Lidköping 2019

Afgelopen week moest de tractor een inspectiebeurtje hebben. De normale controles zijn uitgevoerd, de tractor is schoongemaakt en de tweede startunit is klaar gemaakt. In de Eurocup proberen wij zoveel mogelijk zonder de aanhanger op pad te gaan. We maken thuis de keuze voor de banden, zodat er geen reserve mee hoeven. De gator blijft achter en we gebruiken de startunit op de handmatig voortbewogen startkar. Die is in de bus mee te nemen. Is wat meer behelpen en brute kracht nodig om deze mee te nemen naar de baan, maar scheelt een aanhangwagen.


De week was kort want donderdagavond, een van de vaste sleutelavonden, werd de reis naar Lidköping aangegaan en is er tot voorbij Hamburg gereden.
De volgende dag met de boot vanaf Friedrichshafen. Dan kom je net tegen de spitstijd aan in Zweden, maar Grote Pe, wist de drukte te vermijden met een mooie route richting het noorden. Altijd leuk om dan toch ook langs het geboortehuis van onze bus te rijden, de Volvo fabrieken.
Tegen 20.00 uur arriveerde het team op het wedstrijdterrein.

Zaterdag was een rustige dag voor de teamleden, behalve voor degene die de Zweedse verf heeft ontdekt. Veel betere kwaliteit dus in Egmond Binnen gebruikt om het houtwerk een kleurtje te geven.


De dag vorderde maar de wedstrijd had niet, zoals vorige week in Langedijk, vloeiend verlopende klassen. Met als gevolg dat de Heavy Modified pas om 23:00 uur aan de beurt was.

De baan was vrij hard met steentjes er in. Niet zo fijn voor onze Alliance bandjes, maar toch deden die hun werk boven verwachting. Ze trokken de Argos Oil Whispering Giant keihard over de baan. De balans was goed en de kwalificatie run ging snoeihard.

foto gemaakt door Marco Fullpull

In de finale mocht ons team als eerste een afstand neerzetten. Het begon licht te miezeren waardoor de baan steeds gladder werd en ook iets hobbeliger en de tractor iets ging springen. Met daarbij heel even een groeiende band, maar deze kon snel gecorrigeerd worden zonder veel in te boeten op de snelheid. De run ging als een raket en bleef doorgaan tot 98,87 meter..
Hier beten alle concurrenten zich op stuk zodat het Wilhelmus, voor ons team ingezet kon worden. Een eerste plaats én in het klassement een positief opschuiven van vier plekken naar boven.


Dat was natuurlijk een feestje waard, zodat alleen Grote Pe met Ria om 6 uur s morgens wakker waren om de reis naar huis aan te gaan. Die met een flinke vertraging op zee toch nog tot in de late uurtjes duurde.


volgende wedstrijd:
Grand National: 25 mei in Loerbeek

Eurocup:  1 juni in Bernay (Frankrijk)

Power Valley 2019

Het was afgelopen weken spannend. Geen idee of de weergoden Power Valley een mooi evenement zouden gunnen. Maar de laatste dagen zagen de voorspellingen er steeds een beetje beter uit. En dan, afgelopen zaterdag overtrof het weer alle verwachtingen. Weliswaar wat fris en een straf windje, maar verder volop zon. Kortom perfect Pulling weer.
Ook dit jaar is het evenement weer grootser opgezet dan de voorgaande jaren, met nu 2 banen waarop tegelijkertijd de klassen werden verreden.

's Morgens werd de Argos Oil Whispering Giant gestationeerd, samen met de andere drie Noord-Hollandse teams, rond de kop van de baan. Direct naast onze bus en tractor stond de VIP tribune van Argos Oil, die daardoor zowel zicht hadden op de baan, als ook op het gebeuren rondom ons team en tractor.

Op de klok van half drie begon de eerste, Modified, klasse op de Argos Oil baan. We stonden als laatste op de startlijst en zagen al snel: een baan, moeilijk om weg te komen, met wat zachte plekken die vaak een eerste klasse overkomt, omdat de baan nog niet helemaal is ingereden.
Bas op de bok vertrok van het midden van de baan en trok vrij hoog met de voorwielen van de grond de tractor naar 108,63 meter. Bas vermoedde dat de tractor iets te veel de lucht inging, waarna besloten werd om de bandenspanning voor de finale run te verlagen.
Hoewel dit een juiste beslissing was, bleek 94,58 meter net niet voldoende om die aanpassing om te zetten in de overwinning. Toch een heel tevreden team met een derde podiumplek, de eerste beker in het Nederlands Kampioenschap, waar ook de hoofdsponsor aanwezig is geeft het team zeker een goed gevoel.

Buiten het ombouwen van de tractor naar de Unlimited afstelling werden ook de banden gewisseld.
Net als vorig jaar rijden we, indien mogelijk, in beide klassen op verschillende banden.

Tegen half zeven was the Unlimited klasse aan de beurt. Een klasse met alle tractoren zeer gewaagd aan elkaar. Net als in de Modified vertrok Hans vanaf het midden van de baan. De start was nu in ons turbinevoordeel. Door een hard eerste stuk konden we vloeiender optrekken dan onze concurrenten. Helaas heeft de tractor een balanceerprobleem, waardoor de hele tractor trilde, inclusief het gebit van de rijder. Maar de 108,33 meter was voldoende voor de eindstrijd.

Tijdens het wachten vlak voor het starten in de finale zag teamlid Arie dat er een splitpen ontbrak aan de steun van de verzamelbak, die hierdoor mogelijk er uit zou kunnen lopen. Om te zorgen dat steun niet verder los zou komen te hangen, moest er snel een noodoplossing bedacht worden in de vorm van een ijzerdraadje die de steun stabiliseerde.

In de finale moest Hans, mede door het balans probleem in de banden, vanaf de start gebruik maken van de rem. Omdat wij als één na laatste reden en er dus nog één concurrent over was, waren we al zeker van een podiumplek, maar tot onze eigen verbazing was de afstand 96,14 meter ook voldoende voor een éérste plek, beker en bloemen op het podium. Een prachtige afsluiting van een mooi evenement.

Voordat de tractor de bus ingelierd wordt, moet er zoveel mogelijk klei en stof van de tractor gespoten worden en onze jongste telg hielp een handje mee om de achteras even te controleren.

volgende wedstrijd:
18 mei Eurocup Zweden en 25 mei Grand National Loerbeek.

Eurocup Fuchtorf 2019

Na een aantal mooie, maar droge weken zag het weer, er voor de eerste Eurocup wedstrijd in Fuchtorf, niet veelbelovend uit. Na een zaterdag met dusdanige buien, zodat een klasse verplaatst werd naar de zondag, begon de tweede dag redelijk. Bewolkt, maar in eerste instantie droog begon om 11.00 uur de eerste klasse. Ons Argos Oil Whispering Giant team moest wachten tot ca. half drie voordat de Heavy Modified aan de beurt was.

De baan was van een soort zanderige klei met weinig grip. Het team startte vanuit het midden van de baan, maar een sterk groeiend wiel aan de rechterkant trok de tractor dwars over de baan. Om diskwalificatie te voorkomen moest er continu geremd worden, zodat met een afstand van 84,09 meter in ieder geval de punten voor een een 6e plek binnen zijn. Jammer dat er deze keer niet meer uit te halen was.

Hierna was het zaak om te bouwen naar de Modified opstelling. We waren erg benieuwd hoe de aanpassingen met betrekking tot de sensoren van invloed zou zijn op de prestaties. Helaas waren de weergoden ons, en het publiek, niet gunstig gezind. De tractoren in de Modified klasse stonden in parc ferme klaar toen het dusdanig begon te regenen dat na de bui het prepareren van de baan teveel tijd zou vergen. De organisatie besloot hierom de wedstrijd verder af te gelasten. Voor ons resulteerde dit in het weer terugbouwen naar de Unlimited (vervoers) afstelling.

Na een gezamenlijke maaltijd vertrokken de teamleden richting huis.


De volgende wedstrijd zal de thuiswedstrijd zijn, op 11 mei:  Powervalley in Langedijk

 

Klaar voor seizoen 2019

Het voorjaar is inmiddels al lekker ingezet en de eerste Tractor Pulling wedstrijd voor ons is dit weekend in Fuchtorf. Zoals vele teams hebben ook de Argos Oil Whispering Giant teamleden de winter niet stil gezeten. Op Facebook kwam het één en ander al voorbij, maar als je alles op een rijtje gaat zetten, dan blijkt het seizoen zonder wedstrijden net zo druk als het wedstrijdseizoen zelf.
En dit allemaal ook weer dankzij de vele sponsoren die ons in alle vormen bijgestaan hebben.

In oktober begonnen de teamleden met het ontmantelen van de tractor, zodat het frame opnieuw in de verf gezet kon worden, met dank aan garage Co Borst BV, www.coborst.nl
die het spuitwerk op zich heeft genomen.

De achteras is gereviseerd, met gebruik van onderdelen gesponsord door Anema, www.anema.nl en in de nieuwe velgen zijn gaten geboord voor de parkers t.b.v. voorkomen van het slippen van de banden in de velgen.

Er heeft een diepgaand onderzoek plaatsgevonden naar de oorzaak van motoruitval tijdens een paar Modified runs. Dat een sensor een sein gaf op overspeed was al duidelijk, maar waarom dit gebeurde moest onderschept worden. Op dit moment is het vermoeden dat de gevoeligheid van de sensor zorgt dat er pieken op het signaal voorkomen, waardoor er overspeed gemeld wordt.
Er is een tweede sensor ingebouwd zodat we kunnen overschakelen als er een verdenking op een sensor is. Daarnaast is er een aanpassing gedaan om het signaal van de motoren te filteren.

Niet alleen de tractor, maar ook de aanhanger heeft een opknapbeurt gehad. De aanhanger heeft het zwaar te verduren achter de bus, omdat hij erg 'hangt'. Met als gevolg dat ouderdom van de opbouw zichtbaar werd. De aanhanger is leeggehaald en voorzien van nieuwe beplating aan de binnenkant, met dank aan Noord Holland Inbouw bedrijfswagen inrichting, www.noordhollandinbouw.nl die voor materiaal gezorgd heeft. En Alco Cleaners & Coatings, www.alco-cc.com die er voor zorgde dat met hun kit alles vast en waterdicht kwam te zitten. Aan de inrichting zelf is niets gebeurd, hier was het team nog steeds tevreden over.

Ook de bus moest er aan geloven, voorzien van nieuwe aluminium velgen en opgeknapte voorspatborden kwam hij dit voorjaar weer glansrijk door de keuring.

Veel tijd gestoken in verschillende zaken, en zo af en toe is er tijd om nog iets te verbeteren of aan te passen in de loods zelf.
Deze winter is de kraan boven de wasbak in de loods zelf werkend gemaakt.
Er is het één en ander uitgezocht en opgeruimd. Dat is een lange termijn klus, omdat de prio natuurlijk op het rijdend materiaal ligt.

Op dit moment worden de laatste puntjes op de i gezet om aankomend weekend te starten in het buitenseizoen met op zondag 28 april een Eurocup wedstrijd in de Heavy Modified, te Fuchtorf.
Waar ook een run in de Modified opstelling gereden kan worden, om de aanpassingen in het overspeed circuit testen.

Daarna komt onze eigen 'thuiswedstrijd' Power Valley van 11 mei rap dichterbij en zal naast het reguliere sleutelen ook genoeg te doen zijn om de organisatie te ondersteunen.

Argos Oil 2019

 

Argos Oil
Voor het vierde jaar is Argos Oil, distributeur van aardolieproducten, de hoofdsponsor van ons team, Argos Oil Whispering Giant.
De smeermiddelen van Argos zijn stuk voor stuk ontwikkeld om machines onder alle omstandigheden optimaal te laten presteren. Of het nu gaat om binnen- of buitenwerk, te water of op het land. Voor meer info: zie www.argosdirect.nl

Hoe betrokken deze sponsor bij ons team is, blijkt wel uit het feit dat afgelopen week Bas, namens het team, een foto op aluminium uitgereikt heeft gekregen met onze machine.

 

De foto is gemaakt op Power Valley in Langedijk. Een Tractor Pulling evenement die dit jaar voor de derde keer plaats vindt en elk jaar groter wordt.
Argos Oil is hier ook altijd aanwezig, om hun relaties kennis te laten maken met deze prachtige sport. De foto die hier gemaakt is, wordt tevens gebruikt voor de product catalogus van Argos Oil.

Dank aan Argos Oil voor deze prachtige foto.

 

 

 

 

Subcategories