Tractorpulling Eext 2018

Een, je zou bijna zeggen traditionele, zomer zaterdag Tractorpulling Eext. Met een veranderde opzet dit jaar en voor het eerst alleen voor ons hier de Unlimited klasse.
Met tribunes aan beide kanten en ook voor de kinderen veel te doen, van speelkussen tot tractorpullers in de dop, maar ook andere klassen dan de voorgaande jaren.

Helaas gaf de start behoorlijke vertraging door problemen met het meetsysteem waardoor het al aanwezige publiek lang moest wachten voordat het evenement echt van start ging.
Die tijd was bijna niet in te halen en ook omdat de demo’s wat uit leken te lopen werd de sleeepwagen in de  koningsklasse direct in de finaleafstelling gezet. Qua tijd de juiste beslissing maar vooral voor het publiek en de kansen in deze kleine klasse zeker jammer.

foto: Erik Tipker.

Ons Argos Oil Whispering Giant team had de proeftrek. De start begon wat moeizaam en rond de 85 meter kreeg de Hans de sleepwagen niet verder. Op het moment van het terughalen van de gashendel stopten plots ook alle motoren. De noodstop werd gecontroleerd maar die zat er nog in, dus dat was de oorzaak niet. Er kon geen aanwijsbare reden gevonden worden en kon ook niets worden aangepast.
Door de afstand werd door de wedstrijdleiding wel besloten de sleepwagen veel lichter, maar nog wel finale afstandwaardig te zetten.

foto: Erik Tipker.

De tweede run van ons team ging ook wat moeizaam en hoewel de balans goed leek, had de kracht van de concurrenten hier de overhand. Met een verschil van 84 cm werd ons het podium met 97,63 met ontzegd.  Een vierde plek in Eext, waardoor wij in klassement  ook op de vierde plaats staan.
Volgende wedstrijd :  14 juli Putten. 

Made's Powerweekend 2018

Met een minimale delegatie ging Argos Oil Whispering Giant richting Made’s Power Weekend die dit jaar hun zilveren jubileum op hun naam zette.
Op het inmiddels enorm evenemententerrein was het al snel een drukte van belang. Onze teamleden hadden bij aankomst geen tijd om dit op zich in te laten werken. Ze moesten meteen aan de bak om de tractor die, bij twee klassen, altijd in de Unlimited uitvoering vervoerd wordt, om te bouwen naar de Modified klasse.

 

Prachtig pulling weer: droog, af en toe de zon, lekker windje.  Goed toeven voor publiek, maar de baan had wel meer dorst. De wind zorgde voor een snelle uitdroging en moest regelmatig voorzien worden van vocht.
Tijdens de proeftrek in de Modified bleek de sleepwagen een defect te hebben en werd besloten om direct om te wisselen met de oude vertrouwde blauwe Keep Moving, zodat tijdverlies zo in het begin van de wedstrijd minimaal gehouden werd.
Bas ging iets links van het midden weg om iets rechts van het midden te eindigen.
Met een goede start en het zoeken naar balans zakte de tractor rustig naar een beneden, zodat hij met de voorpootjes 30 cm boven de grond recht op zijn doel afstevende.
De baan bood flink weerstand en de sleepwagen was zwaar afgesteld zodat het team zeker tevreden was met de 92,36 meter die het scorebord aangaf. Met maar 2 cm verschil bleek dit een tweede podiumplek. Waardoor er ook, door de nieuwe puntentelling, een positieve verschuiving in het klassement te zien is. Wij kennen de kracht van de andere teams en zullen zeker niet te vroeg juichen, maar we doen goed mee.

Direct na de demo van de Amerikaanse gast The General was het tijd om de tractor klaar te zetten voor de Unlimiteds die als laatste klasse van baan 1 op het program stond. .
20 minuten na de planning om de Unlimiteds te beginnen was het de beurt aan de eerste tractor in deze klasse. Een avondzon en een mooie oranje lucht in de rug en inmiddels weer de Keep Moving Orange in actie. Doordat de wind wat was gaan liggen en de temperatuur iets daalde was de baan minder kruimig dan s middags en beter te hanteren.
Hans ging langzaam van start, de tractor haakte wat later op en reed daarna zonder enige aarzeling naar de 101,69 cm genoeg om de in de finale nogmaals de krachten te meten met de sterksten.
In de finale bleken de concurrenten toch de sterkste kaarten/motoren in handen te hebben, maar met 90,51 meter was de derde plek verzekerd.


 
Zondagmorgen werden de banden nog gecontroleerd voordat de Eurocup Heavy Modified van start ging.
Na de proeftrek werd de sleepwagen lichter gezet zodat de meeste tractoren de full pull haalden.
Het team was tevreden met de kwalificatie run. Tijdens de finale runs zagen we dat een aantal van onze concullega's helemaal aan de linkerkant van de baan tot stilstand kwamen, waardoor Hans besloot om links van de baan te starten om schuin over te steken. Dit was een goede beslissing, met een hele kleine correctie eindigden we op 98,01 meter. Met een paar meter tussen zowel de winnaar als de derde plaats konden we nogmaals dit weekend het podium met een tweede plek betreden.


Eén van onze trouwe fans verraste het team nog door met een mooie vlag met beide Whisperings Giants erop ons aan te moedigen. Dank je wel Wally
Volgende wedstrijd: 7 juli Eext. 

VDB Megapull Stroe

Dit weekend arriveerde het Argos Oil Whispering Giant team eind van de ochtend met drie settings op VDB Megapull Stroe. Drie settings, omdat Bram Liefting met zijn micropullingtractor mee was voor zijn wedstrijdklasse. Hier behaalde hij met zijn Giant Fire Stone een mooie 4e plek.

Anders dan voorgaande jaren, waar Stroe vaak te maken had met behoorlijk frisse wedstrijddagen, waren het nu op een zonovergoten wedstrijdterrein met een lekker verkoelend windje, zodat het ook voor het publiek goed toeven was.
Het Argos Oil Whispering Giant team had al snel te maken met een flinke uitdaging, de brandstofpomp stond vast. Zonder brandstof, geen run dus de pomp deels uit elkaar gehaald, maar geen oorzaak gevonden. Gelukkig kon Burning Madness ons uit de brand helpen met een reservepomp zodat we toch de tractor konden tanken, waarvoor grote dank.

De wedstrijd begon aan de Grand National klasse met de Modified, waar Bas na een wat moeilijke start de Giant in een superbalans, met hoofdletter S, de baan overtrok. 104,06 meter was voldoende om aan te haken in de finale.
Weer van de zelfde plek vertrokken in de finale-run reed Bas iets rustiger weg, maar kon hij de tractor in een rechte lijn, met 94,56 meter, naar de tweede podiumplaats rijden. De eerste beker binnen geeft altijd een goed gevoel. Zeker als dit in het klassement ook zijn effect heeft. (zie resultaten en stand Stroe)

 

Het was een behoorlijk warme klus om met deze temperatuur de motoren en banden te wisselen, maar met het briesje erbij was dit onder de luifel van de bus goed te doen.

‘s Avonds rond de klok van half negen was het de beurt aan de Unlimiteds. De zon had ondertussen wat ingeboet qua sterkte, zodat de temperatuur voor de teams op de baan aangenamer werd.
Zoals altijd Hans in deze klasse aan het stuur en vertrok iets links van het midden richting de eindstreep. Met een kleine correctie rond de 70 meter kon hij de tractor net over de full pull lijn zetten.
In de finale run weer links van het midden vertrokken, maar de banden moesten bij de start enorm naar grip zoeken. Toen ze eenmaal echt grip hadden was er onvoldoende snelheid om verder te komen dan 81,08 meter. Voor deze dag was dit voldoende om voor de tweede keer vandaag een tweede podiumplaats te betreden.

 

Op de terugreis werd nog even opgenoemd dat het al een tijdje terug was dat we met twee tweede plekken richting de thuisbasis reden, dat was vorig jaar maar één keer gebeurd in Putten, maar het jaar ervoor in Stroe hadden ook we dezelfde uitkomst.

Volgende wedstrijd: 16 en 17 juni Made’s Powerweekend.

Eurocup Bernay 2018

Zaterdag vertrok vroeg de Argos Oil Whispering Giant bus richting het Franse Bernay.
Een Eurocup wedstrijd die elk jaar traditioneel op de Heavy Modified kalender staat genoteerd.
Eind van de middag kwam het team aan en kon nog even genieten van de te rijden klassen en het massaal toegestroomd publiek, die tot weer laat in de avond voor een gezellige sfeer zorgden.

Over de baan is vorige jaren best wel eens wat gezegd, maar dit jaar was deze prima in orde. Hij was goed voorbereid en bood mooie, eerlijke runs.
Deze wedstrijd werd de weerstand die de tractoren geboden werden verzorgd door een Franse sleepwagen. Dit was in ieder geval nieuw voor ons team. Daarom gingen we de eerste run voorzichtig weg om te kijken hoe deze sleepwagen reageerde. Dat viel alles mee, zowel de tractor als Hans kon de sleepwagen goed handelen. De full pull lijn voorbij rijden in deze kwalificatie run was verder geen probleem. 

 

De finale run kon Hans wat sneller van start en ook hier ging er niets mis. Een mooie run, goed in balans en een goed resultaat. Met 85,86 meter op het scorebord bleken andere teams toch vandaag sterker, zodat een vierde plek ons deel werd. 

 

Tegen middernacht, was de wedstrijd ten einde, maar ging het feestje voor sommige teamleden nog even door. Maar niet voor onze chauffeur van dienst op zondagmorgen, die zat om 08.00 uur weer achter het stuur om het team weer naar de thuisbasis te brengen.

volgende wedstrijd : 9 juni Stroe.

Claas Tractorpulling Loerbeek 2018

Dit weekend reden we een wedstrijd in de Unlimited klasse op een zonovergoten terrein van Claas Tractorpulling Loerbeek.

Door het warme weer was het uitdaging om de baan te voorzien van voldoende vocht om te zorgen voor grip. In de Unlimiteds bleek de baan weliswaar wat aan de droge kant, maar ook hard en eerlijk.

Afgelopen week is er weer volop gesleuteld aan onze Argos Whispering Giant. Het team heeft het differentieel gewisseld en de vertragingsbak heeft ook zijn aandacht gehad.

Veel was er voor de Unlimiteds niet veranderd, na de vorige wedstrijd.

  
In de kwalificatie ging de Giant er netjes vandoor. Met redelijk gemak werd de full pull lijn gepasseerd en kon in de finale gestreden worden voor de te verdelen punten.
De start in de finale was niet zoals gewenst. Bij het oprijden zag Hans dat de klei ruller leek dan in de kwalificatie run. Door de moeizame start met veel wielspin werd de baan overpowerd, waardoor de snelheid in de eerst meters niet overgebracht kon worden in resultaatmeters op de baan. Een verschil van zo’n 12 km per uur tussen de 1e en 2e run zorgde, met 94,16 meter op het scorebord, voor een tekort van 85 centimeter om een beker in ontvangst te nemen.


Voor het team echter geen reden om groots te gaan klussen deze week. Het gewone onderhoud en misschien toch andere banden meenemen naar Bernay volgende week.
Volgende wedstrijd: Bernay 2 juni, Eurocup.

Subcategories