestevend.
Een mooi resultaat. Maar de concurrenten zetten meer power over op de baan en was onze afstand niet voldoende voor een podiumplek.
Een vierde plaats deze dag in Denemarken. Hierdoor verliezen we niet de vierde plek in het klassement, maar voor nu wel de aansluiting op de top drie.

Volgende wedstrijd : 4 augustus Lochem

Subcategories