Tractor Pulling Cadzand 2018

Afgelopen week heeft het team voor de zekerheid beide banden van de aanhangwagen vervangen. Geen risico nemen op nog een platte band als het niet nodig is.
Nadat vorige week al een afstelling van de noodstop was aangepast bleek dit niet afdoende de deze niet onnodig te activeren. Daarom is er afgelopen week een mechanische aanpassing aan het aanhaakpunt van de noodstop gedaan.

Na een reis van bijna 4 uur, met een kleine file en de laatste kilometers achter een landbouwvoertuig gereden te hebben kwam het team ruim op tijd aan op het terrein van Tractorpulling Cadzand. Helaas gold dit niet voor alle tractoren. De grote afstand en vertragingen door een aanrijding waren niet door alle teams met voldoende armslag genomen. De organisatie besloot om de wedstrijd daarom een half uurtje uit te stellen, zodat alle verlate teams, sommigen met 6 plekken opschuiven toch nog aan de wedstrijd konden deelnemen.

De Modified klasse stond als tweede op de klok.

Bas startte iets op links en reed op een snel drogende baan de tractor met 103,62 meter de finale in.
In de finale hield hij zich door de afstand van 98,16 meter mooi aan ingezette koers, tweede podiumplek. Waardoor tot nu toe in het klassement de eerste plaats nog is behouden. Er zijn nog te veel wedstrijden op de kalender om zich zeker te voelen op deze plek.

Met het mooie weer is het goed toeven en werd dan door Bas verzorgde maaltijd, als lopend buffet, buiten geserveerd.

Na het ombouwen van de tractor kon de Argos Oil Whispering Giant zich 's avonds opmaken voor de Unlimited klasse. Omdat de baan door zon en windje van zee erg droog was, werd de bandenspanning aardig laag gehouden, zodat meer grip vanaf de start gecreëerd kon worden. Het team besloot met Hans op de bok om vanuit rechts naast het midden te starten om daarna richting het midden of net links van het midden te eindigen. Deze strategie werkt niet, de tractor bleek zich stevig aan de rechterkant te nestelen. Net niet de goede kant om voldoende meters neer te zetten. De 88,82 meter bleek wel goed genoeg voor een 3e podiumplek.


In het klassement veranderde ook hier voor ons niets.

volgende wedstrijd:  EC 28 juli Brande Denemarken.

Beach Pull Putten 2018

Dit weekend de zaterdag gepland voor Beach Pull Putten.
Afgelopen week is er gesleuteld aan de noodstop omdat deze in Eext op het eind van de run eruit getrokken was. Deze is nu iets zwaarder afgesteld, maar het is nog niet zeker of dit voldoende is.
Dat zal de tijd uitmaken. Ook was er eerder al een aanpassing gedaan in de datalogger als voorbereiding om diverse spanningen in het (nood)stopcircuit te kunnen meten.

Goed dat het team op tijd was vertrokken want eerst moest er nog getankt worden en eens in de zoveel tijd moet het gebeuren, een platte band. Dit van de aanhanger, die langs de N301 voorzien moest worden van een reserveband. Dat is een formaat waar het team de hand niet voor omdraait.

 

Aangekomen op het wedstrijd terrein hadden we een plek aan de waterkant. Met dit weer is dat een prima plek, lekker windje van het water en de rookpluimen waaiden van ons af.
Rond de klok van half drie werd onze Argos Oil Whispering Giant voor zijn weegmomentje opgehaald.

 

Het team stond als tweede in de rij om te rijden, officieel was dit nog een proeftrek.
Bij 105,50 meter werd toch weer de tractor gestopt door de noodstop. Gelukkig konden we door de proeftrek nog een poging wagen.
Het leek niet onze dag te worden, bij de start kwamen de onderste 2 motoren zonder brandstof te staan waardoor deze weer uitvielen. Door een snelle reactie werd gekozen om zes plaatsen op te schuiven, de tweede keer deze klasse voor ons.
De derde poging ging beter. De baan was al aardig los gereden en betekent veel klei dat voor de sleepwagen meegetrokken moest worden.
Maar Bas had de tractor goed onder controle en het gas er stevig op zodat er alsnog een afstand van 110,00 meter  werd gehaald. De enige full pull in deze klasse vandaag.
De finale run ging in één keer goed, en kon de sleepwagen naar 105,07 meter getrokken worden. Voldoende meters voor een tweede plek.
De vierde 2e plek op rij, maar doordat verschillende teams het eerste podium betreden staan we in het klassement tot nu toe nog eerste. (zie op deze website resultaat en stand)

In de Unlimited ging het ook niet van een leien dakje.
Hans reed, net als 3 andere teams, met een Full Pull de finale in.
In de finale moest de Argos Oil Whispering Giant ook als eerste aanhaken. Maar bij vertrek bleek dat de gewichten van de sleepwagen wel heel snel naar voren schoof waardoor de run bij 44,99 cm ophield. Doordat we vandaag al meer runs dan verwacht hadden gereden was er niet genoeg brandstof meer voor nog een run. Gelukkig werden we bijgestaan door het Rising Star team die ons konden voorzien van de nodige vloeistof. Waarvoor dank. Na controle van de Keep Moving Orange kon Hans wel de run naar 95,00 meter afmaken. Helaas was dat niet voldoende voor een podiumplek.  Met deze vierde plek wordt de aansluiting in het klassement met onze vierde plaats naar de top drie wat moeizamer. (zie op deze website resultaat en stand)


Bij het terugbrengen van de Argos Oil Whispering Giant was er nog een klein opstootje. Een dronken toeschouwer vond het blijkbaar nodig om de chauffeur van de sleeptractor die onze tractor naar de bus bracht te corrigeren en er waren anderen nodig om de 'hulpvaardige' dronkaard van de sleeptractor te verwijderen en de chauffeur te bevrijden, zodat hij het werk verder zelfstandig kon uitvoeren.

Volgende wedstrijd : 21 juli Cadzand

Tractorpulling Eext 2018

Een, je zou bijna zeggen traditionele, zomer zaterdag Tractorpulling Eext. Met een veranderde opzet dit jaar en voor het eerst alleen voor ons hier de Unlimited klasse.
Met tribunes aan beide kanten en ook voor de kinderen veel te doen, van speelkussen tot tractorpullers in de dop, maar ook andere klassen dan de voorgaande jaren.

Helaas gaf de start behoorlijke vertraging door problemen met het meetsysteem waardoor het al aanwezige publiek lang moest wachten voordat het evenement echt van start ging.
Die tijd was bijna niet in te halen en ook omdat de demo’s wat uit leken te lopen werd de sleeepwagen in de  koningsklasse direct in de finaleafstelling gezet. Qua tijd de juiste beslissing maar vooral voor het publiek en de kansen in deze kleine klasse zeker jammer.

foto: Erik Tipker.

Ons Argos Oil Whispering Giant team had de proeftrek. De start begon wat moeizaam en rond de 85 meter kreeg de Hans de sleepwagen niet verder. Op het moment van het terughalen van de gashendel stopten plots ook alle motoren. De noodstop werd gecontroleerd maar die zat er nog in, dus dat was de oorzaak niet. Er kon geen aanwijsbare reden gevonden worden en kon ook niets worden aangepast.
Door de afstand werd door de wedstrijdleiding wel besloten de sleepwagen veel lichter, maar nog wel finale afstandwaardig te zetten.

foto: Erik Tipker.

De tweede run van ons team ging ook wat moeizaam en hoewel de balans goed leek, had de kracht van de concurrenten hier de overhand. Met een verschil van 84 cm werd ons het podium met 97,63 met ontzegd.  Een vierde plek in Eext, waardoor wij in klassement  ook op de vierde plaats staan.
Volgende wedstrijd :  14 juli Putten. 

Made's Powerweekend 2018

Met een minimale delegatie ging Argos Oil Whispering Giant richting Made’s Power Weekend die dit jaar hun zilveren jubileum op hun naam zette.
Op het inmiddels enorm evenemententerrein was het al snel een drukte van belang. Onze teamleden hadden bij aankomst geen tijd om dit op zich in te laten werken. Ze moesten meteen aan de bak om de tractor die, bij twee klassen, altijd in de Unlimited uitvoering vervoerd wordt, om te bouwen naar de Modified klasse.

 

Prachtig pulling weer: droog, af en toe de zon, lekker windje.  Goed toeven voor publiek, maar de baan had wel meer dorst. De wind zorgde voor een snelle uitdroging en moest regelmatig voorzien worden van vocht.
Tijdens de proeftrek in de Modified bleek de sleepwagen een defect te hebben en werd besloten om direct om te wisselen met de oude vertrouwde blauwe Keep Moving, zodat tijdverlies zo in het begin van de wedstrijd minimaal gehouden werd.
Bas ging iets links van het midden weg om iets rechts van het midden te eindigen.
Met een goede start en het zoeken naar balans zakte de tractor rustig naar een beneden, zodat hij met de voorpootjes 30 cm boven de grond recht op zijn doel afstevende.
De baan bood flink weerstand en de sleepwagen was zwaar afgesteld zodat het team zeker tevreden was met de 92,36 meter die het scorebord aangaf. Met maar 2 cm verschil bleek dit een tweede podiumplek. Waardoor er ook, door de nieuwe puntentelling, een positieve verschuiving in het klassement te zien is. Wij kennen de kracht van de andere teams en zullen zeker niet te vroeg juichen, maar we doen goed mee.

Direct na de demo van de Amerikaanse gast The General was het tijd om de tractor klaar te zetten voor de Unlimiteds die als laatste klasse van baan 1 op het program stond. .
20 minuten na de planning om de Unlimiteds te beginnen was het de beurt aan de eerste tractor in deze klasse. Een avondzon en een mooie oranje lucht in de rug en inmiddels weer de Keep Moving Orange in actie. Doordat de wind wat was gaan liggen en de temperatuur iets daalde was de baan minder kruimig dan s middags en beter te hanteren.
Hans ging langzaam van start, de tractor haakte wat later op en reed daarna zonder enige aarzeling naar de 101,69 cm genoeg om de in de finale nogmaals de krachten te meten met de sterksten.
In de finale bleken de concurrenten toch de sterkste kaarten/motoren in handen te hebben, maar met 90,51 meter was de derde plek verzekerd.


 
Zondagmorgen werden de banden nog gecontroleerd voordat de Eurocup Heavy Modified van start ging.
Na de proeftrek werd de sleepwagen lichter gezet zodat de meeste tractoren de full pull haalden.
Het team was tevreden met de kwalificatie run. Tijdens de finale runs zagen we dat een aantal van onze concullega's helemaal aan de linkerkant van de baan tot stilstand kwamen, waardoor Hans besloot om links van de baan te starten om schuin over te steken. Dit was een goede beslissing, met een hele kleine correctie eindigden we op 98,01 meter. Met een paar meter tussen zowel de winnaar als de derde plaats konden we nogmaals dit weekend het podium met een tweede plek betreden.


Eén van onze trouwe fans verraste het team nog door met een mooie vlag met beide Whisperings Giants erop ons aan te moedigen. Dank je wel Wally
Volgende wedstrijd: 7 juli Eext. 

VDB Megapull Stroe

Dit weekend arriveerde het Argos Oil Whispering Giant team eind van de ochtend met drie settings op VDB Megapull Stroe. Drie settings, omdat Bram Liefting met zijn micropullingtractor mee was voor zijn wedstrijdklasse. Hier behaalde hij met zijn Giant Fire Stone een mooie 4e plek.

Anders dan voorgaande jaren, waar Stroe vaak te maken had met behoorlijk frisse wedstrijddagen, waren het nu op een zonovergoten wedstrijdterrein met een lekker verkoelend windje, zodat het ook voor het publiek goed toeven was.
Het Argos Oil Whispering Giant team had al snel te maken met een flinke uitdaging, de brandstofpomp stond vast. Zonder brandstof, geen run dus de pomp deels uit elkaar gehaald, maar geen oorzaak gevonden. Gelukkig kon Burning Madness ons uit de brand helpen met een reservepomp zodat we toch de tractor konden tanken, waarvoor grote dank.

De wedstrijd begon aan de Grand National klasse met de Modified, waar Bas na een wat moeilijke start de Giant in een superbalans, met hoofdletter S, de baan overtrok. 104,06 meter was voldoende om aan te haken in de finale.
Weer van de zelfde plek vertrokken in de finale-run reed Bas iets rustiger weg, maar kon hij de tractor in een rechte lijn, met 94,56 meter, naar de tweede podiumplaats rijden. De eerste beker binnen geeft altijd een goed gevoel. Zeker als dit in het klassement ook zijn effect heeft. (zie resultaten en stand Stroe)

 

Het was een behoorlijk warme klus om met deze temperatuur de motoren en banden te wisselen, maar met het briesje erbij was dit onder de luifel van de bus goed te doen.

‘s Avonds rond de klok van half negen was het de beurt aan de Unlimiteds. De zon had ondertussen wat ingeboet qua sterkte, zodat de temperatuur voor de teams op de baan aangenamer werd.
Zoals altijd Hans in deze klasse aan het stuur en vertrok iets links van het midden richting de eindstreep. Met een kleine correctie rond de 70 meter kon hij de tractor net over de full pull lijn zetten.
In de finale run weer links van het midden vertrokken, maar de banden moesten bij de start enorm naar grip zoeken. Toen ze eenmaal echt grip hadden was er onvoldoende snelheid om verder te komen dan 81,08 meter. Voor deze dag was dit voldoende om voor de tweede keer vandaag een tweede podiumplaats te betreden.

 

Op de terugreis werd nog even opgenoemd dat het al een tijdje terug was dat we met twee tweede plekken richting de thuisbasis reden, dat was vorig jaar maar één keer gebeurd in Putten, maar het jaar ervoor in Stroe hadden ook we dezelfde uitkomst.

Volgende wedstrijd: 16 en 17 juni Made’s Powerweekend.

Subcategories