Tractorpulling Hajdúböszörmény 2017

Afgelopen donderdagavond begon de 22 uren durende reis richting Hajdúböszörmény voor de Eurocup. Met wat oponthoud ivm de vele wegwerkzaamheden in Duitsland en een kleine file door een bermbrandje in Hongarije kwam de Argos Oil Whispering Giant vrijdag om 23.00 uur aan op plaats van bestemming. Met heel ander weer dan in Nederland en onderweg. Zonnig en ruim 30 graden, zodat enige creativiteit nodig was om team en tractor tegen de zon te beschermen.

Rond een uur of drie was de Heavy Modified aan de beurt. De baan werd goed nat gehouden maar droogde zo snel op, dat het bovenste laagje snel te rul was om de tractoren goed grip te geven. Bij de run van Fenrir ontstond commotie rond de sleepwagen. De ballastbak van de sleepwagen stond niet goed ingeschakeld waardoor deze een eigen leven ging leiden en de motor van de sleepwagen dusdanig beschadigd werd dat deze met een kraan van de baan gehaald moest worden. De reservewagen werd ingezet en dit zorgde voor enig oponthoud.

Bas reed vandaag de tractor vanuit het midden. Zowel linker- als rechterkant van de baan werd door ons ingeschat als niet goed berijdbaar. Direct na de start had de tractor te weinig grip en kreeg hij een groeiend wiel. Bas hield even gas in, maar bij de tweede poging gooide meteen weer een groeiend wiel roet in het eten waardoor de snelheid er niet in kwam. Meer dan 69,83 meter zat er dan ook niet in. Dit was zeker geen baan voor de turbine motoren waar de wielspin niet, zoals bij de andere tractoren, begrenst wordt door het motortoerental. Door de vierde plaats is de top in het klassement niet veranderd, het Argos Oil Whispering Giant team blijft op de derde plaats in het klassement staan.

Nu is het snel naar huis want dinsdag staat de volgende wedstrijd in het Nederlands klassement weer op de kalender. Dan is de Unlimited klasse, waar nog wat “uitdagingen” voor ons team zijn, aan zet in Zele.

Tractor Pulling Lochem 2017

De Argos Oil Whispering Giant reed afgelopen weekend achter een paar heftige buien aan richting Lochem. Buien die het wedstrijdterrein flink nat kregen. Hierdoor kon voor aanvang van de wedstrijd de baan niet voldoende geprepareerd worden en moest gewacht worden tot het droog was. Maar toen de wedstrijd eenmaal van start ging was én bleef het droog. Onze vaste Modified rijder, Bas, genoot van zijn vakantie hierom moest Hans de honneurs waarnemen. Gezegend met een dosis bijgeloof had Hans een hard hoofd in het behouden van de 1e plek in het klassement. Met daarnaast een licht griepje en de risico's die op dit moment speelt rondom de vertragingsbak, speelden de zenuwen, naar gelang het oosten des lands meer en meer in zicht kwam, wel een beetje op.

Omdat de Modified voor ons team de enige klasse was én als laatste gepland stond, konden de teamleden rustig op de tribune meekijken naar meeste klassen van deze dag. Wat voor voldoende ontspanning zorgde en de kans om goed de baan in de gaten te houden. Deze baan had voor vandaag toch wel wat gebruiksaanwijzingen. Rond de 70 meter zaten flinke zachte plekken en de rechterkant was niet stevig genoeg om de snelheid erin te krijgen.


Photo: Stephan Görtz - www.pullingpics.de

Gezien de verwachte regen op het eind van de dag werd besloten om, net als de eerste twee klassen in de middag, ook de Modified direct in de finale afstelling te laten rijden. De tijd begon te dringen voor de verwachte regenwolken, die achteraf net voor Lochem zichzelf oplosten. Hans begon netjes vanuit het midden, kon niet direct op het gas vanwege het ontbrekende grip, maar de tractor pakte het na een twintigtal meters toch goed op. Vanwege het ontbreken van de snelheid vanaf het begin, kreeg de Giant te weinig vaart om zich in de top drie te nestelen en kreeg met 94,65 meters de vierde plaats toebedeeld. Net voldoende om de eerste plaats in het klassement te behouden en het stokje voor de volgende wedstrijd weer in handen van Bas te leggen. Maar allereerst wordt er aankomende week afgereisd naar Hongarije voor de Eurocup wedstrijd in Hajduboszormeny.

Power Valley 2017

Na een aantal jaren Tractorpulling voor de Standaard klasse in de Wogmeer te hebben georganiseerd, met steeds meer succes, durfde Stichting Tractorpulling West-friesland de stap te wagen om hun eigen Power Valley, www.powervalley.nl te organiseren. Na een gedegen voorbereiding werd met man en macht in één week tijd het wedstrijd terrein opgebouwd in het in het Noord-Hollandse Langedijk. Een combinatie van Standaard klassen, twee klassen Grand National, de Unlimited en Modified, en een mooie Truck showopstelling. Voor het eerst sinds jaren een thuiswedstrijd voor Argos Oil Whispering Giant.

Onze hoofdsponsor Argos Oil zorgde voor de nodige ambiance rondom de tractor en in de VIP tent, waar de relaties en genodigden voorzien werden van een hapje en drankje. Het weer was perfect pulling weer, de zon achter de wolken deed zijn best, maar kreeg niet de overhand en met het windje erbij was het een top temperatuur. Geen strandweer, maar perfect weer om buiten te genieten van schitterende tractoren, indrukwekkende trucks en vrije klasse schoonheden. Het publiek bleef vanaf de eerste Standaard klasse toestromen tot meer dan het aantal waar minimaal op was gehoopt.

 

Na eerst een standaardklasse stond als tweede klasse de Unlimited op de planning. Argos Oil Whispering Giant besloot links van het midden te vertrekken, omdat aan de rechterkant de baan zachter was en dat zou meters kosten in het begin. Meters die hard nodig waren omdat de sleepwagen super zwaar was afgesteld. Geen enkele kans om maar bij de honderd meter te komen. Met de klei achter de tractor hoog in de lucht gooiend waardoor publiek de run minimaal driedimensionaal ervoer (zien, horen, voelen en soms nog ruiken) zette Hans de tractor neer op 90,70 meter. Een goede run, maar meer zat er gewoon niet in. Toch bleek deze afstand voor een aantal concurrenten zelfs te veel, waardoor en derde podiumplek gewaarborgd werd. In het klassement moet ons team even de meerdere bekennen aan Rising Star die door hun 1e plek één puntje voor, onze nu vierde plek, komt te staan.

Veel bekijks van publiek, familie, bekenden en dorpsgenoten die Power Valley aangrepen om toch ook eens langs te komen, de wedstrijd mee te maken en de tractor van dichtbij te bewonderen.

De Modified is natuurlijk met zijn 3,5 ton zo’n 500 kilo lichter dan de Unlimited en de baan was naarmate de wedstrijd vorderde steeds beter geworden, dus van prima kwaliteit voor de laatste klasse. Vanwege de druppels die af en toe uit de lucht vielen en de verwachte echte regen, werd in floating finish gereden. Dat wil zeggen gelijk in finale-afstelling en ook de meters boven de honderdtien gelden als afstand. Na de proeftrek werd de sleepwagen nog iets zwaarder gezet, maar wel zo dat ook daadwerkelijk de hele baan benut kon worden.
Bas begon met half gas, wachtte even om daarna vol op de plank te staan. Hield de tractor in een mooie lijn, met de voorwieltjes mooi boven de grond, pas stil op 106,78 meter. Voor nu een tweede podiumplek, met bijhorende beker. In het klassement nog steeds voldoende voor een 1e plek.

Een prachtige dag, veel plezier voor jong (kinderpark) en oud. Veel te bewonderen aan tractoren en trucks.  Al met al hulde aan de organisatie die met deze eerste Power Valley een topdag heeft weten neer te zetten. Reden genoeg om volgend jaar deze thuiswedstrijd weer op de agenda te plaatsen.

Nu een weekend vrij om daarna voor de Eurocup af te reizen naar Denemarken op 29 juli. De eerstvolgende wedstrijd in het Nederlands klassement is Lochem om 5 augustus.

Beach Pull Putten 2017

Na een door weersomstandigheden afgelaste wedstrijd in Eext en daardoor een onverwacht vrij weekend kon het Argos Oil Whispering Giant weer vol aan de bak in Putten. Voor de Unlimited stonden twee Grand National wedstrijden gepland. Zowel op vrijdagavond als op zaterdag was in deze klasse een wedstrijd. Op zich een uitdaging, want bij tractorpech op vrijdag was de uitdaging groot om zaterdag weer aan te treden, maar aan de andere kan juist ook wel daarom extra spannend.

Tussen alle National en Truck klassen op vrijdag waar de toeschouwers genoten van zowel het schouwspel als het weer, mocht als een-na-laatste klasse de Unlimited aantreden. De organisatie had een overvol programma te bieden aan het publiek. Om niet in tijdsnood te komen, werd al voor de wedstrijd besloten om de Unlimited klasse in finale afstelling te laten rijden. Eén run, één kans om je goed neer te zetten. Hans trok mooi weg en kreeg de tractor goed in balans weg. Echter halverwege de baan tikte men op de sleepwagen even de rem aan, waardoor de rode lamp op de sleepwagen ging branden. Vanaf de tractor was dit niet zichtbaar en de run werd op een 105,59 meter afgemaakt. Even ontstond discussie. In eerste instantie wat er gebeurd was en of de run wel of niet overgereden moest worden. Omdat de actie van de sleepwagen zo kort en licht was en het nauwelijks effect had op de aantal gemaakte meters, werd al gauw duidelijk dat de run officieel gemaakt kon worden. Hierdoor een mooie tweede plek op het podium en een tevreden team.

Zaterdagmorgen begon vochtig, maar de rest van de dag en wedstrijd was droog, een zonnetje achter de bewolking. Prima tractorpulling en bier weer. Geen ombouw voor de wedstrijd omdat ‘s middags eerst de Unlimited werd gereden. Daarna moest er twee keer omgebouwd worden, voor en na de Modified, die de laatste klasse van de dag zou zijn.

Onze Argos Oil Whispering Giant had de proeftrek. Hans trok mooi weg, maar alsof de duvel er mee speelde… opeens weer een rood licht op de sleepwagen. Echter had dit een andere oorzaak dan op vrijdagavond. De computer van de sleepwagen gaf de opdracht de noodstop uit te trekken, waardoor de tractor stilviel. De aansluiting van de noodstop werd onder de al opgehoopte grond bedolven waardoor Bas en Joost als een Sherlock Holmes op zoek moesten gaan naar het materiaal. Gelukkig was het koord rood en viel na wat graaf en schopwerk Joost het rode koord in het oog. Hierdoor werd een snel herstel voor de tweede run gewaarborgd. De baan was zwaar. Het team besloot links aan te houden, maar moest alle zeilen bijzetten om een afstand van 108,46 meter neer te zetten. Uiteindelijk bleek de laatste 19 cm voldoende voor een derde plek op het podium. Na twee wedstrijden in één weekend een versteviging van de derde plek in het klassement.

De Modified was als laatste klasse gepland. Beachpull Putten wordt op twee banen gereden, waardoor het voor het publiek natuurlijk veel te zien is. Maar aan de zeezijde waren alle klassen al gereden, zodat alle publieke aandacht nog even uitging naar het tractorgeweld in de Modified. Heel wat meters werden op de baan neergelegd maar voordat Bas kon aantreden maar één Full Pull. Bas kreeg nog één advies van collega Hans: Vol gas weg en dan loslaten. Met als resultaat, als tweede team een Full Pull neergezet. Waarna er nog twee volgden. Geen finalekansen dus voor teams die meer dan 100 meter hadden neergezet. Ook in de finale had Bas de tractor goed onder controle. De gewichten op de juiste manier verdeeld, waardoor de balans perfect was en de neus mooi omhoog ging reed met 95,13 meter het team naar een tweede podiumplaats. In het klassement hebben er door deze wedstrijd een aantal verschuiven plaatsgevonden. Voor ons team betekend dit stuivertje wisselen en staat we voor dit moment eerste in het klassement.

Vier bekers in de bus richting Egmond was het resultaat van een mooi Beachpull Putten weekend.
Bram, zoon van teamlid Bas, heeft zelf een micro-pulling tractor en presteert zeker niet onverdienstelijk.
Voor het tweede jaar bezig en heeft flink vorderingen gemaakt met zijn Giant Firestone. Dit weekend in Putten leverde dit hem een derde plek op en dus de vierde beker in de bus mee naar huis.

Volgende week, voor het eerst sinds jaren voor alle Noord-Hollandse teams een thuiswedstrijd.
Op Power Valley, www.powervalley.nl in Oudkarspel (terrein Geestmerambacht) staan zowel de Modified als de Unlimited op het programma. Tot zien bij Power Valley.

Made Powerweekend 2017

De tijd gaat snel en zijn we al een aantal wedstrijden in het seizoen 2017 verder. 

Afgelopen weekend kon het Argos Oil Whispering Giant team zich weer bewijzen tijdens de wedstrijden van Made's Powerweekend.

Afgelopen week, omdat in Anholt tijdens de demo de tandwielen in de vertragingsbak van de Modified een knipbeurt hadden gehad, moesten er verschillende aanpassingen voor de Modified klasse gedaan worden om de aandrijflijn niet te zwaar te belasten. Een nieuwe bak maken kost wat meer tijd. En dan moest ook de hoogteverstelling van de trekhaak nog gangbaar gemaakt worden, voordat het team op weg kon naar Made.

Hier werd ook zaterdag onze jongste spruit door Martin Stouten getoond. Martin is bezig om een Micropuller te bouwen naar het voorbeeld van onze Argos Oil Whispering Giant. Motoren één en twee zitten erop en konden de eerste foto's van de spruit in wording gemaakt worden. Geheel in stijl want ook Martin kreeg het officiële team tenue aangemeten.

Het was spannend in de Modified. Een eerste run met de noodgedwongen aanpassingen pakte boven verwachting uit met een eerste full pull van deze klasse. In de finale run was het maximaal haalbare 93,57 meter. Dit bleek zelfs voldoende voor de hoogste trede van het podium. Een lekkere opsteker in deze klasse voor ons team.

Zaterdagavond kon de tractor in de Unlimited aan de bak en was het gelukkig iets koeler, maar t bleef in zomerse sferen. De kwalificatie run ging netjes. We konden met 108,06 aanhaken in de finale.

Twee turbine tractoren en een V8 gingen de strijd aan in de finale. De V8 ging dik in de meters aan ons voorbij maar de turbine tractoren waren aan elkaar gewaagd. Met 58 cm voor de Rising Star kon Hans met onze Argos Oil Whispering Giant het applaus voor de tweede plek in ontvangst nemen.

Zondag, zowaar nog heter, kwam de Heavy Modified, in de Eurocup, als eerste klasse aanbod. Nog voor aanvang van deze klasse mocht Hans in vol ornaat voor de sleepwagen aanhaken, als model voor een van de kalendermaanden in de al traditionele Full Pull Kalender. Na de shoot werd begonnen met de Eurocup klasse.

De baan trok naar rechts, werd dus iets links van het midden gestart waarna, met een mooie rechte run, de tractor zich met 101,87 meter in de finale plaatste. Weer met drie tractoren in de finale moesten wij genoegen nemen met een derde plek vanwege een diskwalificatie omdat we deze keer vanuit dezelfde beginpositie in één streep naar de rechterkant trokken. Net te laat gestopt waardoor het krijt de banden wit kleurden. Er had zeker een tweede plek in gezeten als de baan net even breder was.

Toch drie bekers in één weekend, een resultaat waar de teamleden mee thuis konden komen.

Subcategories