Seizoensafsluiting in Alphen

Het laatste weekend voor Argos Oil Whispering Giant van seizoen 2018 was aangebroken. Een druk seizoen, met als afsluiter een druk weekend. In Alphen werd afgelopen weekend op zaterdag het Nederlands Kampioenschap afgesloten en op zondag het, in Zweden afgelaste, EK gereden.

Voor de zaterdag hadden we voor de Unlimited een andere aanpak in gedachten, maar eerst werd de Modified gereden.

De baan was droog en kruimig. Er werd rechts van het midden gestart en direct na de start trok de tractor al richting het midden, maar vanaf een meter of dertig was er net genoeg gecorrigeerd om de middenlijn tot aan 98,46 meter  aan te houden. Net geen Full Pull, maar met twee finalisten toch een derde plek. Wetende dat, zonder wonderen, er niet meer in zit dan best of de rest, maar ook de concurrentie dicht bij elkaar zit, waren we enorm tevreden met onze derde plek vandaag. In het eindklassement zijn we geëindigd op de 2e plek. Voor ons een prachtig resultaat, zonder één keer eerste te zijn geworden in het seizoen, zo hoog op het eindpodium te staan.

Dit keer werd er tussen beide klasse niet omgebouwd. Alleen werden de Firestone Puller 2000 banden vervangen door Alliance Rocket Puller banden. Deze wil ons team graag testen, maar dan moet er wel vergelijkmateriaal zijn. Omdat we redelijk stevig op de 4e plek in het klassement stonden werd besloten om met de zelfde setting te rijden als de Modified, alleen met de andere banden.

Hiermee lieten we het publiek wel genieten van een run, maar werd tegelijkertijd een test uitgevoerd. Met de aanwezige Gerrit  Vinkers, vertegenwoordiger van Alliance werden de testresultaten besproken.

De banden voldeden geheel aan de verwachtingen. Met een te lichte tractor en drie motoren kreeg het Argos Oil Whispering Giant team de sleepwagen op 99,95 meter tot stilstand.

Net niet genoeg voor een finale run, maar voor zowel deze wedstrijd als het eindklassement een vierde plek.

Na een gezellige avond, nacht kon voor het Argois Oil Whispering Giant teamleden zondag beginnen zonder ombouw van de tractor voor de Modified klasse. Ook de Alliance banden werden deze dag in de Modified verder getest.

De eerste run eindigde op  98,88 meter. Volgens het EK reglement mag dan gekozen worden voor een tweede poging, die resulteerde in de gewenste Full Pull. De finale werd nogmaals met een prachtige afstand gereden en bleek 94,51 net voldoende voor 2e podiumplek in deze EK klasse.

Omdat ook de tractor in de zware setting vervoerd wordt en de dag ervoor ook al twee keer getest was met de Alliance banden, werd de ombouw tussen de twee klassen in gedaan. Hiermee konden we ook de banden testen in de Heavy Modified setting. Bovendien hoeft er dan niet op het eind van de dag nog omgebouwd te worden.

In de kwalificatie bleek motor 1 halverwege uit te vallen, gelukkig was er al voldoende snelheid om de Full-Pull lijn te passeren. In de finale trok de tractor met een licht hupje weg en weer trok motor 1 het niet tot het eind, met hierdoor 93,30 meter als resultaat. Waarschijnlijk hadden we met een werkende motor 1 onze concurrent niet bestreden, maar dat zullen we nooit weten. Toch heel tevreden met een derde plek op dit EK, waardoor we deze dag en dit seizoen ook heel mooi af konden sluiten.

 

Nederlands Kampioenschap:

Modified 2e plek
Unlimited, 4e plek

In Euro Cup:
Heavy Modified 4e plek

In Europees Kampioenschap:
Modified  2e plek
Heavy Modified 3e plek

 

Terugkijkend op een mooi weekend, goede organisatie, nette resultaten en goede testuitslagen werd in het begin van de avond de reis richting de thuisbasis aangegaan.

Eurocup Tractorpulling Great Eccleston 2018

Engeland is één groot museumland en een wedstrijd in Great Eccleston is de gelegenheid voor het Argos Oil Whispering Giant team om één van die musea te bezoeken. Dit jaar ging het team op donderdagavond onderweg om vrijdag eerst een bezoek te brengen aan het Imperial War Museum in Duxford. Een museum vol met vliegend en rijdend materiaal in allerlei categorieën.
Na dit bezoek moest er door de opstoppingen en wegwerkzaamheden nog bijna 5 uur gereden worden om het wedstrijdterrein te bereiken.

Zaterdag was het de hele dag droog en kon er genoten worden van de te rijden klassen. Tevens was er tijd om de gecontroleerde overspeed weer aan te sluiten. Bas zorgde traditioneel weer voor een verse maaltijd.

De Heavy Modified was de laatste klasse en stond op het eind van de avond gepland. Gezien het tijdverschil reden we deze rondom middernacht, Nederlandse tijd.
De baan werd droger naarmate de avond vorderde. Ook werd de baan niet voldoende aangereden zodat de sporen van de vorige teams enigszins aanwezig bleven.
Vanwege de kosten voor de overtocht was besloten om de aanhanger thuis te laten. Dit had wel tot gevolg dat de tractor met de kleine startkar gestart moest worden. Deze startkar moest met mankracht naar de baan getrokken worden. We hadden hierbij hulp van onze gast collega Joost (van  het Snoopy team) die zorgde voor extra mankracht om de kar op de baan te krijgen.
Als derde in deze klasse en met Bas op de bok, werd besloten om iets rechts op de baan te starten. De tractor ging rustig van start om na de eerste meters meer grip op te pakken. Dit resulteerde in een full pull.
Behalve de bandenspanning weer op de uitgangspositie te brengen, werd niets aan de balans gedaan, die voelde goed. De banden worden warm tijdens de run waardoor de bandenspanning iets oploopt. Vandaar de correctie voor de finale run. De banden waren net een paar weken geleden gebalanceerd en voldeden aan de verwachtingen.  
 


In de finale werd wat meer gas gegeven en reed de tractor wat wilder weg, met een groeiend wiel als resultaat. Hierdoor trok de Argos Oil Whispering Giant direct naar rechts. Er was net niet voldoende tijd om goed genoeg te corrigeren zodat het rechterwiel het witte krijt van de zijlijn overnam. Jammer, er zat wat kracht betreft een podiumplek in. Voor het eindklassement had dit niet uitgemaakt. We stonden met teveel achterstand om een plaats op te schuiven naar een hogere plek in het eindklassement.

Gezien de weersverwachting en de ervaring van de vorige bezoeken werd besloten om direct na de wedstrijd de tractor in te laden en de bus op het verharde pad rijklaar weg te zetten.
De eerste twee teamleden stonden om 6.00 uur op zodat in alle vroegte de reis naar huis kon beginnen. Goed dat dit besluit genomen was, want de regen naderde en het team reed net voor de buien uit richting Folkestone om de trein naar het vaste land te nemen.
Ook op het vaste land werd de bus niet echt nat toen de laatste kilometers van augustus werden verslonden.

Nu een weekendje wedstrijd rust, met daarna nog twee wedstrijden in het weekend van 8 en 9 september in Alphen, waar  de laatste wedstrijd in het Nederlands Kampioenschap en zondags het Europese Kampioenschap gereden wordt.

Tractorpulling Berghausen 2018

De paar dagen tussen Zele en de daarop volgende wedstrijd, een demo bij Tractorpulling-Berghausen, werd gevuld met diverse controles en een nieuwe noodstop, die zaterdagmorgen, voor vertrek, nog op de tractor werd gemonteerd.
Hierna ging het team rond de klok van twee de reis richting Duitsland aan. Hoe meer naar het oosten, hoe zonniger het werd. Begin van de avond kwam ons team aan op een zonnig evenementen terrein.


Zondag was het eveneens mooi weer. De rijders hadden besloten om van klasse te wisselen. Bas zou de Unlimited rijden omdat Hans na dit weekend op vakantie gaat en Bas de honneurs in de Heavy Modified in Great Eccleston gaat waarnemen.
Deze baan was echter niet optimaal. Bij alle klassen werd duidelijk dat je links van de baan moest blijven, vanwege de droogte in het midden en rechts van de baan. Ook in de Modified werd besloten om het rulle midden van de baan te mijden.
De eerste run, keurig aan de linkerkant gebleven maar resulteerde niet in een Full Pull.
Volgens de DTTO regels krijgt iedereen een tweede kans om zich te plaatsen voor de finale. Na wat aanpassingen, de tussenbak werd verwijderd, waardoor met dezelfde wielspin gereden kon worden als in de Unlimited, waren we klaar voor de tweede run die wel resulteerde in een Full Pull met dus plaatsing in de finale.
Besloten werd om voor de finale geen wijzigingen te doen, met redelijke goede run werd een afstand van 88,66 meter neergezet, dit was genoeg voor de eerste plaats.

foto: met dank aan Jan Werners.

Na de ombouw naar de Unlimited was het wachten tot deze klasse van start ging.
Weer vanaf de linkerkant van de baan gestart, maar helaas kon de rechte lijn niet vastgehouden worden. De tractor trok al snel iets meer naar het midden, waar de baan zo rul was dat met een groeiend wiel de pk’s niet meer te corrigeren waren en aan de rechterkant de witte lijn gepasseerd werd.
Met een tweede poging, volgens het reglement, in het vooruitzicht, werd door het team besloten dat het risico op deze baan te groot was om serieus de uitdaging nog eens aan te gaan.


Met een paar dagen voor de reis naar de volgende wedstrijd in het hoofd, werd genoegen genomen met de diskwalificatie in deze klasse.
Tijdens het opruimen en het laden van de bus, zorgde Bas voor de inwendige mens door pannenkoeken in diverse variaties te bakken. Na het verorberen van de maaltijd werd de reis naar huis aangegaan want maandag moest de kost weer verdiend worden.


volgende wedstrijd  26 augustus  Eurocup Great Eccleston.

Tractorpulling Zele 2018

Doordat maandag bij terugkomst uit Zwitserland de tractor al was schoongespoten en klaargemaakt voor de reis naar België op 15 augustus, kon met een klein team om half 10 vertrokken worden richting Tractorpulling Zele.
Hoewel het voor België een nationale feestdag is, kon niet iedereen hier vrij van werk. Omdat er niet omgebouwd hoefde te worden, alleen de Modified klasse werd gereden, is dit ook best te doen.

Op het terrein werd Bas nog tekst en uitleg gevraagd door en voor de cameraploeg van de Belgische Plattelandstv die op het evenement aanwezig was.
Rond de klok van drieën werd de Argos Oil Whispering Giant opgehaald voor het  weegmoment. De Belgische weegbrug leek toch een andere meting te hebben dan de Nederlandse, want er moest, net als bij andere teams, wat gewicht van de tractor geminderd worden.

 

Ons team had de proeftrek. Omdat de baan behoorlijk hard was had de sleepwagen niet voldoende remkracht om onze tractor te mennen. Vol overtuiging schoof Bas de tractor over de full pull lijn.
Het besluit om de sleepwagen te verzwaren zorgde dat ons team nog eens de krachten moesten meten in de kwalificatie.
Door de ervaring van de proeftrek en zien wat er gebeurde op de baan bij de andere teams werd, omdat het toerental te hoog opliep, besloten om de vertragingsbak, die in de Modified gebruikt wordt van de tractor te halen, de motoren worden dan meer belast en loopt het toerental minder hoog op.

Maar het beoogde resultaat bleef uit. Tijdens de run vielen de motoren uit waardoor we te vroeg, bij 84,41 meter tot stilstand kwamen, met een 7e plek als resultaat.
We wisten dat tot het eind de 1e plek in het klassement behouden niet realistisch was, maar nu werden er toch wel aardig wat punten verspeeld en moeten we, bezijden  een klein wondertje, ook heel blij zijn met een tweede plek in het kampioenschap.  Met nog een wedstrijd te gaan zal dit blijken.

Volgende wedstrijd Zondag 19 augustus een demo in Berghausen, Duitsland

Knutwiler Powerdays 2018

Waar een aantal Pulling teams richting Hongarije reden, sloeg Argos Oil Whispering Giant afgelopen donderdag af richting Zwitserland, waar het driedaagse Knutwiler Powerdays 2018 evenement werd gehouden, www.knutwiler-powerdays.ch en waarvoor ons team als één van de gastrijders was uitgenodigd.

Halverwege werd in Duitsland overnacht en vrijdag met een kleine omweg om de file te vermijden via Frankrijk verder gereden om halverwege de middag aan te komen bij het Tractorpulling terrein.

Met de bus tegen de baan aan geparkeerd kon het team al vrijdagavond vanaf 18:00 uur genieten van de wedstrijd. Goed georganiseerd kon veilig overnacht worden en stonden de teamleden zaterdagmorgen uitgerust klaar voor wat er komen ging.
De wedstrijden begonnen om 10:00 uur en zou tot 's avonds laat duren. Deze dag zou door ons team alleen een demo gereden worden. Hiermee kon het team met de Argos Oil Whispering Giant ook de baan verkennen voor de wedstrijd van zondag. Hans startte vanaf het midden en kon zonder veel correctie de full pull lijn passeren.
Met super enthousiaste speakers, Ulf Schnackenberg en DJ Dan, die het al enthousiaste publiek nog meer meer opzweepte bij de demo runs, was dit een feestje om mee te maken.

Zondag, de derde tractorpullingdag van dit evenement was weer zonnig en warm en al vroeg begon de wedstrijd, rond half 10, met de eerste klasse. Halverwege de middag stonden de twee vrije klassen (Light Modified en Heavy Modified) op het program.
Mede door de ervaring van zaterdag was vanuit het midden beginnen de beste optie. Langs de zijkanten was het moeilijker doorkomen. Hans ging redelijk rustig van start en had, net als zaterdag, weinig correctie nodig om voorbij de full pull lijn te komen. Wij waren tevens de enige in onze klasse die dit lukte. Een eerste plaats werd hiermee in Knutwil gehaald.  Om het publiek en organisatie te bedanken werd besloten om alsnog een finalerun als toegift te rijden. De sleepwagen werd zwaarder gezet en Hans ging iets ruimer op het gas bij de start waardoor de grip net niet  gevonden werd en er niet genoeg kracht was om voor de derde keer dit weekend de full pull lijn te verslaan. Met  93,63 meter hield de power in de turbinemotoren het voor gezien.

Een mooie wedstrijd op een mooi evenement in Zwitserland. Top georganiseerd door Knutwiler Powerdays.
Na nog een lekker avondmaaltijd genuttigd te hebben werd ook voor de terugreis de avond gebruikt om wat kilometers richting huis af te leggen. En de resterende kilometers naar huis werden maandagmorgen verslonden. Zonder last te hebben van oponthoud kwam het team begin van de middag aan in de loods, waar direct de tractor helemaal werd schoongespoten en naar de Modified setting werd omgebouwd, zodat deze woensdag weer richting Zele kan gaan.

volgende wedstrijd: Modified Zele  woensdag 15 augustus (nationale feestdag België)
daarna zondag  19 augustus demo Berghausen, Duitsland.

Subcategories