Tractor Pulling Hassmoor 2019

Zondagmorgen werd op tijd de loods geopend om de tractor te voorzien van de Firestone banden voor de Modified. De Alliance banden werden in de aanhanger verruild voor de gloednieuwe Mittas Pullers en nadat er brandstof was geladen vertrok het team Argos Oil Whispering Giant rond de klok van één uur richting Hassmoor in Duitsland om op uitnodiging een wedstrijd mee te rijden in de Duitse competitie.

Tegen acht uur in de avond kwam het team op het wedstrijd terrein aan, waar onder een drankje in het gezellige pullerscafeetje wat werd bijgepraat met de andere teams.
Toch was het weer vroeg dag. In Nederland niet gewend om 10 uur 's morgens al te beginnen aan de wedstrijd, moest op een redelijk vroeg tijdstip de tractor omgebouwd worden naar de Modified setting zodat rond de klok van half 11 deze klasse, als tweede op het programma, kon beginnen.
Het was gelijk al druk wat toeschouwers betreft. Veel animo voor de Duitse wedstrijden.

De baan was in het midden prima, maar beide kanten waren erg rul. Kwam je naar links of rechts, was er geen houden aan. Maar de tractor pakte goed op en Bas hoefde de Argos Oil Whispering Giant nauwelijks te corrigeren. Met een redelijk gemakkelijke 109,35 meter naar de finale. In de eindstrijd was het niet anders. Vanuit het midden recht op het doel af. Met een afstand van 120,10 meter redden we het niet niet de hoogste plek te betreden, maar een goede tweede plek was een mooi uitgangspunt voor de rest van de dag.

Er was tijd genoeg om de banden te wisselen naar de splinternieuwe Mittas banden en de motoren naar de Unlimited setting. Deze wedstrijd was een goede gelegenheid om te kijken hoe deze banden reageren. Ons team moest als eerste een afstand neerzetten. Hans trok mooi op en reed eerst netjes via het midden richting de finish. Maar rond de 70 meter begon de tractor naar links te trekken. Hans zorgde bijna voor wat miscommunicatie met de eindvlagger door even van het gas te gaan, zodat de rode vlag al in de aanslag stond om omhoog te gaan. Maar net op tijd realiseerde de oplettende vlagger dat Hans weer gas bij gaf en doortrok naar 104,70 meter. Daar kwamen de daaropvolgende tractoren niet overheen zodat een eerste plek ons ten deel viel. De Mittas banden hebben goed werk verricht en hebben we hiermee weer een goed stel reservebanden.

Opperste concentratie in parc ferme

Zo rond zessen kon de reis, met weer twee bekers en dank aan de organisatie van Tractor Pulling Hassmoor richting het zuidelijk gelegen Holland aangegaan worden. Een tevreden team die met weer een kort sleutel- en controleweekje voor de boeg aankomend weekend Made op het programma heeft staan.

eerstvolgende wedstrijd
Grand National : 15 juni Made
Eurocup : 16 juni Made.

VDB Megapull Stroe 2019

Na een letterlijk stormachtig weekje ging deze zaterdag het team richting VDB Megapull Stroe.
Bij aankomst moest er eerst omgebouwd worden naar de Modified setting en de Argos Oil Whispering Giant werd tot het ophalen, vanwege de dreigende wolken, onder het zeil gezet.
Net voor de klasse begon was er een korte regenbui, maar dat viel alles mee.

De baan was noch te zacht, noch te nat, maar het was enorm moeilijk om van de start weg te komen. Nadat de Argos Oil Whispering Giant, als tweede op rij, een proeftrek mocht rijden en het eerste team over de linker buitenlijn strandde, besloot ons team wat meer vanaf rechts te starten. Zoals al vermeld was t moeilijk weg te komen en kreeg de tractor pas grip na zo'n 40 meter. Maar er was geen houden aan, recht op de rechter buiten lijn af en er kon niet op tijd gecorrigeerd worden.
Gelukkig was dit dus een proeftrek dus had ons team een tweede kans. Met de ervaring van de eerste run werd nu meer van links gestart en kon de tractor het nu wel goed oppakken met 105,67 meter als resultaat.
Het was een aparte kwalificatie met veel buiten de baan resultaten. Ook de finale van vier leverde een diskwalificatie op, waardoor wij verzekerd waren van een podium mits wij binnen de lijnen bleven. Echter weer vlak na de start een ontstond een groeiend wiel en Bas wilde geen risico’s nemen en stelde zich na 57,58 meter tevreden met een derde plek. 

 

 

foto's met dank aan Nieck de Waal en Pullingpics.de

Tijdens de ombouw naar de Unlimited zijn gelijk de remmen gecheckt. Het leek erop dat in de Modified de rechterwielrem zwaar liep. Met wat kracht kon deze weer los gemaakt worden voor de volgende runs en werden de banden gewisseld worden voor de Alliance pullers.

Door wat uitloop en tijdsdruk, o.a. toch ook vanwege het weer werd besloten om s'avonds op de andere baan te rijden. Het team gebruikte de uitloop alvast om de bus zoveel mogelijk klaar te maken voor de terugreis zodat ze na de wedstrijd zo snel mogelijk de weg op konden.

De baan was van heel andere kwaliteit dan de baan waar de Modified op gereden had, veel harder en de banden kregen het zwaar te verduren. De sleepwagen zette zwaar in, zodat de finale niet te groot zou worden. Gestart van het midden ging de Giant mooi hangen en werd zonder te remmen een afstand van 92,51 meter neergezet.

foto met dank aan Pullinpics.de

Twee derde plekken op één dag en een aantal sterke teams ook achter ons gelaten stemde het team zeer tevreden en kon snel naar huis gegaan worden.  Met een redelijk kort nachtje te gaan zal zondag de Argos Oil Whispering Giant weer vertrekken, richting Duitsland, Hassmoor om hier op uitnodiging tweede pinksterdag in de Duitse competitie een wedstrijd mee te rijden.

volgende wedstrijd:
Demo : 10 juni Hassmoor
Grand National : 15 juni Made
Euro Cup : 16 juni Made

Euro Cup Bernay 2019

Na een relatief normale week, met de basiscontroles en het aanscherpen van de banden, trok ons team zaterdagmorgen vroeg op naar Frankrijk, Bernay.  Met wat vertraging door een ongeluk en wegwerkzaamheden in Belgie kwam het Argos Oil Whispering Giant team eind van de middag in Bernay aan.
Bij aankomst bleek de trap niet meegegaan te zijn. Omdat de temperatuur wel vroeg om wat beschutting moest de luifel toch wel uit. Niet voor een kleintje vervaard werd Grote Peter het opstapje om dit klusje te klaren en kon daarna beschut de maaltijd genuttigd worden. 

 

Ook hier, op het wedstrijdterrein, vertraging. Ditmaal door o.a. stroomstoring en uitloop, zodat onze klasse, bijna traditioneel, tegen half twaalf s nachts begon.
De Heavy Modified klasse werd gestreden tegen de Franse sleepwagen, die ook nog voor wat vertraging zorgde omdat deze tussentijds nog een reparatie nodig had.

De kwalificatierun ging weer super.
De baan was er eentje, die ook dit jaar goed bekeken moest worden, alvorens te besluiten waar de juiste plaats op de baan was, waarvandaan gestart kon worden. De linkerkant was boterzacht en daar moest je de grip niet vandaan proberen te halen. Met die kennis, vertrokken we vanaf het midden en we gingen als een speer. Met een redelijk gemak voorbij de full pull lijn. Maar met ons, konden ook de andere teams door naar de finale. Daar begon de strijd opnieuw met onze Argos Oil Whispering Giant als eerste finalist.
Eigenlijk met dezelfde tactiek alleen sneller vertrokken dan de eerste run. De tractor begon gelijk flink te steigeren en ook gevaarlijk dicht naar de rechterlijn te wijken. De enige optie, om niet over de krijtstreep te geraken, was het gas maar dicht te doen.
Met 92,26 meter moesten wij afwachten wat de rest van de teams gingen doen. Wetende dat er meer in zat, waren we dan toch ook wel tevreden met uiteindelijk de vierde plek.
Dit betekent in het klassement van de gedeelde tweede plek af, naar de derde. Maar de schade is beperkt gebleven en met nog één wedstrijd in de Euro Cup te gaan, zijn we nog echt niet afgehaakt.

Ook heeft zoon (van Bas) Bram weer een weekendje training in Tractorpulling achter de rug waarbij hij voor de eerste keer in de Heavy Modified setting heeft helpen starten. Na goed werken is goed rusten en na een goede nachtrust kon het team zondagmorgen weer huiswaarts keren.

Aankomende week moet het team de tractor weer klaar maken voor een driedubbele wedstrijd.
In twee klassen op zaterdag en tweede pinksterdag een demo.

volgende wedstrijd:
Grand National : 8 juni Stroe
Demo : 10 juni Hassmoor
Euro Cup: 16 juni Made

Loerbeek 2019

Afgelopen week is het differentieel gecontroleerd. We willen, met een aantal wedstrijden achter elkaar, niet voor verrassingen komen te staan. Ook zat er lucht in het stuursysteem zodat deze nagezien moest worden voordat de Argos Oil Whispering Giant stuurloos zou worden.

De banden kunnen, hebben we afgelopen jaren wel ontdekt, heel anders in verschillende klassen reageren. Vandaar ook, dat we vaak een extra set meenemen als we op één wedstrijd in twee klassen rijden.
In Fuchtorf had Hans in de Heavy Modified geen goede run met de nieuwe Pro Puller banden, maar in de Modified moesten deze nog getest worden. Vandaar dat deze week de Pro Puller banden onder de Modified ingestelde tractor gezet zijn. Hiermee kon belangrijke data in Loerbeek vergaard worden.

Een lekker tractorpulling weertje in Loerbeek en een relaxed gevoel omdat ook deze wedstrijd geen ombouw op de planning stond voor ons team.
De Modified reed als tweede klasse en we stonden derde op de startlijst. Omdat we al zagen dat onze voorgangers naar links leken te trekken besloten wij wat rechts van het midden te beginnen.
Maar kort na de start begon de rechterband te groeien en al springend kwamen we al snel richting de rechter zijlijn. We konden door het bokken niet genoeg corrigeren om diskwalificatie te voorkomen, met een 8e plaats tot gevolg. Ook voor het klassement is dit voor ons team een stap terug. Met een 5e plek in het klassement wordt het de volgende wedstrijden stevig aanpoten, om aansluiting in de kop niet te verliezen.

Na 2 runs, in de Heavy Modified en de Modified, is de conclusie dat aankomende week nog wat werk aan staat te komen. De Pro Puller banden zijn nog niet helemaal wedstrijdklaar en zullen nog wel wat aandacht nodig hebben. Hier hebben we nog twee weken voor, omdat Hans tevreden was over de Alliance banden in de Heavy Modified en die klasse voor volgend weekend op de kalender staat.
volgende wedstrijd:
Eurocup : 1 juni Frankrijk (Bernay)
Grand National : 8 juni Stroe

Lidköping 2019

Afgelopen week moest de tractor een inspectiebeurtje hebben. De normale controles zijn uitgevoerd, de tractor is schoongemaakt en de tweede startunit is klaar gemaakt. In de Eurocup proberen wij zoveel mogelijk zonder de aanhanger op pad te gaan. We maken thuis de keuze voor de banden, zodat er geen reserve mee hoeven. De gator blijft achter en we gebruiken de startunit op de handmatig voortbewogen startkar. Die is in de bus mee te nemen. Is wat meer behelpen en brute kracht nodig om deze mee te nemen naar de baan, maar scheelt een aanhangwagen.


De week was kort want donderdagavond, een van de vaste sleutelavonden, werd de reis naar Lidköping aangegaan en is er tot voorbij Hamburg gereden.
De volgende dag met de boot vanaf Frederikshavn. Dan kom je net tegen de spitstijd aan in Zweden, maar Grote Pe, wist de drukte te vermijden met een mooie route richting het noorden. Altijd leuk om dan toch ook langs het geboortehuis van onze bus te rijden, de Volvo fabrieken.
Tegen 20.00 uur arriveerde het team op het wedstrijdterrein.

Zaterdag was een rustige dag voor de teamleden, behalve voor degene die de Zweedse verf heeft ontdekt. Veel betere kwaliteit dus in Egmond Binnen gebruikt om het houtwerk een kleurtje te geven.


De dag vorderde maar de wedstrijd had niet, zoals vorige week in Langedijk, vloeiend verlopende klassen. Met als gevolg dat de Heavy Modified pas om 23:00 uur aan de beurt was.

De baan was vrij hard met steentjes er in. Niet zo fijn voor onze Alliance bandjes, maar toch deden die hun werk boven verwachting. Ze trokken de Argos Oil Whispering Giant keihard over de baan. De balans was goed en de kwalificatie run ging snoeihard.

foto gemaakt door Marco Fullpull

In de finale mocht ons team als eerste een afstand neerzetten. Het begon licht te miezeren waardoor de baan steeds gladder werd en ook iets hobbeliger en de tractor iets ging springen. Met daarbij heel even een groeiende band, maar deze kon snel gecorrigeerd worden zonder veel in te boeten op de snelheid. De run ging als een raket en bleef doorgaan tot 98,87 meter..
Hier beten alle concurrenten zich op stuk zodat het Wilhelmus, voor ons team ingezet kon worden. Een eerste plaats én in het klassement een positief opschuiven van vier plekken naar boven.


Dat was natuurlijk een feestje waard, zodat alleen Grote Pe met Ria om 6 uur s morgens wakker waren om de reis naar huis aan te gaan. Die met een flinke vertraging op zee toch nog tot in de late uurtjes duurde.


volgende wedstrijd:
Grand National: 25 mei in Loerbeek

Eurocup:  1 juni in Bernay (Frankrijk)

Subcategories