Beach Pull Putten 2017

Na een door weersomstandigheden afgelaste wedstrijd in Eext en daardoor een onverwacht vrij weekend kon het Argos Oil Whispering Giant weer vol aan de bak in Putten. Voor de Unlimited stonden twee Grand National wedstrijden gepland. Zowel op vrijdagavond als op zaterdag was in deze klasse een wedstrijd. Op zich een uitdaging, want bij tractorpech op vrijdag was de uitdaging groot om zaterdag weer aan te treden, maar aan de andere kan juist ook wel daarom extra spannend.

Tussen alle National en Truck klassen op vrijdag waar de toeschouwers genoten van zowel het schouwspel als het weer, mocht als een-na-laatste klasse de Unlimited aantreden. De organisatie had een overvol programma te bieden aan het publiek. Om niet in tijdsnood te komen, werd al voor de wedstrijd besloten om de Unlimited klasse in finale afstelling te laten rijden. Eén run, één kans om je goed neer te zetten. Hans trok mooi weg en kreeg de tractor goed in balans weg. Echter halverwege de baan tikte men op de sleepwagen even de rem aan, waardoor de rode lamp op de sleepwagen ging branden. Vanaf de tractor was dit niet zichtbaar en de run werd op een 105,59 meter afgemaakt. Even ontstond discussie. In eerste instantie wat er gebeurd was en of de run wel of niet overgereden moest worden. Omdat de actie van de sleepwagen zo kort en licht was en het nauwelijks effect had op de aantal gemaakte meters, werd al gauw duidelijk dat de run officieel gemaakt kon worden. Hierdoor een mooie tweede plek op het podium en een tevreden team.

Zaterdagmorgen begon vochtig, maar de rest van de dag en wedstrijd was droog, een zonnetje achter de bewolking. Prima tractorpulling en bier weer. Geen ombouw voor de wedstrijd omdat ‘s middags eerst de Unlimited werd gereden. Daarna moest er twee keer omgebouwd worden, voor en na de Modified, die de laatste klasse van de dag zou zijn.

Onze Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Hans trok mooi weg, maar alsof de duvel er mee speelde… opeens weer een rood licht op de sleepwagen. Echter had dit een andere oorzaak dan op vrijdagavond. De computer van de sleepwagen gaf de opdracht de noodstop uit te trekken, waardoor de tractor stilviel. De aansluiting van de noodstop werd onder de al opgehoopte grond bedolven waardoor Bas en Joost als een Sherlock Holmes op zoek moesten gaan naar het materiaal. Gelukkig was het koord rood en viel na wat graaf en schopwerk Joost het rode koord in het oog. Hierdoor werd een snel herstel voor de tweede run gewaarborgd. De baan was zwaar. Het team besloot links aan te houden, maar moest alle zeilen bijzetten om een afstand van 108,46 meter neer te zetten. Uiteindelijk bleek de laatste 19 cm voldoende voor een derde plek op het podium. Na twee wedstrijden in één weekend een versteviging van de derde plek in het klassement.

De Modified was als laatste klasse gepland. Beachpull Putten wordt op twee banen gereden, waardoor het voor het publiek natuurlijk veel te zien is. Maar aan de zeezijde waren alle klassen al gereden, zodat alle publieke aandacht nog even uitging naar het tractorgeweld in de Modified. Heel wat meters werden op de baan neergelegd maar voordat Bas kon aantreden maar één Full Pull. Bas kreeg nog één advies van collega Hans: Vol gas weg en dan loslaten. Met als resultaat, als tweede team een Full Pull neergezet. Waarna er nog twee volgden. Geen finalekansen dus voor teams die meer dan 100 meter hadden neergezet. Ook in de finale had Bas de tractor goed onder controle. De gewichten op de juiste manier verdeeld, waardoor de balans perfect was en de neus mooi omhoog ging reed met 95,13 meter het team naar een tweede podiumplaats. In het klassement hebben er door deze wedstrijd een aantal verschuiven plaatsgevonden. Voor ons team betekend dit stuivertje wisselen en staat we voor dit moment eerste in het klassement.

Vier bekers in de bus richting Egmond was het resultaat van een mooi Beachpull Putten weekend.
Bram, zoon van teamlid Bas, heeft zelf een micro-pulling tractor en presteert zeker niet onverdienstelijk.
Voor het tweede jaar bezig en heeft flink vorderingen gemaakt met zijn Giant Firestone. Dit weekend in Putten leverde dit hem een derde plek op en dus de vierde beker in de bus mee naar huis.

Volgende week, voor het eerst sinds jaren voor alle Noord-Hollandse teams een thuiswedstrijd.
Op Power Valley, www.powervalley.nl in Oudkarspel (terrein Geestmerambacht) staan zowel de Modified als de Unlimited op het programma. Tot zien bij Power Valley.

Made Powerweekend 2017

De tijd gaat snel en zijn we al een aantal wedstrijden in het seizoen 2017 verder. 

Afgelopen weekend kon het Argos Oil Whispering Giant team zich weer bewijzen tijdens de wedstrijden van Made's Powerweekend.

Afgelopen week, omdat in Anholt tijdens de demo de tandwielen in de vertragingsbak van de Modified een knipbeurt hadden gehad, moesten er verschillende aanpassingen voor de Modified klasse gedaan worden om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten. Een nieuwe bak maken kost wat meer tijd. En dan moest ook de hoogteverstelling van de trekhaak nog gangbaar gemaakt worden, voordat het team op weg kon naar Made.

Hier werd ook zaterdag onze jongste spruit door Martin Stouten getoond. Martin is bezig om een Micropuller te bouwen naar het voorbeeld van onze Argos Oil Whispering Giant. Motoren één en twee zitten erop en konden de eerste foto's van de spruit in wording gemaakt worden. Geheel in stijl want ook Martin kreeg het officiële team tenue aangemeten.

Het was spannend in de Modified. Een eerste run met de noodgedwongen aanpassingen pakte boven verwachting uit met een eerste full pull van deze klasse. In de finale run was het maximaal haalbare 93,57 meter. Dit bleek zelfs voldoende voor de hoogste trede van het podium. Een lekkere opsteker in deze klasse voor ons team.

Zaterdagavond kon de tractor in de Unlimited aan de bak en was het gelukkig iets koeler, maar t bleef in zomerse sferen. De kwalificatie run ging netjes. We konden met 108,06 aanhaken in de finale.

Twee turbine tractoren en een V8 gingen de strijd aan in de finale. De V8 ging dik in de meters aan ons voorbij maar de turbine tractoren waren aan elkaar gewaagd. Met 58 cm voor de Rising Star kon Hans met onze Argos Oil Whispering Giant het applaus voor de tweede plek in ontvangst nemen.

Zondag, zowaar nog heter, kwam de Heavy Modified, in de Eurocup, als eerste klasse aanbod. Nog voor aanvang van deze klasse mocht Hans in vol ornaat voor de sleepwagen aanhaken, als model voor een van de kalendermaanden in de al traditionele Full Pull Kalender. Na de shoot werd begonnen met de Eurocup klasse.

De baan trok naar rechts, werd dus iets links van het midden gestart waarna, met een mooie rechte run, de tractor zich met 101,87 meter in de finale plaatste. Weer met drie tractoren in de finale moesten wij genoegen nemen met een derde plek vanwege een diskwalificatie omdat we deze keer vanuit dezelfde beginpositie in één streep naar de rechterkant trokken. Net te laat gestopt waardoor het krijt de banden wit kleurden. Er had zeker een tweede plek in gezeten als de baan net even breder was.

Toch drie bekers in één weekend, een resultaat waar de teamleden mee thuis konden komen.

European Superpull Ahoy, Rotterdam 2017

Dat het team volgens vast patroon werkt en bij verandering, zoals vertrekken vanuit de nieuwe loods,  weer even moeten wennen bleek wel uit het feit dat net na vertrek de headset nog niet in de bus lag. Toch wel belangrijk genoeg om even terug te rijden. Gelukkig was de snelweg nog niet bereikt en kwam de aankomsttijd in Ahoy niet in gevaar. Daar waar afgelopen week nog de dartpijlen door de lucht vlogen, lag zaterdag een kleibaan voor de European Superpull Ahoy.

In de middagsessie was de laatste klasse gereserveerd voor de Modified. De tractor trok naar rechts en Bas moet even de rem aantikken om te corrigeren. Het corrigeren had geen effect op het resultaat. De afstand was genoeg om in de finale te starten. Voor de finale koos Bas voor de dood of de Gladiolen. Niet remmen, maar vol gas tot het eind. Corrigeren was niet nodig, maar de snelheid ontbrak voor meer dan een vierde plek. Omdat het team zonder onze vaste toeschouwers naar deze wedstrijd kwamen, wist Peter-e dat op de VIP tribune toeschouwers zaten die we wel konden vragen om onze run te filmen, waarvoor dank. 

Teamlid Arie hoorde tijdens de controle van de tractor een raar geluid bij het differentieel. En hoewel de bus vol ligt met gereedschap was niet het juiste voorhanden om verder onderzoek uit te voeren. Na het als aandachtspuntje voor aankomende weken genoteerd te hebben  is besloten om het risico te nemen om toch aan te treden in de avondsessie. Na de ombouw en het wachten op onze laatste sessie waren de regengoden niet van zins om rekening te houden met de teams. Bij het positioneren voor de hal vielen eerst druppels en al snel  was het zeil hard nodig om de tractor een beetje droog te houden.

In de Unlimited, waar ook nu weer Bas op de bok zat, had de Argos Oil Whispering Giant de proeftrek. Omdat de sleepwagen zwaarder gezet werd na deze trek, reed Bas in de herkansing nogmaals over de full pull lijn. In de finale trok de tractor teveel naar het zachte gedeelte aan de rechterkant om genoeg vaart te houden voor een goede afstand. De 48,42 meter was wederom een vierde plek waard.

De aankomende weken zal het team bezig zijn met de afwerking van de loods en de voorbereidingen voor de buitenwedstrijden te beginnen in Stroe, op 13 mei.

 

Oliehandel.nl Indoor Tractor Pulling 2017

De eerste wedstrijd van 2017, traditiegetrouw, in de IJsselhallen in Zwolle. De motoren van de Argos Oil Whispering Giant houden niet zo erg van de kou dus werd de tractor buiten de bus, tijdens het wachten op de Unlimited klasse, verpakt en voorzien van warmte via een heater.

Mooi op tijd werd aan de Unlimited klasse begonnen. Het team kon op deze wedstrijd uitproberen hoe de banden die voor de Modified gebruikt worden, zich gedragen in the Unlimited klasse. De baan leek goed, maar was uiteindelijk knetterhard. Hierdoor was grip krijgen vanaf de start niet goed mogelijk. Omdat er niet voldoende gewicht op de neus gehangen was, trok deze teveel omhoog, zodat de run onstuimiger werd dan van te voren ingeschat. Door de correctie van bokbaas Hans kwam de afstandmeting tot 79,03 meter. Goed voor een derde plek en weer genoeg informatie op de datalogger om ons verder voor te bereiden op het aankomend jaar.

Na de middagsessie was er veel bekijks hoe de teamleden in een korte tijd en met behulp van de aan de bus gemonteerde hefbrug, (verkregen via Van der Velden Aluminium, www.alulaswerk.nl) de derde en vierde motor van de Unlimited klasse vervingen voor de derde Modified motor. Waarna er tijd genoeg was voor de boerenkool met worst maaltijd voor de teamleden.

De avondsessie verliep wat onstuimiger dan de middagsessie en door het wachten voor de Modified van start kon gaan koelden de motoren flink af. Onze Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Een goede afstelling zorgde voor een mooie afstand van 82,67 meter. Voor een baan van 85 meter een mooi uitgangspunt en uitdaging voor de volgende teams. Helaas besloot de wedstrijdleiding op basis van de tweede deelnemer, de sleepwagen lichter af te stellen. Voor ons team, in dit geval, reden om de afstand te laten staan en niet opnieuw te rijden. (de strijd aan andere teams over te laten). Resultaat een vijfde plek, toch dicht bij de afstanden met de lichtere afstelling van de sleepwagen en met een bijna tevreden gevoel huiswaarts, waar de afronding van de verhuizing in onze loods en, met de verwerking van de datagegevens, de tractor aandacht gaan krijgen voor de wedstrijd in Ahoy, Rotterdam, op 18 maart.

De laatste loods loodjes

Het einde van januari nadert, de eerste wedstrijd van 2017 zit er aan te komen. De teamleden van het Argos Oil Whispering Giant team hebben alle zeilen bijgezet om de verhuizing deze maand te voltooien. Het plan was om alle spullen uit te zoeken en alleen het bruikbare mee te nemen en de rest direct op te ruimen.

De mannen hadden zich verkeken op de hoeveelheid materiaal dat uitgezocht moest worden en werd na de eerste bemoedigende pogingen toch besloten om vanuit de nieuwe loods de boel verder uit te zoeken, zodat men zich kon concentreren op het netje achterlaten van de oude loods.

Ondertussen, in de nieuwe loods, is voorzichtig geprobeerd de werkplaats in te richten en ome Jan Kerssens blijft moedig doorgaan met het verven van kraanbaan, het zichtwerk van de staalconstructie en afwerklatten. De laminaatvloer in de kantine is gelegd door Esther en Bram en langs de wand van de loods is al het materiaal geplaatst dat nog geen vast plekje heeft of uitgezocht moet worden.


Dit weekend heeft de tractor voor de laatste keer de oude loods verlaten om zijn plek in de nieuwe loods in te nemen.

Aankomende week wordt het verhuiswerk even een paar dagen op een zijspoor gezet. Aanhanger wordt weer gevuld, de laatste controles op de tractor afgerond en het voorbereidend werk voor het, inmiddels traditionele, boerenkooldiner voor onze teamleden in Zwolle is in gang gezet.

Subcategories