Tractorpulling Zele 2018

Doordat maandag bij terugkomst uit Zwitserland de tractor al was schoongespoten en klaargemaakt voor de reis naar België op 15 augustus, kon met een klein team om half 10 vertrokken worden richting Tractorpulling Zele.
Hoewel het voor België een nationale feestdag is, kon niet iedereen hier vrij van werk. Omdat er niet omgebouwd hoefde te worden, alleen de Modified klasse werd gereden, is dit ook best te doen.

Op het terrein werd Bas nog tekst en uitleg gevraagd door en voor de cameraploeg van de Belgische Plattelandstv die op het evenement aanwezig was.
Rond de klok van drieën werd de Argos Oil Whispering Giant opgehaald voor het  weegmoment. De Belgische weegbrug leek toch een andere meting te hebben dan de Nederlandse, want er moest, net als bij andere teams, wat gewicht van de tractor geminderd worden.

 

Ons team had de proeftrek. Omdat de baan behoorlijk hard was had de sleepwagen niet voldoende remkracht om onze tractor te mennen. Vol overtuiging schoof Bas de tractor over de full pull lijn.
Het besluit om de sleepwagen te verzwaren zorgde dat ons team nog eens de krachten moesten meten in de kwalificatie.
Door de ervaring van de proeftrek en zien wat er gebeurde op de baan bij de andere teams werd, omdat het toerental te hoog opliep, besloten om de vertragingsbak, die in de Modified gebruikt wordt van de tractor te halen, de motoren worden dan meer belast en loopt het toerental minder hoog op.

Maar het beoogde resultaat bleef uit. Tijdens de run vielen de motoren uit waardoor we te vroeg, bij 84,41 meter tot stilstand kwamen, met een 7e plek als resultaat.
We wisten dat tot het eind de 1e plek in het klassement behouden niet realistisch was, maar nu werden er toch wel aardig wat punten verspeeld en moeten we, bezijden  een klein wondertje, ook heel blij zijn met een tweede plek in het kampioenschap.  Met nog een wedstrijd te gaan zal dit blijken.

Volgende wedstrijd Zondag 19 augustus een demo in Berghausen, Duitsland

Knutwiler Powerdays 2018

Waar een aantal Pulling teams richting Hongarije reden, sloeg Argos Oil Whispering Giant afgelopen donderdag af richting Zwitserland, waar het driedaagse Knutwiler Powerdays 2018 evenement werd gehouden, www.knutwiler-powerdays.ch en waarvoor ons team als één van de gastrijders was uitgenodigd.

Halverwege werd in Duitsland overnacht en vrijdag met een kleine omweg om de file te vermijden via Frankrijk verder gereden om halverwege de middag aan te komen bij het Tractorpulling terrein.

Met de bus tegen de baan aan geparkeerd kon het team al vrijdagavond vanaf 18:00 uur genieten van de wedstrijd. Goed georganiseerd kon veilig overnacht worden en stonden de teamleden zaterdagmorgen uitgerust klaar voor wat er komen ging.
De wedstrijden begonnen om 10:00 uur en zou tot 's avonds laat duren. Deze dag zou door ons team alleen een demo gereden worden. Hiermee kon het team met de Argos Oil Whispering Giant ook de baan verkennen voor de wedstrijd van zondag. Hans startte vanaf het midden en kon zonder veel correctie de full pull lijn passeren.
Met super enthousiaste speakers, Ulf Schnackenberg en DJ Dan, die het al enthousiaste publiek nog meer meer opzweepte bij de demo runs, was dit een feestje om mee te maken.

Zondag, de derde tractorpullingdag van dit evenement was weer zonnig en warm en al vroeg begon de wedstrijd, rond half 10, met de eerste klasse. Halverwege de middag stonden de twee vrije klassen (Light Modified en Heavy Modified) op het program.
Mede door de ervaring van zaterdag was vanuit het midden beginnen de beste optie. Langs de zijkanten was het moeilijker doorkomen. Hans ging redelijk rustig van start en had, net als zaterdag, weinig correctie nodig om voorbij de full pull lijn te komen. Wij waren tevens de enige in onze klasse die dit lukte. Een eerste plaats werd hiermee in Knutwil gehaald.  Om het publiek en organisatie te bedanken werd besloten om alsnog een finalerun als toegift te rijden. De sleepwagen werd zwaarder gezet en Hans ging iets ruimer op het gas bij de start waardoor de grip net niet  gevonden werd en er niet genoeg kracht was om voor de derde keer dit weekend de full pull lijn te verslaan. Met  93,63 meter hield de power in de turbinemotoren het voor gezien.

Een mooie wedstrijd op een mooi evenement in Zwitserland. Top georganiseerd door Knutwiler Powerdays.
Na nog een lekker avondmaaltijd genuttigd te hebben werd ook voor de terugreis de avond gebruikt om wat kilometers richting huis af te leggen. En de resterende kilometers naar huis werden maandagmorgen verslonden. Zonder last te hebben van oponthoud kwam het team begin van de middag aan in de loods, waar direct de tractor helemaal werd schoongespoten en naar de Modified setting werd omgebouwd, zodat deze woensdag weer richting Zele kan gaan.

volgende wedstrijd: Modified Zele  woensdag 15 augustus (nationale feestdag België)
daarna zondag  19 augustus demo Berghausen, Duitsland.

Tractorpulling Lochem 2018

Tractorpulling Lochem stond dit weekend op de agenda met voor ons alleen de Modified klasse.
Afgelopen maandag heeft het Argos Oil Whispering Giant team de tractor direct na terugkomst uit Denemarken naar de Modified klasse omgebouwd en zijn de banden deze week onder handen genomen.
Zaterdagmorgen moest de tractor nog geladen worden en rond de klok van twaalven ging het team op weg richting het oosten des lands.

Op het terrein in Lochem aangekomen bleek dat de organisatie zich had voorbereid op een hele warme zomerse Tractorpulling dag en had uit voorzorg de baan voorzien van voldoende water. In dit geval een heel veel water, waardoor het wat meer tijd kostte om tot een juiste vochtgehalte te komen alvorens de wedstrijd te laten beginnen. Op zich natuurlijk hilarisch dat met zoveel droogte de wedstrijd later begon door een te vochtige baan. De beste stuurlui staan natuurlijk aan wal maar de organisatie heeft ondertussen met 35 jaar ervaring wel een mooie anekdote in de wacht gesleept door met de droogte van afgelopen maanden een supernatte baan te creëren.

 

Door het oponthoud werd de gehele wedstrijd in floating finish gereden, maar dit kon niet voorkomen dat de start van de laatste klasse flink was uitgelopen.
Vooral tussen de 30 en 50 meter zat er in het midden een slechte plek. Daar was de grond te zacht om goede resultaten te halen en ook aan de linkerkant kon je beter niet komen.
Vandaar dat de meeste tractoren rechts aanhielden. De sleepwagen moest soms zelf door een tractor geholpen worden om weer terug naar de start te komen.

In de Modified klasse was de baan niet veel anders. Onze Argos Oil Whispering Giant met deze keer, vanwege de vakantie van Bas, Hans op de bok. Bij het opstarten moest Hans weer even wennen dat er in de Modified anders gestart wordt en vroeg zich af of de motoren niet te veel stof zouden opzuigen, maar in deze klasse wordt alleen de bovenste motor gestart buiten de baan. De andere twee worden pas na het aanhaken bijgezet. De run vanaf de rechterkant was goed. Er was weinig correctie nodig en kon met 106,27 meter besloten worden om deze run te laten staan. Wel was er tijdens de run zoveel grond voor de sleepwagen opgeworpen dat de ketting voor een deel bedolven was en deze niet direct losgekoppeld kon worden.


Met maar 31 cm verschil op de tweede podiumplek was het laten staan van de proeftrek de juiste beslissing.
Hans heeft hiermee de 2018 Modified traditie niet onderbroken. Voor de 6e keer op rij een tweede plek. Maar er moet nog wel iets gebeuren. Met nog twee wedstrijden te gaan, zitten we met een vervolg van deze traditie op de schopstoel wat betreft de 1e plek. Het wordt zeker tot het laatste moment spannend in deze klasse.
volgende wedstrijd : demo op 11 en 12 augustus in Knutwil  Zwitserland, www.knutwiler-powerdays.ch

Daarna 15 augustus Zele.

Eurocup Brande 2018

De rit naar de Eurocup wedstrijd in Brande, Denemarken, begint zoals meestal, vrijdagavond na het avondeten. Door de warmte overdag werd besloten om zoveel mogelijk in de avond en nachtelijke uren te rijden. Wat resulteerde in een aankomst om half vijf 's morgens, 500 meter voor het wedstrijdterrein. Een mooie plek om rustig uit te slapen en heerlijk te ontbijten.

Daarna de laatste meters naar het evenement om de rest van de dag te genieten van de wedstrijd.
Genieten, dat was de bedoeling, maar (bijna traditioneel) waren  de weergoden degene die roet in het eten gooiden in de vorm van water van boven. De wedstrijd werd lange tijd stilgelegd en pas in de avond kon het zeil van de baan. Na een enorme preparatie kon alsnog een aantal klassen gereden worden. Hans was deze avond gast teamlid van het Rocket Science team, die een mannetje extra nodig had. Na middernacht waren de alle geplande klassen, ondanks de natte onderbreking, allemaal verreden.

Zondagmorgen zag het weer er weer veel beter uit. Geen regen op komst. Rustig ontbijten en genieten van wat er komen gaat.
Ondanks dat de baan er zaterdagavond goed van langs kreeg met de regen was de kwaliteit van de baan bijna weer optimaal.
De Heavy Modified stond op baan 1 gepland, maar omdat de ander baan beter van kwaliteit was, werd besloten om te wisselen.
Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Vanuit het midden ging de tractor recht op zijn doel af, de full pull lijn over. Hans hoefde nergens te corrigeren en reed zich hiermee de finale in.


Ook in de finale werd besloten vanuit het midden te starten. En weer werd er zonder enige correctie van de driver recht op een afstand van 91,89 meter afgestevend.
Een mooi resultaat. Maar de concurrenten zetten meer power over op de baan en was onze afstand niet voldoende voor een podiumplek.
Een vierde plaats deze dag in Denemarken. Hierdoor verliezen we niet de vierde plek in het klassement, maar voor nu wel de aansluiting op de top drie.

Volgende wedstrijd : 4 augustus Lochem

Tractor Pulling Cadzand 2018

Afgelopen week heeft het team voor de zekerheid beide banden van de aanhangwagen vervangen. Geen risico nemen op nog een platte band als het niet nodig is.
Nadat vorige week al een afstelling van de noodstop was aangepast bleek dit niet afdoende de deze niet onnodig te activeren. Daarom is er afgelopen week een mechanische aanpassing aan het aanhaakpunt van de noodstop gedaan.

Na een reis van bijna 4 uur, met een kleine file en de laatste kilometers achter een landbouwvoertuig gereden te hebben kwam het team ruim op tijd aan op het terrein van Tractorpulling Cadzand. Helaas gold dit niet voor alle tractoren. De grote afstand en vertragingen door een aanrijding waren niet door alle teams met voldoende armslag genomen. De organisatie besloot om de wedstrijd daarom een half uurtje uit te stellen, zodat alle verlate teams, sommigen met 6 plekken opschuiven toch nog aan de wedstrijd konden deelnemen.

De Modified klasse stond als tweede op de klok.

Bas startte iets op links en reed op een snel drogende baan de tractor met 103,62 meter de finale in.
In de finale hield hij zich door de afstand van 98,16 meter mooi aan ingezette koers, tweede podiumplek. Waardoor tot nu toe in het klassement de eerste plaats nog is behouden. Er zijn nog te veel wedstrijden op de kalender om zich zeker te voelen op deze plek.

Met het mooie weer is het goed toeven en werd dan door Bas verzorgde maaltijd, als lopend buffet, buiten geserveerd.

Na het ombouwen van de tractor kon de Argos Oil Whispering Giant zich 's avonds opmaken voor de Unlimited klasse. Omdat de baan door zon en windje van zee erg droog was, werd de bandenspanning aardig laag gehouden, zodat meer grip vanaf de start gecreëerd kon worden. Het team besloot met Hans op de bok om vanuit rechts naast het midden te starten om daarna richting het midden of net links van het midden te eindigen. Deze strategie werkt niet, de tractor bleek zich stevig aan de rechterkant te nestelen. Net niet de goede kant om voldoende meters neer te zetten. De 88,82 meter bleek wel goed genoeg voor een 3e podiumplek.


In het klassement veranderde ook hier voor ons niets.

volgende wedstrijd:  EC 28 juli Brande Denemarken.

Subcategories