EK 2019 Brande

Na Alphen werd de Argos Oil Whispering Giant even goed nagekeken en waren de teamleden niet tevreden over de achteras, waar wederom wat beschadigingen te zien waren.
Dan komt even de vraag op : wel of niet naar de EK. Nadat in het planetair de tandwielen gewisseld waren, werd donderdag toch besloten om de gok te wagen en vrijdagmiddag af te reizen naar Brande, Denemarken waar het EK 2019 gehouden werd.
Door op vrijdag, vroeg in de middag te vertrekken kwam het team tegen half twaalf 's avonds aan bij de afslag naar het wedstrijdterrein. Omdat de teams niet gelijk het wedstrijdterrein op konden vanwege de regen, bleven wij op het parkeerterrein bij de afslag staan om de nacht door te brengen.
De volgende morgen bleken veel meer teams dezelfde gedachten te hebben, waardoor een aantal teams al strandden op de afrit van de snelweg.

Eerst werden de teams vanaf de snelweg afrit richting het wedstrijdterrein begeleid, zodat ons team rustig kon ontbijten op het ook inmiddels volle parkeerterrein.
Op het wedstrijd terrein zelf konden we nog een redelijk droog plekje vinden om de tractor uit te laden en klaar te maken voor de Modified, die als tweede klasse gepland stond.
Het publiek liet zich niet ontmoedigen door de (voorspelde) buien en al snel na opening van het terrein werd het al aardig druk.

De buien wisselden zich steeds af, zodat gedurende de dag meerdere keren de wedstrijd gestaakt moest worden om daarna eerst de baan weer opnieuw wedstrijdklaar te maken.
Het was vooral wachten voor alle teams, maar gelukkig hadden we een versnapering in de bus.

Door het oponthoud vanwege de regen begon om 5 uur pas de Modified klasse.
Hans reed met een goede run rechtstreeks de finale in. In de pull off trok de Argos Oil Whispering Giant naar rechts richting de krijtlijn. Hans heeft geprobeerd zo min mogelijk te corrigeren en zo lang mogelijk door te gaan met als resultaat dat de 93,27 meter voldoende bleek voor een derde plek op het EK podium.


Door het oponthoud vanwege de regen was er heel weinig tijd om om te bouwen. Intussen werd het team op de hoogte gesteld van de aangepaste regels. Eén trekpoging t.b.v. de kwalificatie en daarna de finale. Er was dusdanig weinig tijd dat de geplande maaltijd in de bus, een bordje op schoot richting de weegbrug werd.

Hans begon midden van de baan om met een redelijk gemak de fullpull lijn te passeren.
In de finale, met vijf tractoren, moest Hans als eerste een afstand neerzetten. Bij het starten en oprijden van de baan spetterde het al weer, waardoor de baan weer gladder werd en er weinig tractie was om weg te komen. Direct na onze run werd het zeil weer over de baan gelegd voor weer een bui. De baan werd daarna weer geprepareerd voor de concurrenten, dus was het voor ons team onduidelijk wat het verschil van de baan voor ons voor gevolgen zou hebben.
De teamleden brachten de tractor naar de bus, niet in de verwachting dat onze 93,81 meter voldoende zou zijn voor het podium. Maar tot onze verwondering bleek ondanks ons geglibber naar de 93,81 meter, dit toch nog een derde plek op het podium.

 
Dik tevreden met het resultaat van het hele seizoen, nu ook nog twee EK bekers naar huis reden Hans, Grote Pe, Peter-E en Arie, zondagmorgen, op tijd weg, zodat ondanks een paar vertragingen ze in de loop van de avond weer thuis waren.
Nog ééntje....   één wedstrijd in Tzum op 21 september om het seizoen ook in de Grand National Modfied af te sluiten.

Nederlands Kampioen 2019 in Alphen

 De laatste wedstrijd in het Nederlands Kampioenschap voor de Unlimited klasse werd dit weekend gereden in Alphen. 

Afgelopen weken was zwaar gesleuteld om de planetair van de achteras welke in Knutwil gesneuveld was met de nog aanwezige reserve onderdelen te repareren, zodat we weer vol vertrouwen in onze machine de laatste Unlimited wedstrijd tegemoet konden zien. 

Dus op deze, nog zeer zomerse zaterdag, werd tegen het middaguur de thuisbasis verlaten om richting het evenement van STTA in Alphen af te reizen. Rond de klok van twee kwam het Argos Oil Whispering Giant team aan en kon na het uitladen de tractor omgebouwd worden voor de Modified klasse.

 

In de Modified stonden we in het klassement op de derde plaats, op zich wel redelijk veilig, met 7 punten verschil van de vierde plek, maar teveel zelfvertrouwen is nooit goed en de strijd is pas gestreden als de laatste run geweest is. 

In de kwalificatie reed Bas op een rulle baan en alle tractoren neigden naar rechts. De kwalificatie run werd bijna in het midden van de baan gestart en kon de tractor met weinig correctie de full pull halen. 

Na de eerste finalist, moest met enige spoed het zeil over de baan gelegd worden, want twee heftige buitjes kwamen over. Nadat de regen overgetrokken was kon het zeil weer gestreken worden en de finale verder gereden worden.

 

Er werden geen aanpassingen tussen de kwalificatie en finale gedaan en Bas vertrok van dezelfde plek. Maar nu moest hij dusdanig corrigeren om de krijtstreep niet te raken dat er niet meer in zat dan 88,33 meter en werd hierdoor de 4e plek gehaald, net geen podiumplek vandaag, maar voor het klassement maakt het geen verschil. Nog steeds derde met nog één wedstrijd te gaan. 

Door de vertraging vanwege de gevallen regen zou de Unlimited klasse meteen met de finale afstelling rijden, zodat een full pull er niet in zou zitten. Dan moet het ook in één keer supergoed gaan. 

Des te verrassender was het dat er vier tractoren de full pull lijn passeerden en er alsnog een spannende finale gereden moest worden. Voor het eindklassement kon het nog alle kanten op. 

Er hadden meer meters in gezeten, maar Hans moest in de finalerun enige malen corrigeren om niet rechts buiten de baan te raken. Met 96,80 meter wisten we dat er één strijd gestreden was. En bleek even later dat dit voor deze wedstrijd ook voldoende was om als tweede het podium te betreden.

 

In het klassement zat tussen Inter-techno Lambada en Argos Oil Whispering Giant een halve punt verschil, dus hierin hadden we allebei veel te verliezen. Voor beiden gold dat we voor de andere moesten eindigen. 

Een opluchting toen bleek dat dit 21 cm plus was t.o.v. onze grootste concurrent, maar ook daarna bleef het spannend, de allerlaatste tractor kon de beker nog voor onze neus wegkapen. De blijdschap was enorm dat dit niet gebeurde en de jongens en de meiden van ons team beseften dat we Nederlands Kampioen 2019 waren.

 

Het werd nog een latertje, de vele felicitaties, een laatste interview met Angela en een biertje toe voordat de het team kon inladen en richting huis ging.

 

Voor nu 2 x in de top geëindigd.

Grand National Unlimited Nederlands Kampioen 

Eurocup Heavy Modifieds 3e plek 

Nog één wedstrijd om ook de Modified 2019 af te ronden op 21 september in Tzum

 

Knutwiler Powerdays 2019

Er was weinig tijd om veel te doen in de week voor de Knutwiler Powerdays. Een weekend waar voor ons 3 demo runs was gepland. Op donderdagavond werd de reis richting Zwitserland aangevangen en samen met de vakantiebruine Siem en Ria, bestond de bemanning in de bus uit Hans, Grote Peter en Peter-e. Arie, die op doorreis was, zou nog aansluiten in Knutwil.
Hoe herfstachtiger het in Nederland werd, hoe zomers warm het in Duitsland en Zwitserland was.

Vrijdagmiddag werd het doel voor het weekend bereikt en met meer dan 30 graden werd de tent aan de bus snel uitgezet, zodat zowel de tractor als het team van enige schaduw gebruik kon maken.  Met tegen de avond wat wolken en een klein buitje werd Hans ook nog geïnterviewd.


Een bizar vol evenement met zoveel publiek dat toegang bijna geweigerd moest worden. Maar desalniettemin enorm gezellig en gemoedelijk.
Onze eerste demo stond met twee andere tractoren op zaterdagavond gepland.


Hans kon de tractor met flinke snelheid in een rechte lijn de full pull lijn overrijden. Tot zover ging alles goed, maar toen de Argos Oil Whispering Giant weggesleept werd, bleek een wiel niet mee te willen draaien. De achteras gaf duidelijk een probleem aan. Zodra de tractor was afgeleverd bij de bus ging Hans, Grote Peter en Arie op onderzoek uit en kwamen al snel tot de conclusie dat dit einde weekend was. In de planetair van het rechterwiel waren er van twee tandwielen dusdanige brokken uitgebroken dat dit weekend rijden geen optie meer was. Te veel schade om ter plekke te kunnen repareren.


Zondag werd, mede omdat het team nog niet van het deelnemersveld weg kon, de tractor ter bezichtiging opgesteld, en veel mensen kwamen langs om ons team en de Giant van dichtbij te aanschouwen.


Einde van de middag, nog voor de wedstrijd geheel was afgelopen werd besloten te vertrekken, mede omdat er regen, voor later op de avond, in de lucht zat.
Ook daarna zat het niet mee. In Duitsland, 350 km voor de thuisbasis, kreeg de bus, voor de tweede keer dit jaar een klapband. Er kon voorzichtig doorgereden worden naar het eerstvolgende tankstation waar onder de lichten van het station de band gewisseld kon worden. Tegelijkertijd werd een nog vrij plekje gezocht, zodat na het band wisselen de avond ter plekke besloten werd met een afzakkertje en om daarna wat uurtjes slaap te pakken.
Voor ons team, dat eigenlijk zelden echte schade ondervindt is het jammer, maar ook goed dat dit gebeurd is tijdens een demo wedstrijd, want in het Nederlands kampioenschap staan wij voor beide klasse in de top drie en hebben de punten in de aankomende twee wedstrijden hard nodig om ook zo te eindigen in het klassement.
Gelukkig heeft het team  drie weken met twee weekenden hierin de tijd om de schade te herstellen.

volgende wedstrijd : Grand National 31 augustus Alphen.

Tractor Pulling Lochem 2019

Op tijd werd op zaterdag 3 augustus vertrokken voor een wedstrijd in Lochem.

En hoewel er vrijdag in het Twentse veel regen was gevallen, werd Lochem dusdanig gespaard dat de wedstrijd geen gevaar liep.


Aangekomen net voor de wedstrijd van start zou gaan, was er genoeg tijd om de tractor uit te laden, en zelf te genieten op de tribune van de andere klassen totdat de Modified klasse, bijna einde van de wedstrijd aan de beurt was.


De sfeer was prima, buitentemperatuur nog heerlijk toen de Modified op het punt van beginnen stond. Bram en Bas, net terug van vakantie konden dit weekend weer vol aan de bak.
De kwalificatie run ging soepeltjes. Bas wist dat de baan aan de linkerkant erg zacht was en aan de rechterkant juist te hard, dus veel marge had hij niet. Met een klein tikje op de grond net na de start, bleef de Argos Oil Whispering Giant in een rechte lijn, goed in balans over de baan gaan, en stopte voorbij de Full Pull lijn.
Tijdens het wachten op de finale werd op het laatste moment nog snel de tussenbak verwijderd om met wat hogere wielspin de motoren wat meer te laten werken.
Dit gaf voldoende effect om de run voor een podiumplek weer op eenzelfde manier te rijden, beheerst en genoeg power om tot de 87,50 meter te komen. Een mooie tweede plek, kon onze strijd om de derde plek te verstevigen en toe te kruipen naar de tweede verder uitgewerkt worden.


Volgende wedstrijd:  demo 10/11 augustus  Knutwill, Zwitserland 

 

Tractorpulling Cadzand en Aagtekerke 2019

Afgelopen week is in de werkplaats extra aandacht aan het differentieel gegeven maar geen afwijkingen geconstateerd.
Het weekend stonden we voor twee klassen ingedeeld, maar wel op verschillende locaties, de Unlimited in Cadzand en daarna in Aagtekerke de Modified.

Vrijdag avond is het team van Argos Oil Whispering Giant vertrokken richting het Zeeuwse om tegen elven op het terrein van Luteijn Hydraulics, team Russian Roulette te arriveren. Na een gezamenlijk biertje voor het slapen gaan en een heerlijk ontbijt, grotendeels verzorgd door Isaac Luteijn werd het laatste stukje naar Cadzand afgelegd.

Daar nog een enkel kort maar hevig buitje mogen ontvangen voordat de klasse aan de beurt was.
Door dit kleine stevige buitje was het om de baan heen behoorlijk drassig en op de baan, waar ons team de proeftrek had kon Hans totaal geen grip krijgen, eerst een groeiende linkerband, daarna een groeiende rechterband, en bij een afstand van 76,27 meter was de proeftrek zeker niet naar tevredenheid verlopen. De keuze voor een tweede run was dus snel gemaakt.
Met een mooi zonnetje en windje van zee droogde de baan snel op en bleek de kwalificatie run van een veel beter niveau, waardoor 101,41 meter voldoende was voor de finale.
Het team besloot wat meer gewicht naar achter te plaatsen en de trekhaak te wisselen. Een goede keuze want exact dezelfde afstand, hoe is het mogelijk, 101,41 meter werd in de finale bereikt. Met bijna achtenhalve meter voorsprong kon weer eens een 1e podiumplek betreden worden. Hierdoor is er voor ons team een significante verandering in het klassement ontstaan. Met nog één wedstrijd te gaan staan we nipt voor, op de eerste plek.

Veel tijd om dit te vieren hadden we niet. De tractor moest direct ingeladen worden om de anderhalf uur rijden verder gelegen wedstrijdterrein van Truck en Tractorpulling Aagtekerke te bereiken, waar de tractor eerst omgebouwd moest worden voor de Modified afstelling.
Binnen een uur waren de motor en banden verwisseld en stonden we gereed voor de start.
De baan was, mede doordat de dag al was gevorderd, droger dan eerder deze dag in Cadzand en kon de start nog wel voor wat vertrekproblemen zorgen, zodoende werd besloten om in park ferme nog ook de tussenbak te verwijderen.
Bas op de bok, ging mooi weg en hoefde weinig te corrigeren. Met een redelijk gemak werd de full pull lijn gepasseerd. In de finale hebben we eigenlijk precies hetzelfde gedaan. Weinig correctie en een afstand van 104,19 meter was in Aagtekerke voldoende voor een eerste plek op het podium. Met de uitslagen van deze wedstrijd verandert er ook hier het één en ander in het klassement ten voordele van ons. Met twee plekken opschuiven staan we op dit moment voorlopig in de de top drie.

foto gemaakt door Gerald Verweij, waarvoor dank.

volgende wedstrijd:
Grand National : 3 augustus Lochem

Subcategories